Mina ord och tankar

Alla inlägg den 21 september 2014

Av Neta - 21 september 2014 22:12

Ja veckans senare del har ju dominerats av chocken och saknaden efter Pia.

Av skräcken som alltid griper tag i mig när någon med samma tumör som E har dör. Det får ju liksom inte hända!

Vad som hände i början av veckan minns jag knappt.


Otäckt också med de påstådda kränkningarna av svenskt luftrum, har dom varit in i landet eller inte? Ja 2 km sägs det. Jag tror inte så mkt på kvällstidningarna i det fallet men vad källan var för nyheterna förutom Bildt var det lite oklart om.

L har iaf inte fått indikationer på höjd incidentberedskap och det ska han få om det är av allvarlig karaktär. Han är pensionär men ska vara beredd att hjälpa till om det händer allvarliga saker. Det blev iaf tyst om det väldigt fort.

Faktum är att incidenter händer varje dag men kanske inte av den här karaktären. Och dom hinner oftast inte in. Men nu har det ju varit nedskärningar så det kan ju vara frukten av det. Dags att återinföra skyddet i mellansverige kanske?


Helgen inleddes med lite lyx i form av hämtmat från den nya kedjan ChopChop, älskar deras mat. Finns inte på så många ställen än men vi fick hit dom i juli, då hade dom också öppnat i Eskilstuna, Enköping, Arninge och Huddinge innan. Blir garanterat fler ställen.

Slötittade lite på Doobidoo och Skavlan medans vi åt och jag sippade lite vin. E var här o när L körde hem henne så gav jag upp också.


Vaknade i lördags och kände att vi nog skulle åka Rosella på Streaplers ändå. Problemet var bara att kl var strax efter 11   planering vad är det? Men det gick att boka så jag skickade in maken i duschen och sen blev det turbofrukost. Kom iväg härifrån 12.45 och checkade in en kvart ungefär innan båten gick, hej o hå.


Det är konstigt med vägen till Kapellskär, fast vi kör lika tar det alltid ca 15-20 min längre tid hem. Det är också jobbigare att åka den där vägen därifrån. Kurvig, hårt trafikerad ändå och så många 70-sträckor. Går bra till Rimbo för då händer det saker här o var men sen är det ödsligt ända ut till motorvägen. Nån mack vid Gottröra bara.

Nu mötte vi solen i Uppsala och det var jättefint på ditvägen med bl.a segeltävling för barn i Brunnby, fullt med småbåtar med färggranna segel i hela badviken. Vi fick köa lite vid nåt vägarbete strax före Rimbo och ändå tog det alltså längre tid hem trots noll stopp. Märkligt är det.


 

Väldigt mycket folk på båten så klart och huggsexa om platserna, men vi lyckades få ett fönsterbord ganska nära dansgolvet. Dom stackare som åt och kom ner senare hade inte en chans. Fanns inte en stol ledig tror jag. Vi blev av med våra extrastolar också och en tjej tyckte jag kunde sitta i rullstolen men det går ju inte nån längre tid. Blir dels för högt och sen måste jag kunna röra ben och fötter. Når inte ner till golvet i den.


   

Streaplers såg lite bortkomna ut först och påtalade flera ggr, nästan så det blev tjatigt, att dom inte var vana att spela så tidigt (spelar inte dom em på dom andra båtarna?)

Men dom blev snart varma i kläderna och positivt överraskade av danspubliken, att det var så många dansare där. Så coolt med Kjettils trummor som han har belysning i och dom var verkligen bra, ångrar inte att vi åkte!

Hoppas dom kommer på Rosella fler ggr. Första bilden är från första låten och sen från en paus annars hade jag inte fått med trummorna. Det ni Björne, Kent, Danne, Micke och allt vad ni heter, det måste ni ju ha.   

Han bygger ju egna trummor den där norska guten.

19 nov spelar dom med P-H på Cinderella, hoppas jag kan åka då, eller jag SKA åka då. Kan bli en dubbel med, CL och P-H dan före. Det är ju bara det där att man måste av båten emellan numera, så idiotiskt!


Vi höll oss iaf vid bordet hela tiden igår, annars hade vi nog blivit av med det. L gick upp och handlade mat sent men den här gången hade dom misslyckats med pajen som annars är så god, den var inte riktigt klar.

Fräscha grönsaker som alltid på den båten annars iaf och mackan vi tog när vi kom var det inget fel på. Gillar Fazers grova bröd, dubbel och två skinkskivor med lika många ostdito + sallad och tomat och nåt fruktigt. En hel lunch bara det. Löjligt billigt, inte ens 20 kr. 43 för paj och sallad.

Har ni tänkt på att på Rosella är kaffet alltid gott också? Måste vara bra omsättning på det där.


Ja hem i mörker sen då, väl hemma sjönk vi bara ner i soffan. C kom redan med sista ordinarie bussen och hon ringde så jag fick prata henne från Östgöta till bussen. Fixade lite te och ost & kex till hon kom och satt sen och pratade om hennes kväll och vår dag. Blev alltså lite sent/tidigt.


Vaknade sen av ett sendrag onödigt tidigt i morse, klarvaken. Somnade väl om efter flera timmar vid 8.30 och det var ju ett misstag för sov som en gris till kvart över 12.

Vi hade ju ev tänkt åka och lyssna på Jacke Sjödin idag men jag orkade inte stressa för det.

C gjorde frunch, vita bönor, stekt ägg, stekta tomathalvor och köttbullar (baconet var slut)

Sen har inte jag gjort många knop förutom det löpande, matlagning m.m och så frös jag in några kilo köttfärs L var upp och köpte när han hämtade E som hade sin scooter kvar här.

Han köpte lite rotfrukter också för dom hade billigt men det fanns inte en morot kvar i hela affären, märks att det är mycket barnfamiljer som bor här.   Tur jag fick hem lök iaf för den var helt slut.


 

C satt upp långgardinerna och L tvättade lilla fönstret i vardagsrummet, går galant med nya maskinen.

Redan i fredags rensade jag bort stora blommorna och då köpte jag också en Doftranka, sen behöll jag de fina lite mindre och möblerade om lite. Blev så luftigt och fint i fönstret. Ska aldrig mer ha stora schabrak till blommor. Mysigt att sätta tillbaka långgardinerna också.


Var ut och hakade ner amplarna ikväll och drog för/ner markiserna. Dom har ju varnat för hårda vindar och regn i natt och jag hör redan att blåsten tar i. Regnat har det gjort av och till sen 18-tiden.



För övrigt håller vi på bli galna på kaninen som fått spatt alldeles, ger sig 17 på att hon ska käka upp tapeterna. Fort går det också och är det inte tapeter är det bokryggarna längst ner i bokhyllan. Tur det inte är nytapetserat nånstans men fortsätter det här kan vi inte ha henne kvar.

Vi kan ju inte bura henne nu efter så många år "i firhet" då får hon nog somna in för det här går ju inte.


Spatt får jag också på mina eksem som blossat upp på foten igen, långt upp på vaden också. Kunde det inte fått vara bra nu då när händerna är hyfsade så jag hade kunnat börja på vattengympan igen? Men nej då. Hur det blir nu när man ska ha strumpor och täckande skor då man går ut törs jag inte ens tänka på. Bara hoppas på att dom inte blir 57or igen då kan jag helt enkelt inte gå ut. Tur man kan ha ballerina på kryssen 1 okt.

Ser fram mot den och att få träffa Lena från Öland för första gången IRL. Sannex och P-H igen, rena önskereprisen.


Veckan som kommer är ganska oplanerad, kommer Estländska ungdomar hit på tisd. Vi har inga som ska bo hos oss i år men C ska hjälpa till, guida dom i Uppsala och hjälpa till och vara med på avslutningsfesten med mera. Hon ska på hockey med sin brukare och sen har hon mkt med skolan ändå så.

Jag skulle vilja gå på stan med syrran nån dag men har ju ingen hjälp med rullen själv fixar jag inte den och scootern får jag inte in. Få se om det kan lösa sig. Annars får vi ta det senare.

Rullar väl på för E, lite rörigt på hennes jobb så hon ska jobba hemifrån en dag den här veckan. L har ju sitt numera och jag får väl hitta på nåt. Städa lite skåp kanske eller nåt annat kul.   Kanske systeryster kan ta sig hit nån dag och Ma skulle komma o hämta nåt. Blir nog bra!


Nu ska jag inta ryggläge, blir nog till att somna till vindarnas tjut i natt, få se om jag måste stänga fönstret kanske. Är iaf 10 gr ute nu så ingen frostvarning iaf.

Ni vet väl det att om det är 5 gr eller lägre temp än det vid 23-tiden blir det oftast frost. Varmare än det brukar man klara sig. Stämmer nästan jämt, 98% tillförlitlighet på det läste jag nånstans.


Ha det! Gonatt/godmorgon!

  







Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards