Mina ord och tankar

Alla inlägg den 20 februari 2013

Av Neta - 20 februari 2013 21:50

Ja vi startade på Birka, C kryssade ju med en kompis så E,L och jag delade en hytt, lite ovant att sova på 3 när man är van och ha 2-bädds dessutom med en rullstol och en rollator men det funkade oväntat bra.

Rollatorn blir ju ganska platt hopfälld och hon hade en mjuk hopfällbar kasse med i stället för trådkorgen. Min rullstol ställde vi i duschen på natten, gick jättebra då vi tog bort benstöden och fällde hop den också så klart.

Vi käkade i Bistron och för första gången på ett år tror jag, åt jag den där goda fiskgrytan igen. Älskar ju fisk & skaldjur. Lite retade jag mig på att brödet som tidigare ingick nu kostar en tjuga, det är inte pengarna utan att jag tycker det ska vara bröd till soppor och grytor med fisk i ;) Iaf var bröden dubbelt så stora och gjorde på surdegsbröd nu. Så det var ju positivt iaf. Grytan är ju så god och det kan vara lite olika saker i beroende på vilken kock det är men mkt lax, torsk, räkor, kräftstjärtar och en mussla med skal på toppen. Potatis, morot, svartrot, småtomater och sockerärtor i en gräddig fiskfond. Aioli förstås. Mums!   Birka utmärker sig ju också genom att ta betalt för vattnet till vinet, ja allt vatten förresten.


Undrar om det var brist på vatten på båten på kvällen för flera ggr fanns det inte vatten i kranarna på damtoaletten, skitäckligt!!! Tur man hade våtservetter i väskan.


Stensons och Bob Stevens spelade,  och den här gången tyckte jag nog Bobbarna var aningens bättre. Kan iofs bero på att jag är barnsligt förtjust i blås. Sen hade dom gjort en dansvariant på "Utan dina andetag" så bra. Dom levererar också med full fart, sen spelar det ingen roll att det avtar på golvet mot småtimmarna dom underhåller ändå.

Jag har sångaren på Facebook och hade skrivit att vi kom, men jag blev ändå lite förvånad då han kom fram och pratade, men är man mån om sin publik så.

Vi blev inte sååå "tidiga" isäng som vi kanske brukar, men vi hade ju en kryss till. Och jag ville låta C ha sin kryss....

ca 700 gäster och det är ju lite dåligt för att vara sportlov tycker jag.


C var lite sugen på att stanna kvar på Birka men följde sen med oss till Cinderella iaf. När hon gjorde sin prao som dansbandssångerska så spelade dom en kväll nonstop med ena bandet på Cindi, nämligen "Bananerna" Chiquita. Dom brukar alltid ses när vi kryssar till dom så var mkt därför tror jag. Sen var ju Per-Håkans där.

Va inte helt besvärsfritt och ta sig från ena båten till den andra, L fick ju hämta bilen och ta all packning och tanken var att E skulle åka med honom och C skulle dra mig, men det hade snöat och var lite modd och så var det så himla kallt så vi åkte bil allihop, så lasta, köra 300 m eller vad det kan vara och så in på samma parkering vi stått på första dygnet, lasta ur och checka in på nästa terminal.


Här var det ju betydligt fler än 700 och nackdelen där är ju att det är långt och gå på, struligt med rullen och inte handikappanpassat där för 5 öre. Mycket lister och stor skilland mellan golv och hiss gör att man får vända rullstolen jämt och ständigt.


  Vi träffade 2 kompisar och åt tillsammans alla 6, förfestade lite i vår hytt och hängde på låset till danssalongen med dom medans döttrarna gjorde sig vackra. Jag åt grillad Hälleflundra som var urgod.

Pelle o grabbarna började spela och det var hög stämning hela kvällen. Lite eftersittning (dom spelade till 02.15) men inte så farligt tidigt där heller. "Bananerna" tyckte det var kul o se C igen men tyckte nog att hon växt till sig lite sen sist ;) Men vi satt med dom och nån ur P-H en stund efteråt. När vi gick var det iaf inte en själ uppe kändes det som och tyst från discot så kl kanske hade passerat 04....

Vi gick iaf inte direkt till frukosten....


Sov ut till 10.30 sen frukost bestående av en otroligt god Brie och serranoskinkmacka. Idag spelade bara bananerna men det var underhållning av Tur-Åke han som är "komframochsäg" i Malung, rolig och klurig som få och en showgrupp som heter "Legends" sååå bra. 3 yngre förmågor (tror jag) som spelar Elvis, Roy Orbisson och Jerry Lee Lewis. Utklädda förstås till karaktärerna och "sjunger" och jag som alltid varit en stor Roy O-fan gillar så klart det här jättemycket. Mycket humor och många skratt, ovationer som aldrig ville ta slut.


Kramar och hejdå till alla vänner så var vår minisemester slut, lite problem hade vi att få med all packning


  Förstår ni varför??  Men väl vid bilen så slapp vi släpa iaf, jag hade några flaskor i en kasse i famnen då L drog ut mig.


  Väl hemma köpte vi en Vikingbåt på pizzerian, vad annars när man kryssat på viking Cinderella  ja eller vi köpte 2 och skulle dela dom men ingen orkade ju sin halva så alla har kvar till lunch i morgon. Dom kostar 80 spänn på vår nya pizzeria (vid bilverkstan) och en räcker nog till 4. Det är kebab, japalenos, sallad, rödlök, gurka och tomater med får man den godaste kebabsås ever.


Hade tänkt klla på Mia på Grötö men L hann före på fjärrisen och kollade Grammisgalan och jag bloggade i stället.    men nu ska jag ta igen lite sömn...


Vill dock sluta med att ge en eloge till alla musiker som spelar på Östersjön! Jag fattar inte hur ni orkar, hur ni kan vara så glada och trevliga heeela tiden. Sen efter 5 dygn på sjön så tycker man dom = P-H  kanske ska hem och vila upp sig och pussa lite på frugan, nej i stället åker dom på turné. Herregud ni är inga ungdomar längre! (ja det äääär sant   ) Var rädda om er!

Nattinatt!   





Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards