Mina ord och tankar

Alla inlägg den 13 april 2014

Av Neta - 13 april 2014 01:11

Ja jag vet att det heter förskola!!!


Jag har jobbat i skol och barnomsorgen från 1969 fram till 2008 då jag gick på en lång sjukskrivning till i juni i fjol.

Jag har jobbat i skolan, på fritids, som dagbarnvårdare och på förskoleavdelning. De 5 sista åren på förvaltningen.

Det är klart jag stött på det här fenomenet några gånger och en massa andra tragiska saker också.

Fick senast idag den frågan som nu aktualiseras med den tragiska händelsen i Högsby. Men jag vägrar tycka något förrän personen är dömd.

Jag försvarar ingenting och det blir ingen rök utan eld men... i 8 av 10 fall blir det lite hysteri både bland föräldrar och personal.

Det finns inga som kan jaga upp varann så mycket som hysteriska föräldrar, been there, done that själv. Man är så känslig och man är så himla rädd om den här lilla människan man helt plötsligt har ansvar för.

Det är så lätt att man provocerar fram något man vill ha.


Har t.ex varit med om hur ett blåmärke på låret hos en liten flicka fick orimliga propotioner och en stackars nyanställd kille fick vara med om något fruktansvärt. Trots att han blev totalt rentvådd förstörde det här hans liv för lång tid. Han slutade och fortsatte utbilda sig till gymnasielärare.


En av våra vikarier tröstade ett barn som grät, en pappa kom och tyckte han "kramades konstigt" och trots att fler personal varit i samma rum och inte sett något konstigt anmälde den här pappan vikarien och det måste ju ha sin gång. Tänk er att ha det i sitt belastningsregister, anklagad för... ingen ser att du sen frikänts. Han kunde inte heller fortsätta.


Vi behöver killar både i skolan och förskolan, och det är ju tragiskt när något sånt här händer men när det som i det här aktuella fallet bara ökar och ökar till att till slut innefatta hela avdelningen känns det som, då blir jag skeptisk till det.

Hur i hela friden skulle det kunna ske?? Man jobbar inte så himla långa stunder ensam med flera barn. Det är klart det kan handla om flera barn, men 11....???

Nej jag vill nog följa den här rättegången när den så småningom kommer. Sen ska jag ha en åsikt!!


Han har ju redan medgett en del av anklagelserna det är jag medveten om och så klart ska han straffas för det och aldrig nånsin jobba med barn igen. Så långt är jag med. Men resten vill jag veta mer om först.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards