Mina ord och tankar

Alla inlägg den 3 april 2014

Av Neta - 3 april 2014 14:06

Om du har ett svårt sjukt barn där vården kommer att bli långvarig eller bestående, eller om du har ett funktionshindrat barn har du enligt socialtjänstlagen rätt till vårdbidrag.

Vårdbidraget får du för mertid och merkostnader, eller som Fk skriver


 

"En förälder som har extra arbete eller kostnader för ett barn som är sjukt eller har en funktionsnedsättning kan få vårdbidrag. Extra arbete och extra kostnader bedöms i förhållande till friska barn i motsvarande ålder. Exempel på extra kostnader är kostnader för läkemedel, vård, tvätt och slitage av kläder. Det kan också vara utgifter för hjälpmedel, särskild mat eller resor av olika slag.

Barnets stödbehov ska vara minst sex månader. Vårdbidraget kan som längst betalas ut till och med juni månad det år barnet fyller 19 år."


Jag hade helt vårdbidrag för Elisabeth från hennes insjuknandedag i maj -94 till hon gick ut gymnasiet, och förutom ovanstående så tolkades det in att vi föräldrar kunde bli trötta också, att man kunde behöva äta ute när man inte hann eller orkade laga mat om det varit mycket med henne, eller att vi behövde handla dyrare mat om hon var inlagd, dubbla hushållskostnader gick det under. Man bor ju på sjh med sitt barn men hemmet måste ju skötas och andra familjemedlemmar äta. Det kändes som bidraget var mer till hela familjen än bara en person och så måste det få vara.


Jag hjälper nu en familj med att överklaga ett beslut och återigen slås jag av hur olika det här tolkas i olika delar av landet. Den här familjen bor i en större stad.

Mamman har blivit upplyst om att ska hon ha rätt till bidraget ska hon inte kunna ha 100 % av en annan inkomst!! Det måste också vara hon som gör alla merarbeten.


Hur i hela friden ska det då kunna vara ett bidrag för merkostnader och mertid?? Man kan ju inte byta ut en heltidslön mot halvtid + ett bidrag som är kanske 1/4 del av lönen! Då förlorar man ju 25 % av sin inkomst.

Det kostar mycket pengar att ha ett sjukt eller funktionshindrat barn idag, vi hade t.ex merkostnader på ca 7 500 i månaden, merkostnader alltså! Inte det ett friskt barn kostar inräknat. Det är ändå 15-20 år sedan nu.

Ok man kanske inte kan jobba 100% om man ska på sjukgymnastik, vattenträning och behandlingar flera ggr i veckan, men man ska ju helt klart ha den rätten, i den här sitsen vilar man på jobbet det kan jag skriva under på. Det är viktigt att ha det kvar! Dessutom är man 2 föräldrar, och man ska kunna involvera mor- eller farföräldrar, mostrar, ledsagare o katten också.

Fk ska ju inte kunna kräva att man måste jobba en mindre %. Det kan ju vara så att det inte passar arbetsgivaren heller, blir man då av med jobbet är ju katastrofen milsvid.

Nej låt vårdbidraget vara ett bidrag för familjen, då mår alla bäst! Ge bidraget för den tid och de pengar det kostar extra, oavsett hur många % man jobbar och låt familjerna sköta logistiken själv.

 

 

Av Neta - 3 april 2014 00:48

Igår fanns äntligen en trea ledig i Tuna backar igen, men tror ni inte på själva f-n att det så klart var på 3e våningen utan hiss. Och i Blenda har det bara varit tvåor nu ett tag.

Jag tror faktiskt inte längre att jag kommer härifrån innan sommaren är slut. Känns väl så där, men samtidigt är det ju tur att vi är överens och inte osams. Lackar ur gör jag och han också ibland men så har det ju varit i flera år så det är nästan en vana nu. Fortsätter dock att kolla Uppsalahems o andra sidor det sista jag gör innan jag lägger mig så fort kl passerat midnatt.


Idag åkte vi till Tierp, skulle kolla på Kretsloppet efter en hatt till C, hon ska ha en hatt på prästvigningen och ev ett bröllop senare i sommar. Känns inte som det ska läggas några större pengar på en sån då. Så vi kollar second hand och hos kompisar. Hon har en marinblå dräkt så det funkar med allt utom svart eller brunt ju. Ifall nån som läser har nån att sälja eller låna ut.


 

Jag skulle inte handla men när jag hittade en bok med makronrecept för 5 kr, ny obläddrad och en golvvas, ok med lite patina men ändå, 30 kr gjorde inte så ont. Har velat ha en golvvas länge. Sneglat på den med löv från Uppsala Ekeby men den kostar nog några nollor till den.


 

Gammelgården i Tierp ligger strax bredvid och det var ju 10 gr, betydligt mer i solen mot dansbaneväggen och vi råkade ha lite fika med oss.

Härifrån har jag minnen, ojojoj. Ni som känner mig vet ju att jag är (var) folkdansare och har dansat ett antal tävlingar, Upplandsschottisen i 7 år. Jag dansade ju när det här var väldigt populärt på 70-80talet.

Så hit till Gammelgården åkte man den förta lördagen i juni, tidigt som attan. Det var över tusen par de åren jag dansade så här vimlade det av folkdräktsklädda människor den morgonen, och alla åt vi frukost i gröngräset, förväntansfulla som 17. Den stämningen den här morgonen den gick att ta på och den måste ha upplevts för att man ska kunna förstå det.


Vi dansade sen våra 4-5 etapper runt om i Uppland på dagen, bussades mellan varje ställe, och det var folkfest och stor publik på varje ort. Det varierade lite år från år men jag har dansat i Forsmark, Österby, Lövstabruk, Söderfors, Älvkarleby, Bälinge och på ett par ställen i Uppsala.

Sista etappen var alltid på Grevegatan i Tierp, från Coop ungefär och bort till gammelgården. Där väntade man sen spänt på om man hörde till de 10-20 (minns ej) finalparen. Det gjorde jag aldrig men jag tror att Mi o Ma gjorde det nån gång.

Iaf så när man inte "behövde" dansa mer, då gick man över järnvägen bort till skolan och duschade, hämtade kylväskan och filten i bilen


  och satte sig häruppe i "partybacken" och blev åskådare till finalen samtidigt som man med ena handen smorde sig med Djungeloljan balanserade vinglas, grillad kyckling, bröd o sallad (variationer fanns) med den andra. Ev kunde det bli lite dans också men det hade vi ju gjort så mycket på dan så det var inte det viktiga då. Picknicken var absolut viktigast och samvaron med alla härliga dansare till långt in på natten, trots att man gått upp vid 4.30 och dansat hela dan (behövdes inte sååå mkt vin).   

Ja ni vilka minnen, o sen for man till Gränna o dansade polka, till Hälsingland och dansade hambo, till Söderbärke och Timrå och dansade både hambo och schottis. Och alla tävlingsdagar slutade som i Tierp.....nostalgi på hög nivå.

Lite beklämda blev vi idag när vi såg hur Gammelgården förfaller men


 

den här blåsippsbacken på baksidan var iaf vacker.


 

Innan den här månaden är slut ser det ut så här också, det har ju redan börjat.


På hemvägen åkte vi genom Ullfors och Yvre, kände historiens vingslag där mina förfäder bodde på mormors sida. Alla som heter eller har hetat Aveholt kommer därifrån lite olika generationer tillbaka. Häftig känsla nu när vi börjar bli så många. Mormor hette Judith Dahlberg och hade 11? (iaf många) syskon, alla med bibliska namn. Mormors mormor hade blivit gravid med godsherren och räddades av drängen som gifte sig med henne. Men morfar brukade visa mig mina ådror på handlederna när jag var liten och berättade att jag minsann hade blått blod i mina ådror, det syntes ju.....  Gulliga morfar!


Nu ska jag lägga mig att sova och drömma om dom tror jag, dom är ju borta sen länge! Glad åt alla minnen iaf, så mkt som jag var hos dom, va ju deras första barnbarn.



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards