Mina ord och tankar

Alla inlägg den 25 augusti 2013

Av Neta - 25 augusti 2013 23:07

I fredags for vi in och handlade lite, bl.a lampor som ska sitta på mitt lilla garage.

Åt sen lunch och sen var det ju den där gatufesten redan kl 18. Leffe var risig och jag hade redan bestämt att jag inte skulle gå men så tänkte vi att vi kan väl gå dit och äta iaf.


Sagt och gjort, köttet marinerades i en hast och sen gjorde vi bara tomat & mozzarellasallad och tog med lite brieost, bröd, färsk ananas och oliver. Dricka så klart.

Dom som var värdar i år bor bara snett emot oss så det var ju inget långt heller precis. Dom hade dukat tre långbord i garaget så vi klämde in oss längst in med tanken att få sitta så varmt som möjligt.

Vi har det här varje år och då lånas det bord från Björkvallen och så har vi en gemensam grill av ett gammalt bensinfat. Så tar man med egen stol och mat. Dom som är värdar lägger på dukar, pyntar lite, fixar sånghäften och lekar. Vi turas om 2 och 2 hus och det är alltid någon av de sista helgerna i augusti när alla är tillbaka.Det här har pågått i över 40 år, iofs ganska imponerande.

Så långt är allt bra, bara det att för vissa så är ju fest lika med att man ska bli nästan dyngrak därför har vi strejkat ibland, det blir inte trevligt. Men i år var inte dom "värsta" med så det blev hur trevligt som helst.

Vi har tre äldre par på gatan som också är födda här och dom berättade lite kul saker om byn från förr och framförallt då om Sjöhagen som vårt område heter. Vi pratade om när dom byggde på vår gata som bara var en kostig bakom husen då, hur "andra sidan" kom till och lite kul historier om vilka som bott där. Var affärer hade funnits och hur skolan hade varit då och hur stort det blivit med åren, inte bara till godo. Jättekul att höra. Så sjöng vi hellre än bra och gjorde lite klur som L o jag vann hop med Elle.

22.30 sa mina leder ifrån och jag gick in till C som bara åt och gick sen. Då hade grannen längst ner börjat bjuda L på cognac så han stannade och kom in bra på trycket runt midnatt sen    Tur E var med och kunde se till att våra grejjer kom hem.

Sen var han däckad hela lörd, inte p.g.a cognacen men han hade ju suttit "nästan ute" och var ju redan förkyld och hostig så han var inte pigg. Va jättefuktig luft också då på kvällen. Inatt och idag blev han ännu sämre så idag skickade jag honom till akuten, helt övertygad om att han fått lunginflammation. Vi ska ju till Dalarna nästa helg. Nu var det bara luftrörskatarr så han fick lite dunder och order om att duscha hett så det skulle lossna och jag tycker det funkade lite, iaf nu medans han varit mest upprätt. Får väl se hur han blir i natt när han ligger ner men å andra sidan fick han hostmedecin med morfin i så hoppas han får sova.

Han har ju tagit en whiskey varje kväll nu medans han varit så här så själv var han mest besviken över att missa den   (med glimten i ögat så klart)


Elle fick ingen praktikplats i kyrkan härute som vi hoppats på, dom hade "inte tid" trodde väl hon skulle funka som nån slags elev men hon är ju faktiskt utbildad i grafisk kommunikation och jäkligt duktig också. Dom lät henne inte ens visa vad hon gjort. Så det var nog mest deras förlust för trycksaker m.m skulle nog behöva en uppfräschning där. Dilemmat är ju att hon inte orkar jobba så mkt och kanske inte varje dag heller. Idealet för henne är ju om hon vissa dar kan jobba hemifrån och på så vis komma upp i halvtid iaf.Men hon behöver ju jobbarkompisar också.

Nu ska hon gm Af på besök till nån syatelje i morgon men hon kan ju inte sy med sin fot så det blir väl inget heller. Hon måste ju också ha en relativt tyst arbetsplats eftersom hennes brist på cortisonproduktion gör henne så trött i huvudet av för mkt ljud och det är det tydligen inte där. Vi hörde nån skräckhistoria om 40 utländskor vars gubbar kommer dit med barnen för dom ska få mat och "ett jäkla liv". Märkligt om det är så   

I fredags var hennes grupp på studiebesök till en begravningsbyrå och det tyckte hon var intressant hur just den här byrån tar hand om allt, men man måste ju ha en annan fysik än vad hon har om man ska klara ett sånt jobb, men kul iaf att dom får åka runt och kika lite.


Jag ska med in i morgon o passa på handla lite på Nelins för det här är precis bredvid där.


Elle har varit här den här veckan, vi har ju gjort en del grejer och var meningen vi skulle på Rixfm-festivalen i lördags men det gick ju inte när L var dålig. Hon åkte dock hem idag och jag skulle scootra upp och träffa henne vid affären när L var i stan, kommer ut i garget så är scootern heldöd. Fick nästan panik och kom ju inte iväg då så klart. Som tur var va det bara nån som kommit åt frihjulningsreglaget men jag fick lite panik där ett tag. Är ju helt handikappad utan den.


När jag bläddrade i brocshyren nu ikväll såg jag att det finns något som heter "kuskfilt" som tillbehör, en slags termofilt som man fäster runt stolen och i sidorna så man har som ett täcke på sig ända upp till bröstet. Skulle inte vara helt omöjligt att göra själv faktiskt och då kanske jag skulle kunna få lite längre säsong. Vet ju att det funkar på is men oplogade gator går nog inte. Men funkade det på is borde man väl kunna köra i lite snö, får bara inte vara kallare än -5. Då funkar den inte.


Nu kom det en snorig Stina och sa godnatt, kanske skulle ge mig jag också. Småhostar lite på nätterna men annars inget här än iaf, så försöker jag hålla mig från kroppskontakt med dom där två, vill inte missa nästa helg ju.









Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards