Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 20 november 2014

Dubbelkryss

Av Neta - 20 november 2014 22:46

Tisdagen började relativt tidigt om man ser det ur kryssningssynpunkt, vi brukar ju åka hemifrån vid 15, men nu åkte vi redan 11 då L hade EKG och återbesök på kardiologen efter hjärtinfarkten. Provtagning 12.30 och läkartid 13, men han ville ha tid på sig och inte komma stressad till ett EKG. Vi visste ju inte heller om det skulle finnas parkering vid sjukhuset eller om han måste åka ner och parkera vid Studenternas eller uppe vid Grindstugan.

Jag hade lite grejer och hämta på apoteket så vi for fram till 70, och tanken var väl att han skulle hjälpa mig in, Elle skulle hänga med mig och han åka och parkera.

Men plötsligt händer det ni vet   det fanns lediga platser i 70-garaget! Hur ofta händer det en vardag på dan? Då blev ju allt så mkt enklare direkt och han kunde hänga med oss till apoteket innan han gick över till kardiologen. Slapp dom där 20 min promenad till o från bilen.


När han gick tog Elle o jag en fika och beredde oss på att sitta där till ca 14. Satt där och kollade på folk. Det är lite intressant och kolla in folk på ett ställe så där, personalen som kom ner och antingen köpte med sig lunch eller satt där. Sen alla "patienter" en del ser man ju direkt på vad dom ska om dom har gips eller lapp för ögat eller så. När vi kom var vi glada att vi fick platser för det var lång kö då vid 12 och massa folk men efter 30-40 min va det nästan ödsligt.   då hade ju personalen haft sina raster. Men man behöver inte ha långtråkigt när man sitter o fikar på sjukhuset, det händer ju saker hela tiden.

Ja men sen dök L upp redan strax efter 13, då hade han haft "sin" doktor på EKG med, o så klart fixade dom allt på en gång då, så han var klar innan han hade tid. Hur ofta händer det? Allt var bara bra och hjärtat hade också klarat sig bra. Mycket för vi kom in så snabbt.

Han tog en fika också och sen rullade vi, stannade i Väsby och tog en varm panini på Shell, eller rättare sagt handlade på Shell och åt i bilen.

 

Den här lunchutsikten med tågen till Arlanda och inflygningen ovanför bilen. Vet ni att tågen låter mer än flyget? Är inte det lite otippat?   


Eftersom vi åkte så tidigt va det knappt några köer före Karolinska heller.


 

Vi kom ner till Stdsgårdskajen precis när båten kom in. Den var julpyntad och fin för det var ju första julbordskryssningen i tisdags, förstora bilden genom att klicka på den så får ni se "stjärnregnet" över 3 däck i de stora fönstren.

 

Här är det på andra bilden uppe, fotat inifrån. Var lite imponerad över deras granar också, så fina. Och hur varenda räcke på båten var smyckat med girlabger med rosetter och kulor. Var uppsättningar med blommor och tomtar vid kassor och i receptionen med. Men just inget juligt mer än lite roliga glöggsorter i taxfree.


Ja vi hamnade först i kön, såg att PH var på plats och väntade på att få köra ombord. Såg att Birka kom också och visste ju att Gittan och Lotta var med där så vinkade via Facebook, hade långtråkigt o gjorde lite larviga inlägg men tog bort dom värsta sen   

Fick åka ombord tidigt och först av bilarna eftersom vi hade bokat handikappplats och det gick ganska smidigt med hissen med så var i hytten redan 17.40 Men hade fått en hytt längst in på 7an.

När dom ändå ska veta att man har rollator eller rullstol så varför inte placera oss nära en hiss då? Det kan väl inte vara så svårt. Jag fattar ju att dom måste veta vilka som är handikappade om det skulle hända något men skulle inte det i ett sånt läge underlätta för dom också om man bor nära utgången?


Vi gjorde oss i ordning och gick och åt.

 

Det här, KarlJohanspanerad Hälleflundra med potatispuré, marsalasås och grillad Radicchio. Ni vet vad det sista är va? Det visste inte jag men det såg ut som en kvartad salladskål, smakade lite bittert men väldigt gott till fisken.

 

Ja men när jag googlade på det nu så var det ju det, men av rosétyp. Har nog aldrig sett det innan bara de små runda rosésalladhuvudena. Jag kan verkligen rekommendera er att äta det på Bottegan.

Vi har nån gång lagt vanlig salladskål i 4-delar på grillen men det smakar inte lika bra.


Sen gick vi en sväng på taxfree och var och lyssnade lite på Humle i vinbaren innan dom öppnade nattklubben.

P-H spelade med Claes Lövgrens och det var ganska länge sen vi hörde dom på båt, i våras nån gång och sen i Malung. Fattar inte varför vi inte kommer iväg oftare, dom är ju så himla bra. Många band kan man ledsna på efter ett tag men det gör man inte på dom. Det är så härligt att se Classes energi på scen med, tänkte extra på det på dagspelningen. Va nog inte många timmars sömn emellan, då dom ju satt uppe när vi gick o la oss. Hur orkar karln? Dessutom orka vara så trevlig jämt. Räknade ut att det nog börjar bli 10-12 år nu som jag haft dom som favoriter.

Var ju någon månad sen vi var på P-H också men dom, iaf Pelle o Björn stöter man ju ibland på i stan med.


Var ju en del bekanta på båten, blir ju så när man gillar samma band. Men en del människors beteende funderar man ju över.Svårt att hälsa eller?

Fick dessutom höra lite tråkigheter som jag egentligen inte ska lägga nån energi på men jag snackar tydligen skit tycker nån.

Det gör jag INTE!! Inte en chans, det är det värsta jag vet. Jag har dessutom inga problem med att prata direkt med folk. Gör det också.

Så varför inte ta det med mig istället eller ta det när vi är på båten samtidigt iaf. Budbäraren ville inte ens säga vem det var. Men man märker ju när relationer förändras så jag kan ha mina aningar.

Funderar man över något så är det väl hur enkelt som helst att prata med mig ist för att dra egna slutsatser om något man inte behärskar.

Ibland skulle jag vilja vara karl ist, dom är ju mer direkta och håller inte på som vissa kärringar. Blir så trött!


Förutom det då så var kryss 1 väldigt trevlig och nattamaten var god och det var trevligt att slänga lite ord här och var. Tog ett glas vin där på natten vilket jag nästan aldrig brukar göra men jag hade sovit dåligt natten innan så det var lite baktanke att det där glaset kunde hjälpa till och det gjorde det, sov som en stock sen.


 

Många frågar oss om det inte blir trångt i hytten med både rollator och rullstol, och ni ser allt lite fundersamma ut när jag säger att dom står i duschen, men så här ser det ut. Vill ju inte ha dom i korridoren på natten men ställer ut dom på fm när vi vaknar så vi kan duscha så klart. Går ju att fälla hop båda och dynan står under klädhyllan. Oftast bor inte Elle och jag i samma hytt heller men det funkar ju som ni ser det med.

På morgonen skulle vi som vanligt gå och äta frukost (nåja, frunch då) i cafét men där fanns inte ett bord så vi handlade med oss varsin baugett och gick upp till Etage där det var musikfrågesport.

Hamnade längst akterut men satt ganska bra där. Fin utsikt över både dansgolv och scen.


Ja en kryss är snart över men vi skulle ju åka en till. Tullreglerna gör att man inte får vara kvar på båten mellan två kryssningar längre förklarade Per Nyberg för oss och innan ni nu ens tänker att det får man ju på Birka så är det så att dom 2 rederierna inte verkar under samma flagg. Det var förklaringen vi fick.

Men man får ha bagaget kvar på egen risk i ett speciellt utrymme så det gick rätt smidigt för oss ändå som ju bara tar hissen ner till bilen.


Mellan kryssningarna åt jag den godaste cheesburgaren jag ätit på länge. Den fanns efter Folkungagatan på söder nedanför Ersta. En liten oansenlig kiosk mella Renstjärnas och Erstagatan, så himla god och vilken service. När L bad o få dom i en påse och han hörde att vi skulle äta dom i bilen slog han in varje i folie för dom skulle hålla sig varma. Det där lilla extra som man uppskattar. La i en servett i mitt foliepaket så vi skulle veta vilken det inte var ketchup i. Så hade han så bra hamburgerpåsar i kraftig plast ist för papper som dom flesta är i. Man blev inte ett dugg kladdig på slutet. Där ska vi handla fler ggr. Perfekt för er med barn ju.


Ja kryss nr 2 då, betydligt rörigare men det är tydligt att Streaplers drar mycket folk också. Ryktet gick att båten var full och att det fattades hytter. Men när L frågade var det kanske bara 300 fler än kryss1, (ca 1500 ist för 1200 och båten tar 2 500) men mer dansfolk, så de flesta var ju i Etage. Nu kom också fler vi kände på.

 

Eftersom vi åt den där burgaren, vi hade ju bara ätit en macka på dan, så tog vi bara en sallad i cafét. Man blir rätt mätt på den också för dom snålar inte på räkorna precis.

Handlade det jag skulle ha med hem på taxfree efter det, + lite muta till grannen som vaktat huset och tagit hand om posten.

Efter det gick vi upp till vinbaren för att ta en kaffe på maten. Jag tog en Amaretto coffee och gud så gott det var då. Ska minsann göra det här hemma med. Humle spelade och hade lite allsång med betoning på lite. Träffade en karl vi är bekanta med och satt och pratade. E hade varit i hytten en sväng och anslöt där.

Upp till danssalongen igen och nu provade vi sitta på P-H sida men tyckte inte man satt så bra där. Sen satt man precis vid dansgolvet och där var det rörigt. Vi såg 3 som ramlade, en karl som slog bakskallen i ett räcke och det såg inte bra ut alls. Men han var snabbt uppe igen iof med lite hjälp men envis o skulle fortsätta dansa.

 

Elisabeth fick ett cortisonras och var tvungen gå ner i hytten o ladda på o vila. Sen gick vi med henne till Cafét där det var lite lugnare o satt där till dom slutade spela så hon fick komma igen lite. Barrabazz hette dom o var bra dom med. Här syns det att hon är låg, hon blir så röd i ansiktet och väldigt varm då. Cortisonet följer ju blodsockret, så gäller att hon tankar på både medicin, mat och dryck när hon rasar. Det här är ju int samma cortison man får som läkemedel ibland utan det livsuppehållande hormon som hon ju inte kan producera längre. Man ser det på henne genom att hon blir rödblommig, trött och ofta kommer tårar också.

Här kom vi också på att hon ju hade namnsdag, var väl en kvart kvar då iaf.


Ja sen satt vi lite längre ner i Etage med henne, utanför lilla baren, till jag såg att hon var helt ok.  Träffade massor av folk vi kände. Var tydligen där man skulle sitta. En tjej som var ute i den vevan jag träffade Leif och Lena som jag jobbat med för 100 år sen. En annan tjej som bodde grannar med oss i Årsta. Anders kom också. Tidigare hade vi ju sett Uffe, Ola och Robban visste jag skulle komma. Tommy slet sig från Birka och kom också.


L o jag flyttade fram lite senare och där hände också en lustig grej på temat "lägg dig inte i"

En tjej som vi pratar med nästan jämt satt på ett räcke, gjorde en hastig rörelse och ramlade bakåt varpå hennes glas gick sönder och vi som satt där blev lite nerstänkta.

Inte farligt alls men jag satt ju där i rullstolen och en tjej, lite äldre som jag inte sett förut vad jag vet, gick fram till den här stackaren som ramlat och skällde ut henne för hon hade blött ner mig.

Tyvärr uppfattade inte jag det då, men hon som ramlat kom ju fram till mig och undrade. Jag sa ju så klart att jag inte ett ögonblick trodde hon gjort det med flit och det mesta kom ju på skor och byxor. Jag va ju för farao inte ens sur (bara lite fuktig   ) utan undrade väl mest om hon slog sig. Men vi enades iaf om att vi sket i den där kärringen med stora näsan. Hon var ju inte helt nykter heller och visste inte hur väl hon ville sen.

Ja sen blev jag presenterad för två killar, far o son från Jontes och då förstod jag att jag hört talas om junior där tidigare   men sa inte att jag var Cs mamma.


Christine ja, hon är ju i London den här veckan. Jag vet inte hur många som kom fram och undrade igår. Ja jag erkänner att jag är hönsig med ungarna men jag har inga som helst problem med att släppa iväg henne så. Är nog mer hönsig med Elle faktiskt men det är ju också hon som är sjuk.

Men så många Londonhistorier som jag fick höra igår har jag nog aldrig hört.  

Men hon har involverat mig i planeringen hela tiden och jag vet ju var hon bor så klart så det är lugnt.


Nu ska dom till Svenska kyrkan på julmarknad i morgon, eller om dom var där idag. C har ju lite funderingar att göra ett volontärsjobb där för att få praktik. Församlingspedagog står som möjligt yrke nämligen.

Kan ju vara bra att ha träffat dom då. Hon har ju jobbat med Kyrkans Unga, varit konfirmationsledare och har en del uppdrag i vår församlings utlandsarbete, hon har ju bl.a varit i Estland flera gånger och träffat ungdomarna i vår vänorts kyrka. Anneli som hon åker med nu är ju en av hennes gamla konfirmander. Fast det skiljer bara två år på dom. Men hon är också aktiv i kyrkan och dom sjunger ju i kören båda två.

Nu tror väl alla att vi är superreligiösa men det är nog inte riktigt så. Tror C är mest troende av oss. Jag tror nog mer på det goda och det onda ödet på något vis. Någon form av högre makt finns det säkert, men vad?

Kyrkans verksamhet härute är inte heller jättestrikt, utan mer som en vanlig träffpunkt. Jag gillar de saker dom har och har inte haft några problem med att låta tjejerna vara med där. "Alla" är det här. Tror det lätt blir det på små orter. Gillar också kyrkliga sånger och så. 


På fredag ska dom iafgå ut på nån tjusig lokal där i London. (Om hon har råd med det efter Harrods och Primark   ) Tjejer kommer tydligen in gratis, är nog en liten annan kultur där.


L pratade iaf med Streaplers om Guldsladden, (apropå C) och dom var väldigt hedrade. Ja, var stolt över er publik. Kerstin berättade sen att Kjettil, som ju har en egen Guldsladd också hade skrivit om det på deras hemsida och länkat till Guldsladden.


Ja men även den här kvällen avslutades så klart, då med en nattwrap som inte var god nånstans, men vi la oss inte hungriga iaf.


 

Dom har en julshow på båten nu, 4 ungdomar som både dansar och sjunger, stora shown som är på kvällen är kanske inte så julig, mer nostalgiskt amerikansk med många goa låtar men en av killarna börjar iaf med Helga Natt.

På dan är det däremot mer juligt. Julsånger till ett fantastiskt bildspel.


I morse skickade vi ut L till cafét och åt frukost i hytten, bara en baugett då med , men E hade köpt juice i taxfree och så hade vi bananer med oss.

Så vi gick direkt upp till Etage och var med på en musikfrågesport, Ola satt med oss så vi var fler som kunde. Han är ju i vår ålder också tror jag det märktes om inte annat på att vi kunde samma saker.

Vi hade 8 rätt av 10 iaf.

Ja sen drog dansen igång igen då, Streaplers först. Brukar ju kunna vara lite halvsegt på golvet i början på emdansen men inte idag inte.


 

P-H avslutade, Björn i sitt nummer med öppen skjorta och allt. Julshowen efter dom och sen var det dags att säga tack och hej och gå till hytten och packa ihop.

Så tack alla inblandade, orkestrar, nya vänner och gamla vänner. Tvåan var väl mer fartfylld men ettan med CL är svårslaget. P-H på det sen. Kan ju inte bli annat än bra.

P-H får vi nog vänta till dec med att höra, såg att Tur-Åke skulle komma den veckan också. Men bara 3½ vecka dit.


Idag när vi åkte hem så åkte vi upp till Linnes Hammarby och skulle hämta djuren som varit på "Spa", då precis vid några stora vedtravar upp mot Fäboden så kom det en älgkalv framför bilen. Hade inte L reagerat så snabbt hade vi klippt den. Det var mm från bilen. Förmodligen hade mamman gått över före för dom stod där och käkade bark såg vi sen på tillbakavägen. Kalv som den var så var den stor ändå alltså. Fy farao för att klippa en sån, rådjur har vi kört på en gång och det var fullt tillräckligt.


 

Åkte sen in vid Chopchop och köpte thaimat med oss hem, jag tog både Cashewkyckling och apelsinkyckling med stekt ris. Hälften kvar till lunch i morrn, perfekt det. Ska upp och få B-vitamin i morrn med.

Kom hem till ett kallt hus, bara knappt 20 gr inne, lite för kallt för mina leder ska må bra. Där ser man ändå vilken värme som alstras av folk, lampor, spis o diskmaskinen mm, när det känns så utkylt i ett hus som varit tomt.

Blir nog lugnt i morgonkväll, sen får vi se om vi kanske åker Rosella på lörd, julbordet var fullbokat men det går väl bra ändå. Micke A spelar. Annars är det julmarknad i Ulva såg jag.

Sen kommer C hem på söndag och L ska hämta dom sent på Arlanda. Sen lär man ju ha skavsår i öronen ett tag när hon ska berätta allt, eller ja kanske inte allt då men ni fattar   


Nu är det nån som skjuter här, nån som fyller jämt kanske. Mina värmeljus har brunnit ut och det känns inte så utkylt längre, L snarkar redan.

Ska lägga mig jag med. Nattinatt   









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Fredag 19 april 00:50


Idag har jag gjort köttfärslimpor, 2 st. Jag får jämt så mkt skrogg på dom bara, använder ju blandfärs. Men vet inte varför det blir så. Letade ett nytt recept men blev att jag gjorde ungefär som jag brukar ändå. Gjorde var och en på 500 g färs. Sväl...

Av Neta - Onsdag 17 april 22:58

Idag flexade C ut nån timme tidigare, åkte och handlade åt mig på Maxi. Köpte lite take away på Pong och kom hit. Jag åt 4 sushi, lite miisosoppa, och en 1/2 port kyckling med ananas m ris. Har kvar 4 sushi och halva portionen, som nog var mer en h...

Av Neta - Tisdag 16 april 23:03


Det här är ett gammalt recept, vi gjorde det som nattmat varje nyår på 70-talet. Frasig, ostig gratäng som äts med sallad. Förbereds ju dygnet innan och var lätt att bara grädda av till 12-slaget. Men kan ju serveras till en som inte äter kött om den...

Av Neta - Måndag 15 april 23:22

Hade mailat Karin vår arbetsterapeut om en grej med scootern. Armstöden var olika höga. Hon är ledig så det kom en annan som fällde upp armstöden och visade en rulle man skulle vrida på för att ställa in höjden. Hade jag kollat i pappren till scooter...

Av Neta - Måndag 15 april 01:11

Känns nästan lite overkligt stt jag faktiskt såg ett lodjur igår. Skrev om det i vår bygrupp och sist jag titta hade jag fått 119 likes och en massa kommentarer. De flesta gratulerar och några är lite avis. Men jag har också fått veta att Uppsala...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards