Mina ord och tankar

Alla inlägg den 11 september 2014

Av Neta - 11 september 2014 22:32

Har varit bättre idag, det är bra att ha en sån där "vira in dig i filten, gnäll och tyck synd om dig själv-dag" eller så handlar det om att man lyssnar på sin kropp och tar det lugnt   men det är inte bara synd om mig dom där helvetesdagarna, det är synd om familjen också. Jag är inte trevlig nånstans när jag inte orkar med mig själv.

Nu var jag tvungen att ha hem lite grejer från stan, så vid 19 igår åkte vi in och bara den lilla, lilla stimulansen att gå ett varv på Maxi gjorde att det lättade lite i psyket iaf o då går det ju lättare att stå ut med värken också. (Maxi har förresten fått in ursnygga vinterskor med fransar på.)


I morse vaknade jag 5.45, den tid jag alltid gick upp förut o hu så tidigt det är. Gick upp en stund men var ju trött och knappast utsövd så jag gick o la mig igen och sov till 9.

C var ledig o vaknade 5e dan med huvudvärk så jag sa åt henne ringa o prata med vår husläkare. Dom tyckte hon skulle åka dit och träffa en läkare så hon fick en tid på em.

Han trodde inte det var migrän utan tror hon har en infektion, så hon fick medecin o ska tillbaka om 5 dar om det inte blir bättre.

L hade hjärtgympa idag också. 13.30 - 14.30 men kom hem vid 17-tiden först, iofs ska dom ju duscha o så men ringde vid 16  då satt han i stadsparken och åt glass. Tror det tar mer ork än han vill erkänna.  Jag har fortf det där i mig att han kan få en känning, får nog försöka jobba bort det.

Han hade en rejäl träningsvärk också, men är ju bara på första veckan än.


C o jag gick upp till affärn, dom har nån 10-kr vecka den här veckan, inte mkt mat förstås men köttbullar o falukorv o jag hade inga färdiga köttbullar. Sen behövde jag både färskost, oliver och juice till helgen och det var med på det.


 

Hittade även en prickig orkide och då kände jag genast hur mycket jag var värd den.   


På hemvägen, på den övre delen av vår gata såg vi en vit skåpbil som stod lite konstigt. Jodå i hörnan bredvid vägen ner till oss bor "Glasmästaren" och mitt emot rakt over gatan bor dotter o sambo. Det var det yngre parets bil som stod där, handbromsen hade släppt på mågens arbetsbil och den hade backat över gatan mot och över svärfaderns låga mur och ner i deras trädgård kanske ½ m ner. Stod med nosen högt, underredet totalförstört med bakänden på deras gräsmatta. Det hade precis hänt så dom stod där och klurade på hur dom skulle få upp den. Bara tur att ingen unge kom i vägen.


Utterjakten då? Jo en tjej skrev idag i vår FB-grupp att hon sett en utter vid "vår" busshållplats vid 14.30 idag. En livrädd krabat som förirrat sig från sjön som ju inte ligger så långt bort. Den var ev kvar En viltvårdare från kommunen kom in i diskussionen och eftersom jag bor här erbjöd jag mig kolla om jag såg den och bad samtidigt alla som bor i närheten att kolla i sina trädgårdar.

Vi såg ingen så den kanske hade lyckats ta sig tillbaka till sjön. C såg en massa fjädrar från en fågel i ett av dikena så kanske hade den lyckats fånga lite mat också.

Det är mycket av både Utter och Mink runt sjön här men jag har aldrig tidigare hört om att det förirrat sig ända hit upp. Viltvårdaren trodde det var en årsunge. Hoppas den mår bra och är vid sjön igen.


Nu ikväll har vi kollat på när Mat-Tina hälsade på hos Magnus Samuelsson och slötittat på "Hela Sverige Bakar", kan inte låta bli att tycka att det är väl mycket mat & bakprogram nu för tiden.

Annars handlar ju mycket om valet och det står mig lite upp i halsen. Jag vet vad jag ska rösta på, ett parti jag nog aldrig trodde jag skulle göra det på. Men förutsättningar förändras och vi med det. Har mest sett till familjepolitik förut men nu är det slut på det.

Det värsta är att när valet väl är över så ska ju resultatet analyseras i veckor sen också.


Ja i morrn är det fredag igen, veckorna går fort. Ska bli fint väder i helgen och minst 10 dar framöver. Var ju varmt i sept o okt förra året, ska det bli lika? Och är den milda snöfattiga vintern här för att stanna? Är sommaren förskjuten p.g.a klimatförändringar? Ja den som lever får se!


Nu ska jag ge mig för ikväll!

Sov gott alla   





Av Neta - 11 september 2014 00:52

Ja den sätter jag helst inom parentes, fy farao. Det är egentligen inte värken som är värst, den har jag lärt mig leva med utan den andra känslan, frusenheten och den hopplöshet man känner när man vill men inte kan göra det man vill. Det är värst!


Så idag gick jag upp, åt frukost, satt kvar med paddan vid köksbordet.

Reste mig och gick in i vardagsrummet och sjönk ner i soffan med en fleecepläd runt mig, kollade på Aidensfield och Lyxfällan där jag idag mest retade upp mig på en knäpp morsa som inte släppte taget om sonen trots att han var sambo nu och 25 år fyllda. Ringde hem till honom när maten var klar, hemma hos henne!!! Men hallå.... dessutom hade hon hans bankdosa hemma hos sig och betalade hans räkningar, iofs med hans pengar men det för att hon inte litade på honom......

Tänkte för mig själv att så himla knäpp har jag inte varit ändå   


Jag dömer ingen som hamnar i skuldfällan om dom inte får med sig kunskapen om ekonomi hemifrån. Ja ingen annan heller så vida det inte beror på medvetet slarv och rena lyxkonsumtionerna.

Vi var också under isen riktigt ordentligt efter Es hjärntumör. Man var så slut att man inte levde i nuet. Orkade inte ta tag i så triviala ting tyckte man då. Det är också dyrt att ha barn på sjukhus, dubbla matkostnader om en ska äta där, parkeringen tickade pengar och så all denna bensin, då bodde vi ändå nära får man väl säga även när vi var på KS.

Vi kunde ändå helt utan hjälp fixa det sen och idag är allt borta i skuldväg som tur är.

Det var och är därför som jag idag strider för familjernas väl o ve och försöker peppa så dom har koll även på världen utanför cancerbubblan. Vi har också fått igenom att alla familjer får parkera gratis när barnet ligger inne.


Jaja men där satt jag iaf i soffan idag och förmådde inte krypa ur filten ens när jag stängde av TVn, skickade upp L ensam till svampskogen, hade ambitionen att ta mig ut med scootern men jag fixade inte det. Längtade ut men förmådde inte resa mig, sån blir jag när det är som värst.

Efter maten och 2 vita värkpiller hängde jag med in och handlade iaf, men vi åkte in sent. Fick iaf hem det jag måste ha. mådde lite bättre också efter ett varv på Maxi.


Nu sitter jag här och väntar på att ännu en dos av värktabletterna ska verka så jag kan få lägga mig, det är ingen idé före. Samtidigt håller jag igån fingrarna lite med att skriva. Tappar bokstäver här o var o får gå tillbaka o rätta. Fryser, kan inte låta bli att undra hur jag ska klara den här vintern om jag fryser redan, är iofs bara 5.7 gr ute nu. Men 25 inne o jag fryser som en hund.

Kom en riktig tjocka för ett par timmar sen med, lite lättere nu men fortf dimma.

Men nu så ska jag försöka sova, önskar mig bara att jag orkar duscha i morgon så jag kan få klippa mig sen. Man mår ju bättre om man ser hyfsad ut i barret med. men först en natt att ta sig igenom, förhoppningsvis sovande iaf den mesta tiden.

Sov gott när ni ska, eller God morgon om ni är morgonpigga.



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards