Mina ord och tankar

Alla inlägg den 11 juni 2012

Av Neta - 11 juni 2012 20:37

  I morgon är det skolavslutning här i byn och här firas fortfarande en traditionell skolavslutning i kyrkan med "Den blomstertid" och både "Idas och Pippis" sommarvisor.

   Idas Sommarvisa 

1.   Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nå´n sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt,
då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar,
Jag gör hela kohagen grön
och nu har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön


2.  Jag gör mycket vatten i bäcken
så där så det hoppar och far
Jag gör fullt med svalor som flyger
och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen
för jag gör den alldeles skär.


3.  Och smultron gör jag åt barna
för det tycker jag dom ska få
och andra små roliga saker
som passar när barna är små
Och jag gör så roliga ställen
där barna kan springa omkring
då blir barna fulla med sommar
och bena blir fulla med spring.

 


Här tågar barnen från skolan förbi centrum och in på kyrkogården med den Svenska flaggan i täten och många har flaggor i händerna också.


  Hemköp tar in massor av extra jordgubbar och fyller på glassfrysen. I år kom Ulvagubbarna precis till skolavslutningen, dom växer i grannbyn, dom som säljs i morgon har nog växt under väv för att bli klara tidigt men vad gör det.


En fin tradition som aldrig ens varit uppe till diskussion under de många år jag haft barn i skolan här, från 1988 då vi flyttade ut och sonen började högstadiet till 2009 då Christine gick ut 9an med uppehåll 1992 då gick vi "bara" ut 5-års.

Kyrkan rymmer inte alla klasser på en gång så det är uppdelat och högstadiet, utom 9-orna som "springer ut" i morgon, har sin ikväll. Vid jullovet är det låg och mellans tur att få sluta kvällen före, rättvist ska det vara.   

Men det är feststämning i hela byn i morgon jag ser bilar komma med björksly på tak och stickandes ut ur bagageluckor.

Sen väntar sommarlovet som i början känns som en hel evighet. Jag, eller vi ska jag väl säga har ju haft det otroligt förmånligt som haft och faktiskt fortfarande har en s.k uppehållstjänst, det innebär ju att jag varit ledig med barnen alla jul- och sommarlov. När dom var små flyttade vi ut till campingen och var där 50 m från stranden hela sommaren, åkte väg nån vecka och på en del dagsutflykter men for sen tillbaka dit. Känns fantastiskt bra att fått gett dom sådana somrar. Senare har vi ju varit här hemma och åkt på semestrar men vi bor ju ett stenkast från sjön här också och ju äldre dom blev så uppskattade dom somrarna i byn med bl.a grillkvällar med kompisarna på stranden mer än om vi haft husvagnen kvar därute tror jag.


  Ja nu är det väl sommar på riktigt då, den vi längtat efter heeeela vintern.   

Av Neta - 11 juni 2012 00:11

  Måste visa er en blomma jag fick igår, en stjärnpelargon och en vit mårbacka planterade i samma kruka. Har aldrig haft någon av dom så jag blev så glad.   


Idag har vi inte gjort många knop, har varit "både ock"-väder idag. Varmt och soligt ena stunden, regn och blåst nästa, men...


    Jag hade det så här skönt på utbyggnaden till altan idag och jag har fått färg både på armar och i ansiktet.


    Mer blomprakt :) utan fötter.


Vi hade en trevlig kväll med Mi o Ma igår, dom kom vid 18-tiden och fick först en drink.

Efter det en 3-rätters minsann men rester av köttet från i tisdags, det är ju marinerat så håller sig länge i kylen.

Vi spelade "På spåret-spelet" och det tyckte dom var så kul att dom skulle införskaffa ett också, svårt att slå Mi som är mellanstadielärare men kul ändå och man kan ändå förvånansvärt mycket.

Pratade mycket, dom har ju en funktionshindrad son så vi har det gemensamt, alla funderingar inför vuxenliv o så.

Vid midnatt blev dom hämtade av sin son och vi satt kvar ute en stund till och bara njöt av tystnaden innan vi kröp i säng.

Idag har det som sagt mest varit altanhäng, ja vi har ju diskat o röjt efter igår så klart.

E åkte hem ikväll efter 1 vecka här igen och det är så klart tomt efter henne. Hon ville hem och fixa med sina blommor och inviga sin nya spis hon fått. Har man tur kanske man blir nerbjuden på kaffe o kakor eller nåt för jag kan tänka mig att hon är sugen på testa spisen.


C var hemma både igår och i fredags men hade en kompis här igår, är väl trött efter veckan hon börjar väl varva ner nu efter skolan men är samtidigt lite stressad över att hon inte har annat sommarjobb än ledsageriet. Jag tycker hon ska unna sig lite ledigt ett tag nu tids nog kommer allvaret. Hon fick ju ett stipendium så hon har ju lite danspengar iaf. Börjar mer och mer umgås med Sthlm-dansare, och kommer nog åka en hel del till Grönan i sommar. För knappt 200 kan hon gå in så mkt hon vill där både på danser , konserter och nöjesfältet. Liknande kort finns för Skansen som ju också har dans ett par ggr i veckan.


Knappt 2 v till midsommar få se vad vi hittar på då, dom vi brukar umgås med är upptagna av annat verkar det som. Jag är ju alltid den som tar initiativ men nu tänker jag inte göra det, det är isf någon annans tur och annars får det vara. Lider inte ett smack av att fira själva bara E kommer hem :) och det gör hon ju. Man kanske skulle packa korgen och dra ut nånstans om det är väder för det, här händer ju inget förrän midsommardagen iaf. I år kan jag ju tack vare rullstolen följa med ner till Björkvallen också.   


Nu ska jag vattna mina torra blommor och avveckla dagen.

Ha en fin ny vecka!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards