Mina ord och tankar

Alla inlägg den 11 februari 2014

Av Neta - 11 februari 2014 23:48

För vissa av er var mitt förra inlägg lite känsligt.


När tycker du det är dags att släppa taget då?

 

Succesivt så klart. Sen är det väl olika hur individen är. Jag släppte nog sonen tidigare än yngsta dottern.

Men hon har alltid varit mörkrädd så det har blivit naturligt. Hon vill fortfarande gärna bli hämtad om hon inte har sällskap på bussen. Sen pratar vi i mobilen med varann när hon går själv på kväll eller natt.

Det spelar ingen roll om det är kompisen på andra sidan byn eller om hon går i stan, hon vill bli hempratad. Händer att hon ringer från bussen också om natturen är stökig. Ibland vill hon bli mött vid nattbussen fortfarande. Å så klart ställer vi upp på allt det.


Har dina barn kommit hem fulla?


Jadå det har hänt men inte aspackade utan mer fnittrigt. Jag har tidigare "hotat" filma dom i det läget så jag tror dom har passat sig   Dottern åker numera också på kryssningar med kompisar och visst dricker dom. Det gör hon även när vi är med men säger, och det får man ju lita på, att hon inte vill bli för full. Hon var rejält bakis efter sin student men då var festen här, enda gången jag sett nåt sånt.

Däremot har jag varit stenhård på att ingen dricker i det här huset om någon under 18 är med. Dottern fyllde tidigt på året o vissa kompisar sent.


Menar du på fullt allvar att du ringt upp dotterns kompisars föräldrar? Hur blåst får man bli?


Ja och dom har ringt mig också. Anser oss inte särskilt blåsta. Det var väl mest på högstadiet innan dom började gå ut och åkte hem till varann, då kollade vi om någon vuxen var hemma eller skulle komma hem annars blev det stopp. Lika de gånger när "alla andra får" vi var några mammor som satt i system att kolla med varann.

Var några fester häromkring som spårade ur, mycket var förstört när föräldrarna kom hem.

Glad att jag aldrig behövde uppleva det. Några ggr gick vi ner till pizzerian eller på bio men kom ju hem hyfsat tidigt. Iaf dotterns kompisar accepterade det där ganska fort för det blev ju lika för alla.


Sonen umgicks i sitt dansgäng med kompisar vars föräldrar vi kände o dom var aldrig här vad jag vet, vi hade ju småbarn då. Lika där, bor man som vi så skjutsar man o sen körde han ju....

Ingen av mina har heller varit härute "på byn" särskilt mycket, dom har haft sina intressen och kompisar som dom varit med och hos.

 

Vad tycker du man ska göra då, spionera?

 

Ja iaf råka gå/åka förbi lite då o då. Delta i vuxenvandringar om ens egna är på de ställena.


Du tycker alltså på fullt allvar att man inte ska lita på vad dom säger?


Man ska föra en dialog iaf och även ifrågasätta, gör man det och det kommer fler förklaringar ska man verkligen kolla. Man märker ganska snart om dom ljuger.


Har dina ungdomar fått alkohol hemma?


Ja det har dom men ingen har varit särskilt sugen, smakat och sen oftast hämtat en läsk ist.

Jag vet att detta inte rekommenderas men för oss har det blivit avdramatiserat på så vis.

Vi dricker ju själva men har sällan eller aldrig blivit riktigt fulla när dom varit med. Tror på nåt vis att dom, iaf tjejerna, tagit över vårt sätt att dricka. Sonen har jag hört att han spårat ur nån gång men det lämnar jag numer till hans fru   litar på att hon säger till när och om hon skulle behöva hjälp. Hon dricker för övrigt inte särskilt mkt själv.



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards