Mina ord och tankar

Alla inlägg den 23 september 2013

Av Neta - 23 september 2013 22:50

  Kelly och Kristiina, lite trötta, väldigt tystlåtna men hungriga efter ett dygn på resande fot. Fredagskvällen gick åt till att boa in dom men dom var trötta o la sig tidigt.


  Vi åkte och hämtade det här "mitt i allting" en bekant här ute säljer sitt hus och sålde ett köksbord aningen större än det vi hade + 6 stolar för 300, kunde liksom inte motstå det. Fick t.o.m dynorna med. Var inget fel på det gamla men det får göra nån annan lycklig nu, har det ute under bortskänkes.


Lörd morgon efter en frukost så for vi på sightseeing, började med Ulva och Gamla Uppsala. Lunch på Max och sen upp till slottet och Gunillaklockan.


         


Vi hade en väldig tur med vädret och fick bevittna inte mindre än tre bröllopsfotograferingar däruppe, ja ett av brudparen hade gift sig där också och hade anlitat det lilla turisttåget för att transportera både sig själva och gästerna till middagen på Värmlands. Ett av dom andra åkte lite mer ståndsmässigt.

C tog tjejerna och gick ner till domkyrkan, Gustavianum och universitetet. Vi plockade upp dom vid St Eriks torg och så for vi till Gränby för lite shopping.


På kvällen gjorde dom pizza och ingen orkade så mkt mer än kolla på tv.

Sönd var det fullt program med kyrkobesök, kyrkpaj och gemenskap på Tallkrogen men då strejkade jag. Kvällen var lugn, dom kollade lite film och pratade.

Idag har töserna varit med resten av sin klass i skolan härute, vi passade på att åka in och handla lite och Christine var och träffade Lotta på Ronald McDonald där hon ska jobba lite som volontär.

Ikväll har dom varit med på Cs kör och sen gick dom allihop till Kyrkans unga, när dom kom hem fick dom lite presenter av oss eftersom det var sista kvällen här, i morgon är ju svenskfesten och på onsd morgon far dom igen.

Vi hade köpt lite sovenirer med kungsängslilja och Uppsalamotiv från de ställen dom var på i lördags. Knäckebröd fick dom också, det finns ju inte där och en skål som det står "lördagsgodis" på med en påse bilar i. Dom tycker det här med fredagsmys och lördagsgodis är jättekonstigt.

Idag berättade vi lite om svenska traditioner och svensk mat och jag såg hur konstigt dom tyckte det var med sill, midsommarstång och små grodorna    jag skulle ge mycket för att få höra dom berätta om det hemma sen.

Men ostkakan tyckte dom var helt ok. Annars är vår fil och knäckebrödet det dom uppskattat mest tror jag, Kalles kaviar fick nog bara ett medelbetyg.   Ska bli kul o se vad dom gillar Jansson och köttbullar i morgon.

I morgon på dan ska dom till Alborgen i Gävle och kommer direkt till festen. Sen är det väl bara hem och packa för hemresan.


I morse blev vi tagna på sängen riktigt, L hade precis skjutsat ner tjejerna till skolan och jag hade somnat om då jag hör ytterdörren öppnas och nån som tjoar. Jag var inte ens säker på att L kommit tillbaka så jag fick nog lite panik innan jag hörde att det "bara" var Marianne. Hon hade lite dötid innen ett hembesök o va lite kaffesugen så det blev en ovanligt trevlig frukost idag. Fler sånna besök tack, nästa gång kan du väcka oss när du dukat fram frukosten   .


Ja eller nej nu börjar det bli sängdags, det har blåst hela dan och gör så än och nu skvalar regnet lite lagom sövande därute.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards