Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2013

Såg ni galan ikväll?

Av Neta - 29 oktober 2013 00:14

 

Visst blir man lite tagen av alla öden det berättas om och jag vet ju kanske lite mer om det efter som jag varit i det som mamma, vilket jag inte ens vill att min värsta ovän skulle behöva gå igenom. Inte för jag har några ovänner vad jag vet men ändå, ja ni fattar. Samma vecka Elle las in på sjh 7 år gammal, och dagen innan hennes op begravdes min bror som också dog i cancer. Jag var alltså inte på min brors begravning. Det var självklart då, men efteråt har det kännts hemskt.


Det absolut värsta jag gjort i mitt liv dock, är att sitta med mitt barn i knät när hon sövdes och vi inte visste om hon skulle vakna igen eller om hon gjorde det, till vad. Men det fanns inget alternativ för hade dom inte gått in och tagit bort tumören hade det inte funnits något av henne kvar.


Fast jag miste mitt barn, min dotter den där dagen 2 juni -94 kl 09.02 Det jag fick tillbaka var inte vad jag haft.


Jag vet att en del blir oerhört provocerade när jag säger så men så var det, hon överlevde ja, men det var inte hon. Jag tror man måste gått igenom det här själv för att förstå men tänk er att mista sitt barn och inte få sörja det, för precis så var det för oss.

Nu var det inte så illa det som blev heller, men i början trodde vi inte hon skulle bli så pass frisk som hon ändå är idag, det dröjde flera veckor innan hon sa något, och då  -"mamma jag vill åka till Holmen" har väl aldrig packat bilen så fort nån gång. Det var på midsommarafton. I slutet av den sommaren kunde vi också lämna tillbaka rullstolen och hon gick själv igen, det var stort! Hon fick ett återfall -98 då tumören växte igen men sen har det varit lugnt.


Jag tycker så klart det är jätteviktigt att samla in pengar till forskningen men ibland kan jag känna att ett räddat liv ska också levas! Otroligt många som blir frisk från cancer blir ändå inte friska. Det kommer annat som effekter av strålningen t.ex

Jag ser ju hur E får kämpa med ekonomin t.ex att leva på en summa penagar motsv ett dåligt betalt halvtidsjobb är inget lyxliv precis. De jobb hon haft har ju alla varit s.k arbetsträning.

Om det ändå funnits lite ekonomiskt stöd till henne och hennes medsystrar, stöd som skulle gå oavkortat till att göra livet enklare och roligare. Utöver de pengar hon har nu.


Hon har ju inga kognitiva skador och skulle nog kunna orka med ett halvtidsjobb i en hyfsad tyst miljö, alt. jobba hemifrån och bara åka in ibland. Hon har ju en bra grafisk utbildning och är urduktig på att göra broschyrer, prospekt och hemsidor m.m

Men vem anställer en överviktig tjej som går med rollator och har begränsad ork? Om ni anar vad mycket fördomar det finns där.

Men det är min högsta önskan nu att hon ska få ett betalt jobb så hon klarar sig utan bidrag. Då kan hon ju också få åka på arbetsresor på färdtjänsten för 600/månaden ist för nu ca 100 /enkelresa. Nu skjutsar ju L så mkt han bara orkar o kan men vi kommer inte att finnas i evighet. Och det börjar bli drygt med alla dessa väntetimmar i stan, går väl an på sommarhalvåret men nu kommer vintern.


Ja mycket kommer tillbaka till mig en sån här kväll och efter ett sånt här program.

 
 
Ingen bild

Anonym

3 november 2013 14:22

Hur kan man skriva att man mist sin dotter när hon lever? Jag hoppas verkligen att hon inte läst detta.
Med all respekt för allt ni gått igenom, men detta får det att vända sig i min mage.

Neta

3 november 2013 14:47

Därför att det är så!
Hon vet om och har säkert läst, något vi pratat en del om så klart.
Men jag skrev också att det som blev inte var så tokigt heller.
Vi fick börja om från noll helt enkelt, lära känna en ny individ som inte bara såg annorlunda ut (från mörkblond till riktigt mörk, från spikrakt hår till lockigt, från underviktig till gravt överviktig på mindre än 6 månader.) utan också fick en helt ny personlighet, nytt temperament och som nu var intresserad av helt andra saker än tidigare.
Vi älskar henne inte ett smack mindre för det men det blev en jobbig process i allt det andra.
Jag begär så klart inte att någon annan ska förstå.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Tisdag 23 april 17:25


Den tär på min SLE tärda kropp. I morse var det full sol och blå himmel men 0-gradigt. Det kämpade sig upp till 7 gr. Ser så skönt ut men det är det inte. Fick ett medelande i Bjkl gruppen om att det är rådjur som härjar på kyrkogården, precis som ...

Av Neta - Måndag 22 april 23:21

Hemköp har sin färs, Ica sin. Icas består av 30% ärtor och HKs av 50% broccolli och blomkål. Den har fått godkänt både av mig och dom som ätit den här. Gjorde ju biffar, det blev 15 st av 500 g, kostade då 30kr. Nu har dom den igen och den här veck...

Av Neta - Söndag 21 april 22:01


Problemet när man sitter som jag är ju att man kanske inte alltid känner hur kall man blir. Jag frös om överkroppen igår och hade tagit med en kofta. Men fötterna blir ofta väldigt kalla utan att jag känner det. I en danslokal är det inte så mkt värm...

Av Neta - Söndag 21 april 01:24

Hängde med L till Fyris ikväll och satt och lyssnade till Micke Ahlgrens. Träffade på 2 gamla kompisar, Gertrud och Kerstin. Så kul att få " prata ikapp lite" Har aldrig hängt med nån lörd innan men visste att våra gamla husvagnsgrannar jobbade där ...

Av Neta - Lördag 20 april 15:03

Sitter och slöar i soffan medans L duschar. Tänker tillbaka på en kul dag igår. Den började tidigt. Hämtade Annika vid 8 och for iväg mot Sörmland. Ett snabbt men välbehövligt kaffe & mackastopp i Strängnäs hamn. Har ju svårt att äta direkt på morg...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards