Mina ord och tankar

Alla inlägg den 19 augusti 2014

Av Neta - 19 augusti 2014 23:49

En del verkar läsa inlägg med förstoringsglas och lexikon, bara för att sen påpeka alla fel dom tror dom hittar   


Jag har jobbat mer än 40 år i barnomsorg och stridit för svårt sjuka barns väl och ve i flera föreningar, stöttar barncancervården sen 20 år med ideellt arbete. Har 3 egna barn och 2 barnbarn. Tror ni fortfarande att jag inte gillar barn?


Det jag menade igår var situationer som uppstår när stressade barnfamiljer ska äta buffén. Man parkerar barnvagnar och byter stolar mot barnstolar som man ställer lite huller om buller. Föräldrar löper gatlopp för att hämta mat till barna eller ännu värre tar med dom så dom ska få smaka innan dom bestämmer sig.

Barn kanske inte heller sitter så tyst och still och väntar som en del tror. Har till o med varit med om att man bytt blöja i en vagn som stod precis vid bordet. Barnen blir sen klara före föräldrarna som då lyfter ner dom och låter dom gå omkring, för att dom själva ska äta klart.


Jag tycker inte jag behöver acceptera sånt längre, jag har gjort mitt. Mat är njutning, då vill jag också sitta i lugn o ro och kunna prata med mitt sällskap. Föredrar också att bli serverad än att trängas runt maten.

Det är förmodligen lugnare på de sena sittningarna men då missar man ju musiken i nattklubben och det går inte!!


Vi gick väl också ut och åt med våra, men då var det nån av oss som gick ut med barn som inte var tysta och jag har aldrig haft en barnvagn med mig inne vid borden. Inte ammat och inte bytt blöja mer än på anvisade platser.


Vi gick på restaurang eller café med förskolan också, det ingick i den sociala träningen. Men då tog man upp i samlingen innan hur man sitter och hur man beter sig.


Jag kan också dementera att jag har 7 mil till Sthlm, det är från stan det är 7 mil. Jag är ju född och uppväxt där så det sitter i på nåt vis.   

Härifrån får man lägga till 2.2 mil, eller 2.8 mil om vi åker motorvägen. Det gör vi nästan aldrig eftersom det är längre, men vi kan göra det på hemväg från 08-land t.ex Annars åker vi in och hem den vanliga vägen.


Så nu hoppas jag vi rett ut det!   


Vi hade ju funderingar på att kryssa i morgon också, men nu bröt förkylningen ut på C och då ville inte L åka heller. E skulle inte vart med alls från början.

Jag är lite sur över det, hade varit så kul och höra Drifters, va urlänge sen. Få se om jag kan tjata lite så vi åker själva.

I morgon ska jag också fylla på B-vitamin. Gör det här hos distriktan och det tar bara nån minut. Men blir lite piggare då iaf. Är ju opererad i magsäcken och då blir det nån brist.


Förkylningar och sånt ja!

Blir väl en del både av det och andra mindre kul saker nu när förskolor och skolor börjar. Här skriver dom ju inte ut pencillin längre heller så det blir många VAB-dagar.

Då får man väl ta till huskurerna, lägga mynta i kokande vatten och andas in ångorna så det släpper. Lika bra som nässpray.

Fylla på med vitaminer nu när R-månaderna börjar igen.

Varför inte göra smoothie baserade på press apelsin isf kaffe eller te till frukost, lite bär och citronmeliss i så kryllar vitaminerna.

Te på timjam är bra mot hosta och det är lakritsrot också.

Det senare hjälper fort och mkt bättre än hostmedicin. Säljs torkat på bl.a Borgeby som också säljer på nätet.

Man tar av en bit (verktyg krävs för den är hård) 1-2 cm, bankar till med nåt platt så barken spricker. Lägger i en tesil som är som en sked eller vad jag ska förklara det med. Sätter i en mugg, häller på kokande vatten och låt det dra nån minut. Färgen blir ljust gul men det smakar lakrits och du kan använda samma bit flera ggr. Den är både lösande och dämpande på nåt konstigt sätt. 3 dm-långa bitar kostar 10 kr.

Ut och plocka nypon, torka och mixa och du har ett riktigt gott teämne, gratis dessutom.

Vitlök och honung är väl också bra. Rå vitlök tar bort springmask kan jag tipsa barnfamiljer om. Sen hur man får i dom det är ju en annan femma. Riven under skinkan på mackan kanske.


Ja det är bra med huskurer, en del tror på dom andra inte. Nån sa till mig häromdan att lakritsrot hade hjälpt direkt, men han visste inte om det var inbillning. Nu vet ju jag att det funkar men tänk då om ma nblir bra av inbillning, då har det ju hjälpt iaf, eller??   


Torka ringblommor och drick som te om du har problem med kärlekslivet.     Så står det på Krusmyntagården på Gotland. Det står dock inte om det är tilldragande på motsatta könet också.   


Jag är uppväxt med en mormor som tog reda på örter både odlade och i skogen. Hon gjorde t.ex avkok på persiljerot mot blåskatarr och UVI. Använde bladen också. Det har hjälpt mig också faktiskt.

Hon torkade också groblad, och hade vi infekterade skrubbsår t.ex så gjorde hon som en pasta med lite vatten och satt på plåstret. Det hjälpte också.


Så det är inte bara ruffel och båg, det var väl där med alla kunniga om örter m.m som det startade en gång i världen. Innan vi hade läkemedelsbolag och apotek.





Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards