Mina ord och tankar

Alla inlägg den 5 januari 2015

Av Neta - 5 januari 2015 01:06

Tomtarna alltså!   

Grönt och soligt ute och efter tisd är det ju vardag igen. Tänk att man kan känna så efter bara 2 v med grejerna framme.

Egentligen är det ju smartare att fixa fram allt och klä granen till Lucia och ta bort det som nu. Mellan Lucia och jul har man ju julstämning iaf. Tror det får bli så nästa år.


När vi var små, då ändrade mamma helt kvällen innan jul. Tog ner adventsstjärnan och hängde upp röda kulor ist. Dom hängde i röda sidenband. I vissa fönster var det foliegirlanger som var 2-färgade.

Granen var klädd. alla dukar bytta och fina ljusstakar på alla bord.

Det stod nötter och fruktfat framme, inte för att man fick ta utan lov men det gjorde vi ju iaf.   man kunde ju alltid smaka på ett äpple och lägga det neråt sen... skylla på syrran! Förlåt Tina!

Vi hade aldrig nånsin fruktfat framme hemma annat än vid jul, inte ens då vi plockade ner frukten från trädgården.

Det är annorlunda nu, jag gjorde nog som mamma de första åren då Jonny va liten. Men det slutade jag nog med ganska snart. Minns iaf stressen innan man hade skinka och gran när man var ensam sen. Hade jag bara det blev det iaf jul, även om vi var borta dagtid under julhelgen så ville man ha det iaf.


Annandagen var det dans på folkan. Och nyår var det ju svårt med barnvakt men hade mina kompisar hos mig. Det blev en tradition det med. Tror till o med att vi hade julgransplundringar, var ju bara jag som hade barn då. Han hängde som bara med. Har några bilder från en sån plundring när alla skulle vara utklädda till barn. Hur vi höll på   Ser framför mig Mi i kortbyxor och Ma i kringelflätor och Madickenklänning. Vad jag hade har jag förträngt. Vi var ju många då men nu är vi utspridda både här o där. Va roligt det skulle vara att dra ihop alla igen.   Men det blir nog inte eftersom inte jag gör det.


Har en gästbok från den tiden, nästan så man rodnar när man läser, så barnsliga vi var fast vi skulle föreställa vuxna.   Säger bara gurka...som intogs i Marinella.... ja jösses.


Vi som fortf umgås kan skratta hjärtligt åt det här ibland.


Ja nu går vi mot sista helgen innan det blir vardag igen. Skolorna börjar och Elle börjar jobba.

Här blir det ju ingen större skillnad mer än att vi blir själva, det är alltid jobbigt då Elle åker hem efter en lång period. Tomt liksom, det är ju för det mesta hon och jag som sitter uppe på kvällarna och vi som fixar och planerar maten. C börjar hänga med där mer och mer men vi gör det nog mer.

Vi pratar ju både på datorn och i luren sen men det blir inte samma sak.


Nu har vi lagt i blöt kidneybönor som ska kokas i morgon, hitta en burk torkade i skafferiet. Ska göra en Indisk kycklinggryta i morrn som det skulle va kikärtor i. Jag tog bara bort dom med E föreslog bönorna ist, och det går ju att äta iaf.   


Vi har gjort en laddning matbröd idag också. På dan i morgon ska vi göra naanbröd till grytan, inte så avancerat men gott.


 

Så här fint lyste månen ikväll.


Nu är iaf den här dan slut, hoppas slippa ljudet av smällare i natt, va ett himla liv natten som var.

Såg ni stjärnfallet förresten? Jag somnade från det jag.

Natti!   







Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards