Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 13 januari 2013

Lever du klimatsmart?

Av Neta - 13 januari 2013 13:36

En 4 sidor lång artikel i vår söndagstidning. Jag skrev av rubrikerna, och kommenterar/argumenterar lite.


Häng tvätt ist för att tumla:

 

Ja man bor man i hus och har en egen tvättstuga med torkmöjligheter så gör man väl det. Då kan man väl också hänga ut tvätten på sommaren.

Men om man bor i en lägenhet och har en begränsad tid att hålla sig till i en tvättstuga är det kanske inte så lätt. Eller om är hänvisad till att hänga tvätt i badrummet så kanske utrymmet är begränsat. Balkongen finns väl sommartid men den vill man kanske inte alltid ockupera för sånt om det är fina dagar.


Jag har en egen tvättstuga, och den stod en tumlare här när vi flyttade hitför 25 år sen. Tvättstugan är dock bara 7 kvm och mina hängmöjligheter sträcke sig till en sån uppfällbar historia som kan sitta över badkaret i en lägenhet, min sitter över en rostfri tvättho + en duschdraperistång vi spänt upp från vägg till vägg för galgar. (då förstår ni att den inte är mer än 2 m bred) så jag tumlar lakan och handdukar vintertid, dunkuddar och täcken ett par ggr om året, annars bara  i krisfall som när man måste torka något fort. Tumlarn lever än förmodligen för den använts så lite. Mer när barnen var små kanske.

Hänger så klart ut när det går, men skottar ingen snö bara för det.


Ta cykeln kortare sträckor ist för bil:

 

Ja där håller jag med, det okynnesåks bil allt för mycket. Vi skulle nog kunna gå och cykla till affären här hemma mer än vi gör.

 

Ät mindre kött:

 

Ja jag har ju försökt hålla mig till en fisk och en vegetarisk dag i veckan, funkar dock inte alltid. Men gillar både grönsaker och fisk/skaldjur.


Byt ut en flygresa/år till tåg:

 

Inga problem, åker väldigt lite tåg och flyger än mer sällan


Byt till miljömärkt el:


Inte en chans, min plånbok måste styra detta.


Kör smart med pumpade däck:


Ja vi försöker samla hop ärendena de gånger vi åker till stan, och lufttrycket i däcken kollas regelbundet.


Byt till snålspolande dusch och kranar:


Ja det gör vi faktiskt, kanske inte är så överallt än men när det byts så köps det sånt.


Ät upp matrester isf slänga:


Självklart! Här slängs inte maten i onödan. En köttfärssås eller gryta kan späs till lunchsoppa dan efter. Man kan ha en burk för smårester i frysen för Pytt i panna. m.m


Sopsortera och lämna till återvinning:


Även det är självklart numera. Återanvänder även en del plastflaskor m.m att frysa saft och soppor i.


Köp begagnat:


Nja det beror på vad det är, möbler m.m "döda ting" är inga problem men kläder har jag svårt för. Man vet ju liksom inte var det varit innan. Av kompisar kan jag dock köpa begagnat när jag vet var det kommer ifrån.


Ge bort ist för slänga:


Ja men här återkommer väl återvinningen, lämnar det mesta till Emmaus eftersom vi har nära dit. Säljer även en del på Tradera.


Kontakta politiker:


Nej det gör jag inte, verkar nog bara för det här klimatsmarta i min egen lilla värld.


Hur gör du?

 

 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Fredag 29 mars 04:18

Mr X är här. Han somnade med lampan på och släckte den inte förns 3. Som att försöka sova med en strålkastare rakt in i rummet. Men jag var för trött för att orka väcka honom eller gå ut i vard.rummet och släcka själv. Nu kan jag inte sova. Han k...

Av Neta - Onsdag 27 mars 01:06

Med den här jäkla tröttheten märker jag hur min mobilitet försämras också. I synnerhet direkt på morgonen då jag går jäkligt illa. Ont satan då också. Går dåligt jämt och måste alltid hålla i mig nu. Att bära nåt samtidigt försämrar också balansen om...

Av Neta - Måndag 25 mars 22:39


Kom inte receptet med, blir så trött

Av Neta - Måndag 25 mars 22:37


Jag hade spart Chokladvåfflorna Så,dags nu men iaf. Haha! ...

Av Neta - Måndag 25 mars 19:32

Känns som något är fel. Inatt sov jag dåligt men gick inte upp i morse utan sov till 11. Har som ett tryck över huvud och ögon men det är tydligen vanligt vid extrem trötthet. Ringde vc men dom har ingen tid förns i slutet av maj. Fick prata med en ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards