Mina ord och tankar

Alla inlägg den 20 mars 2013

Av Neta - 20 mars 2013 23:44

Cancer, har fått nog av denna helvetes sjukdom. Trodde vi fyllt vår kvot i dödsfall av nära, kära och bekanta. Det börjar bli några stycken.

En jag saknar varje dag är min bror, han dog 4 månader och 4 dar före sin 40-årsdag och det går fortfarande inte en dag utan att jag nån gång tänker på honom.


Känns extra hårt när vänner till barnen försvinner i den sjukdomen, den allra första brevvännen Elle hade dog av sin hjärntumör, bara så där. Trött efter en dag på stranden gick hon för att vila när dom kom hem och vaknade aldrig mer. Jag minns fortfarande samtalet från en förtvivlad pappa, kan nästan efter 20 år återge det exakt. Tösen var 7 år.


En liten pojke 6 år, hade samma "ofarliga" tumör som Elle, samma seneffekter med hormonella rubbningar och övervikt också. Dessutom blev hans snynfält mindre och mindre. Precis som Es men i stället för att det blev stabilare blev han snart blind. Jag tror ändå aldrig jag träffat en så positiv unge som han. Dom bodde långt från sjukhuset så vi fick höra efteråt att hans hjärta inte orkat längre. Minns hur en iskall hand kramade om mitt hjärta den dagen. Samma tumör, samma seneffekter....


En 10-årig tös, hade precis börjat hämta sig efter alla behandlingar, hennes hjärntumör var "farlig" satt så den inte gick att operera men med cellgifter och strålning så krympte den. Sen växte den igen och det fanns ingen återvändo. Hennes pappa klarade inte upplevelsen utan följde med henne.... Mamman hade på 3 månader mist både dotter och man.


En 3-årig kille, son till en ensamstående mamma i vår stad. Hann inte ens klar behandlingen.


En 12-årig tjej, där vi umgicks med familjen på våra träffar, också med en farlig tumör, lurade döden många ggr men till slut orkade hon inte kämpa.


Varför bloggar jag då om det här idag? Jo fick just veta att en av tjejerna i dansgänget runt sonen avlidit. Årsbarn med honom, mamma och sambo/gift, jag vet inte vilket.

Det var ju så när vi for runt i hela landet med våra barn på danstävlingar och läger, att man blev bekant även med föräldrar och syskon. Vi gjorde pom-poms och viftade med på tävlingar, vi hade kräftskivor på läger, och bildade en föräldragrupp för att hjälpa till med att ordna bussar m.m Man blev som en stor släkt.

Så idag berättade J att en av töserna gått bort i bröstcancer som tydligen varit ett tag. Jag blev så beklämd och samtidigt kommer tankarna tänk om han... eller svärdottern... eller Gud förbjude någon av barnbarnen. Vet inte om jag skulle orka gå igenom en sån pärs igen, trodde kvoten var fylld med råge som sagt.

Tänker ju så klart även på hennes familj, hennes mamma är väl den av föräldrarna jag minns och så något yngre syskon. Vi har inte haft kontakt på många år men har mött henne på affärerna ibland och hon har alltid hälsat så glatt.

Minns tösen också, lite fnissig som dom är i den åldern, pigg och glad med lite bus i blicken.Farandes omkring med dom andra flickorna och fixandes med hår och kläder.


  Så minns jag dig M. Vila i frid!

Av Neta - 20 mars 2013 13:50

Jag säger bara Deichman... Vi har ju sett deras reklamblad som kommer i brevlådan och vi har gillat det vi sett. Men centrumet där affären ligger är en bit, ja säkert nån mil från stan åt fel håll.   

Men igår var vi på rätt sida då vi skjutsade tjejerna till Medcinhistoriska mueet där dom var med Elles badgrupp. Så när E fortsatte med sina kompisar efteråt för att fira en födelsedag åkte vi dit under tiden L,C o jag. Vi blev imponerade av hela Gottsunda centrum som genomgått en ansenlig renovering, så fräscht och vad många roliga butiker. En inredningsbutik "vågade" vi inte gå in i men gillade det vi såg mycket så nästa gång.... Vad sägs om lila kastruller...

Mitt i centrumet, precis vid skobutiken låg ett torg med 2 restauranger precis bredvid varann, där intogs en dagens pasta för 79 kr. Åh vilken mat sen, jag tog en kycklingpasta med färska champinjoner och purjo och dom andra en vanlig Bolognese, sååå fräscht och gott, lite väl tilltagna portioner kanske, jag orkade inte min. Men en otroligt bra service, dom kom med både mat och assietter med sallad och bröd till bordet.

Efter det parkerade vi L på en bänk utanför och så shoppade vi loss


         


Syns vad som är dotterns och vad som är mitt va?    Billigt som 17, jag såg inte ett par skor över 300 och dom kändes rejäla också om man jämför med andra lågprisbutiker. Mina ballerinor har överdel i läder och grövre sula. Men dom kommer att funka även då mina fötter är lite svullna för dom hade hyfsat bred läst och resårband. Dom här låg bland "springskor och sneakers" men dom hade väldigt mycket fina vanliga ballerinor också. Titta här!

Sen kanske det inte är toppkvalité men hur länge har man ett par skor? Här ledsnar vi rätt fort på både skor och väskor (är ju så kul att köpa nytt )   

Ber om ursäkt till alla karlar om jag nu fått era fruar och döttrar på shoppinghumör men ni får trösta er med att dom kommer billigt undan. Vi fick 2 väskor, 3 par skor och en fotdeo för 1200. Bara en sån sak   

Väldigt trevligt bemötande av personalen också och dom hjälpte gärna till, kändes lite som den hjälp man får i "riktiga" skobutiker.


Ja efter det blev det lite mathandling i Stenhagen, passade på att gå in på Ö & B och inhandla lite kryddor också.


  När jag kom hem låg den här raringen i postlådan. Jag gillar ju Lena Linderholms mönster till sommaren. Det här är en läs-sjal men kan säkert användas som "jag fryser-sjal" också.   Blir go på altan i sommar den.


Ja sen hade den dan gått, blev inte min favvomiddag igår precis med färdigköpt pyttipanna men det är väl smällar man får ta ibland antar jag.   






Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards