Mina ord och tankar

Alla inlägg den 16 maj 2012

Av Neta - 16 maj 2012 22:49

I min matblogg har jag ju skrivit lite om barnmat och diskussionerna kom över på lite annat runt barn också bl.a om vi verkligen var ute varje dag, varför vi käkade mellis i parken på fm o.s.v

Ja men självklart är man ute varje dag, är det jättekallt och snöstorm  så kanske inte men mot regn finns det ju för farao regnkläder.

Nu har jag kanske tur, för jag är rätt social och har ett stort kontaktnät och det hade jag då också sen tog jag kontakt med andra mammor på Bvc och öppna förskolan, kyrkis o allt vad man gick på. Självklart tycker jag och därför har vi, både jag och barnen alltid haft kompisar.

Egentid har jag aldrig efterfrågat sen jag fick barn, knappt lämnat bort dom utom i nödfall, som vid Es sjukdom t.ex

Jag tycker det rent ut sagt är skitlöjligt när föräldrar efterlyser egentid, varför i helsicke skaffa barn om man måste ha det? Dessutom får man ju tid för sig själv automatiskt när dom sover. Och när dom är så stora att dom inte gör det längre då är dom ju redan individer som kan sysselsätta sig själva.

Vad du behöver är ju på sin höjd lite kaffe och tystnad en stund, och tystnaden är lika viktig för barnen. Fram med kritor och papper och låt dom skapa själva så har du din egentid.

En annan sak jag reagerar på är när man använder film som barnvakt, hur bra är det liksom? Det måste ju vara utvecklingshämmande.

Barn behöver kreativitet för att utvecklas, och dom behöver ha ett vardagsliv och framför allt måste dom lära sig att "ha tråkigt" och göra något åt det. Det behöver inte hända saker hela tiden.

För barn är ju en nyckelpiga på ett blad eller en fågel i en buske lika spännande som att se en kul film med lite spänning i. Lika att delta i städning, matlagning och bak, det är ju jättespännande och enormt viktigt för självförtroendet att få vara med och skappa ett städat rum eller en sockerkaka.

Jag har aldrig sysselsatt mina barn hela deras vakna tid men däremot har jag varit lyhörd för deras upptäckter. Vi har kunnat ta dubbelt så lång tid på oss hem för att vi hittat en mask vi vill titta på eller att det funnits andra kul saker att upptäcka. Haft ögonen med oss helt enkelt.

Jag införde t.ex "sollås" på videon, det gick att låsa upp om man var sjuk, annars fungerade inte videon vid bra väder. Det lärde sig både barn och barnbarn på en gång, det var liksom ingen idé. Mina barn har heller så gott som aldrig suttit ensamma vid tv eller video förrän dom var bra stora.


Jag tror vi använde mer kottar, stenar och det som fanns i naturen mer än leksaker utomhus. Visst fick dom hopprep, cyklar och sånt när åldern var inne  för det men vi försökte vara kreativa så mycket som möjligt. Vi gjorde också mycket eget som såpbubblor, play doh m.m


Jag försökte också tänka till när det gällde leksaker när dom var riktigt små, köpte mycket petsaker och andra saker där det hände något, blev ett sammanhang när man gjorde något. Duplo är bra också men dom är inte riktigt mogna för att konstruera om dom är under 2 år. Då är nopper bättre och jag är glad att jag sparde mitt för det finns ju inte längre. Plocka i och ur leksaker lär ju barnen att allt inte sitter ihop, kan man sen stapla det också kan det ju vara riktigt kul.

Jag känner mig lastgammal idag när jag ser moderna leksaker där allt är färdigt, ta dom här dockorna man byter fötter på t.ex Hur ska barn lära sig det här med skor o strumpor om man samtidigt kan ta bort foten på dockan? Det blir så snett på något sätt.


Så att vi var ute med våra barn varje dag lärde dom mycket tror jag, på lekplatsen här fanns en båt och en rutchkana med ett litet hus under och som dom lekte där. Ena dan var det där huset en affär, nästa en koja dom älskade att få sitta där o äta sina kex lika mycket som dom gjorde det vid "stora stenarna" eller inne i "skogen" ( 6-7 träd). Dom hittade pinnar som blev fiskar, katter eller stavar, det var inte så noga. Dom åkte nästan hellre nerför backen på en vanlig platsäck eller vaxduksbit än på tjusiga bobben för flera hundra. På somrarna var vi vid badet och där är jag medveten om att vi var och är priviligerade men där lärde dom sig på ett naturligt sätt "vattenvett" likväl som att sand är tyngre än vatten. Att man kan flyta och simma. Bara för att ta ett exempel.

Egentid för oss det fanns som sagt inte, man hade fullt upp med att "utveckla" och inte "avveckla" deras fantasi. Min egen bekvämlighet den har jag väl nu, då var det dom som gällde.

Jag tror att vi gav dom någonting bra som också utvecklade dom till individer och därför gick det också ganska bra när dom började förskolan efter barnledigheten. Vi snålade på dagarna vi som var barnlediga ihop, tog ut mellan 3-5 dar i veckan vilket gjorde att vi kunde vara hemma länge. Jag tror att det tillsammans med de rutiner vi hade med utomhusvistelse har gjort dom till trevliga människor idag.


Sen är jag så klart medveten om att alla inte har dom här möjligheterna men det är inte så ofta dom som klagar över utebliven egentid heller. Jag var själv ensamstående med min son till han var 9 men jag tycker ändå inte det var svårare än sen när vi var 2, klart enklare iaf när man tog alla beslut efter eget intresse. En del praktiska saker blev väl bättre som att storhandla om man har bil t.ex men mycket bra försvann också.


Ja det blev en del, men som sagt har man satt barn till världen så måste man inse vad det handlar om och inte längta tillbaka. Man måste sätta dom i första rummet och sig själv efter det, det handlar ju bara om några få år tids nog är man sin egen igen. Det går fortare än man anar.

Jag retar säkert upp en och annan med de här raderna men jag står för det här och inget kan rubba den åsikten.

Av Neta - 16 maj 2012 13:10

    Så här fin blev hon på dagen D. Tyvärr tog jag ingen bild på håruppsättningen men hon var jättefin i knut med fina pärlor av strass och pärlemor i. Här blåser det lite så håret är inte riktigt rättvist återgett.

Vi skjutsade in henne till kl 19 och åkte sen ut till systeryster och höll henne sällskap på kvällen, hennes gubbe var på jobb nånstans. Fick se hennes nymålade hall med nya innerdörrar och nya fina ytterdörren. Hade blivit så fint. Fikade med nygjord äppelkaka och vaniljsås.

Strax före 22 åkte vi rakt över stora vägen för att slinka in på Maxi och handla lite som fattades och sen åkte vi ett varv och kollade BJ o Flurran men då var där väldigt lugnt.

Åkte upp till standardstället och tog en liten prommis, åt en korv och väntade sen nån timme läsandes i bilen till hon hörde av sig strax efter midnatt.

Hon hade haft kul, maten var god och hon var nöjd med sin kväll. Hade till o med druckit vitt vin till maten och tyckt det var ok. Dom flesta åkte väl hem den tiden eftersom det var skoldag idag, C hade tur hon började inte förrän 10.30 idag så hon kunde sova till 8 och var hemma vid 13.30-tiden igen.


Annars rullar det väl på i förberedelserna, jag ska börja kika på markiserna till altan som ju va av urdålig kvalité och nöttes sönder av ankarlinan vi knöt upp dom med i fjol, laga det jag kan, fålla nya av det som är kvar och hoppas jag får så det täcker ändå. Vill ju ha upp det, blir lite mer ombonat o håller borta blåst o vind.

I helgen händer lite kul saker, glasblåsning, middag med vänner m.m så hoppas vi på finväder så man kan börja fixa lite ute. Kanske rent av köpa lite blommor. Ska också försöka mig på att röka kött för första gången :)

Ha en fin långhelg!



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards