Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 17 december 2012

Min gamla trotjänare

Av Neta - 17 december 2012 23:10

      Jag manglar en gång om året, har inget mangelutrymme i tvättstugan på 7 kvm, har faktiskt en elmangel, men den har ständigt krånglat de sista åren, funkar bra till första duken men sen strular den.


  Älskar känslan av riktigt linne och har samlat på mig fina dukar i läckra färger och mönster. Började med någon jag fick för att jag prenumurerade på Ica-kuriren sen var jag fast.

Till jul ska så klart den röda på men inte en dag före den 23e under advent får den gröna bomullsduken duga.

Är på jakt efter en midnattsblå sen flera år att ha på nyår men inte hittat någon i linne, marinblå finns hur mkt som helst men den ska inte vara så.

Vilken tur att vi har den här harven kvar för ärligt talat blir det inte riktigt så fint med en elmangel som med den här. (Hjälper inte att det går att kallmangla med den också.) Vi hittade den på Emmaus för 25 kr för 30 år sen. Visst är det jobbigt att den väger ton och att man måste vara två men desto mer härligt när dom ligger där rena o fina i lådan i köpmandisken. Nu har vi manglat 6 st igår och 4 idag så nu kan det få bli jul, nytt år och nya kalas   


  Kolla på den här bilden, klicka på den så blir den större. Love it!   


  

Ja nu är vi inne i julveckan med allt vad det innebär, men jag skulle inte vilja ha det annorlunda. Har gjort ett "körschema" så man gör lite varje dag så kanske man är pigg på julen också. Skurar inte i alla vrår men det städas med såpa iaf. Doftar jul. Lägger rätt mkt krut på maten, vissa saker som man vill ha sen ska det ju handlas. Fick nästan hjärtinfarkt ikväll då Fk betalt ut 2000 för lite men det får dom bara ordna kvickare än kvickt.


  

I morgon kommer Elle hit igen och ska vara hemma över helgerna. Så vi sätter dom i arbete som är pigga och raska och så står hon och jag för det kulinariska   men först ska det handlas hem ett och annat.


 

Fick ett härligt glöggrecept igår, en glögg som ska drickas kall. Blossa Lingonglögg blandas iskall direkt i glaset med lika kall och lika delar skumpa eller mousserande vin och några frysta lingon. Låter inte det som en hit? Gör man sen några rullar med färskost och kallrökt lax på mjukt tunnbröd som man skär i rulltårtsbitar till också, ja då är man hemma.   


  

Nyår då? Ja vi har inga direkta planer, Mi o Ma vill kryssa men jag är tveksam, dels för kostnaden och dels för att det ska vara stökigt. Förra året var dom på Skansen och jag har också tänkt att jag vill vara där nåt nyår men dom blev hemskt besvikna, såg inget och väldigt mkt folk, värre än allsången tyckte Ma. Dom såg inget av fyrverkerierna heller tyckte dom p.g.a allt folk, undrar hur det skulle vara att stå uppe vid Fjällgatan i stället? Men men sen ska man hem också, en nyårsnatt så vi passar nog det också.

Förra året dukade vi fint, åt gott och skålade in 12-slaget med grannarna. Lugn, skönt och jättetrevligt och med tanke på djuren är det nog bra att vara hemma. Kanske vill någon komma ut rentav vi får väl se.


  Men nu så ska jag ta mina funderingar och gå isäng.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Onsdag 24 april 23:58


2 små barn mördade och en politisk attack där människor skadats svårt. Jag minns när det nästan blev tidningsrubriker om nån slagits med nåt annat än knytnävarna. Jag har väl också blivit extra känslig mot sånt här efter att vi mist Elle. Önskar ja...

Av Neta - Tisdag 23 april 17:25


Den tär på min SLE tärda kropp. I morse var det full sol och blå himmel men 0-gradigt. Det kämpade sig upp till 7 gr. Ser så skönt ut men det är det inte. Fick ett medelande i Bjkl gruppen om att det är rådjur som härjar på kyrkogården, precis som ...

Av Neta - Måndag 22 april 23:21

Hemköp har sin färs, Ica sin. Icas består av 30% ärtor och HKs av 50% broccolli och blomkål. Den har fått godkänt både av mig och dom som ätit den här. Gjorde ju biffar, det blev 15 st av 500 g, kostade då 30kr. Nu har dom den igen och den här veck...

Av Neta - Söndag 21 april 22:01


Problemet när man sitter som jag är ju att man kanske inte alltid känner hur kall man blir. Jag frös om överkroppen igår och hade tagit med en kofta. Men fötterna blir ofta väldigt kalla utan att jag känner det. I en danslokal är det inte så mkt värm...

Av Neta - Söndag 21 april 01:24

Hängde med L till Fyris ikväll och satt och lyssnade till Micke Ahlgrens. Träffade på 2 gamla kompisar, Gertrud och Kerstin. Så kul att få " prata ikapp lite" Har aldrig hängt med nån lörd innan men visste att våra gamla husvagnsgrannar jobbade där ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards