Mina ord och tankar

Alla inlägg den 20 augusti 2013

Av Neta - 20 augusti 2013 23:05

   

Hela sommaren har vi varit på väg upp till huvudstaden för att göra nånting annat än att åka på Grönandanser när vi är där och i går fick vi äntligen ändan ur vagnen.

Körde först upp mot slottet för o se om vi kunde bli av med bilen däruppe och då mötte vi den ridande högvakten, lite fint och pampigt att se.

Men parkering i Sthlm är ingen lätt sak, inte ens en måndag när skolan börjat så till slut släppte L av oss nere på kajen så vi kunde gå rakt upp till Järntorget i Gamla stan och han åkte upp och parkerade i Slussengaraget (vilket kostade oss 200 kr för 4 timmar, men det var vi lyckligt ovetande om då) Vi satte oss vid brunnen och kollade på folklivet medans vi väntade på honom, turistgrupper med vikingahjälmar vid Evert Taube i brons, pager som gick omkring och sjöng, Peter Siepen såg vi 2 ggr vinglandes på en cykel iförd vit kaptenmössa och en vit cykelhjälm modell äldre dekorerad med röda blomster hängandes på styret. Rätt "normalt" klädd för att vara han   men han ser ganska gammal ut IRL. Massor av utländska turister och en o ennan svensk tror jag men det var nog det språket som hördes minst. När L kom så började, för min del en ganska "guppig" upplevelse, vi promenera mot Väster Långgatan där vi kollad butiker och åt lunch på Michelangelo. Har ätit där innan och tyckt "så där" men det var relativt lätt att komma in på och hade hyfsade priser så jag beslöt att ge det en chans till, men utöver den blir det ingen mer. E o jag tog en Lasange, L en pizza och C pasta bolognese och när tallrikarna kom in så fanns inte ens grönsaker som garnityr, inte ens pizzasallad C fick ett blad av slät persilja det var allt. Vi frågade om dom hade nån salladsbuffé men nix, vi fick då beställa en sallad som vi delade på för 75 kr. Lite gröna blad, 2 oliver, gurka, soltorkad tomat o paprika för den summan. Trodde italienare var duktiga på grönsaker men tji vad jag bedrog mig.

 

Fortsatte sen vår promenad och inne på "Theodors home" kunde jag inte motstå att köpa en tjej till Trollis, han har ju varit ensam ända sen han flyttade till oss för några år sen. Och nu var det 50% på alla troll. Tycker dom har lite äktenskapstycke    o hon har lika gulliga tår som han har.

Jag skulle egentligen kolla efter en vas till vår vitsippsskål som också är köpt där, men dom hade inget handmålat glas överhuvudtaget längre.

Blev några glass o kaffestopp i omgångar. Tjejerna ville ha "Ben o Jerryglass" jag vill ha mjukglass o kaffe o L bara kaffe, men medans jag fikade, vilade E benen och L o C gick upp till slottet och tittade på bl.a slottskyrkan, dom hade tänkt sig in i Storkyrkan också men där var det inträde och E o jag hade deras väskor/plånbok. Tror iofs inte att dom betalt annars heller, man ska inte ta entré i kyrkor var vi rörande eniga om.

När dom kom tillbaka köpte dom fika o glass så det blev lite väntande. Började känna oss nöjda med Gamla stan vid 17-tiden och då ville C se Hovstallet så vi åkte dit och kikade lite. Sen ut på Skeppsholmen och kollade konsten utanför Moderna muséet och alla "värstingbåtar" på Strömmen. Sen fick hon för sig att hon ville se var kungen bodde. Så efter att ha åkt runt lite mer bl.a på Kungsholmen och Söder så for vi ut till Drottningholm.


     

Kom mitt i ett vaktbyte och det var nåt jippo på Drottningholmsteatern som både TV o radio tydligen spelade in. I parken var det en stor picknick med folk som var klädda i 1700-talskostymer så vi fick verkligen en upplevelse. E var lite trött o hade ont så hon o L satt sig på en bänk där dom hade bra utsikt men C o jag tog en promenad långt ner i parken. Vi var även ner till dammarna och tittade på svanarna. När vi for sen var vi även upp till Kina slott men ska nog åka dit i dagsljus i stället. Hade nästan blivit mörkt då vi for därifrån in mot Ekerö för att hitta nån mat för nu var vi hungriga igen. Där var dock inget öppet e 21 så vi for in till Bromma eller om det nu var Solna och hittade ett Max som kunde stilla vår hunger tills vi kom hem.

Men en helt ok dag i 08-land.


Idag har vi fyllt på förråden lite, paketerat köttfärs o kotletter, grillat och kommit överens om att nu är det nog höst ;) så därför blev det ett glas rött till maten ikväll.

I morgon en dagskryss som vi nog ska avsluta med en kväll i Norrtälje vid vattnet eller om vi letar reda på ett annat mysigt ställe vid kusten, vi får se men dom har lovat en fin o hyfsat varm kväll iaf och nu gäller det att ta reda på dom.

Så nu ska jag grunna på kläder till i morgon och dona lite. Natti alla människobarn.



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards