Mina ord och tankar

Alla inlägg den 28 januari 2015

Av Neta - 28 januari 2015 23:39

Både syrran och hennes gubbe är justerade. Han halkade på deras altan när han skulle släcka ett värmeljus ute i en lykta som fått övertändning, halkade så illa att han krossade foten och fick brännskador i ansiktet, foten läker inte bra heller. 

Hon fick inflammation i en lårmuskel som är helt spänd på vänster sida, oklart varför men går med krycka. Ont som f-n båda två.

Hon behövde komma hemifrån och vi har ju bestämt att vi ska ha en systerdag en gång i månaden bara hon och jag och Christine som ju måste vara med mig. Första hade vi i somras och vi har varit duktiga och sett till att dom verkligen blir av. Hon som är 7 år yngre än mig har haft ett par stroke också. Har inte gått så bra innan heller även om hon var på god väg innan det här sista hände.


Idag kunde vi ju inte shoppa så mycket som vi brukat gjort när det varit "inneväder", fick bli lunch på Rixos och ett besök i chokladaffären på hörnet där. Idag hängde Elle på också.

Rixos är ett ställe i Boländerna med kanonkäk, oftast lugnt med om man lugnar sig till strax efter 13 som vi gjorde idag. Dagens lunch till 14. Dessutom kan man köra rullen rakt in bara.

Syrran åt en Dagens, pasta med kyckling och paprika i gräddsås, det magra skrället behöver ju gödas lite   

C åt kebab och E och jag sallad. Det är inga små portioner man får heller, räknade till 5 stora skedar räkor som han öste på min sallad. Förutom grunden sallad, gurka och tomat får man välja 5 tillbehör och så ingår det dressing, dricka, bröd och kaffe för 85 kr. Till dom andra sallad från buffé också.

Tror ingen av oss orkade äta upp.

Men vi fick ju träffas några timmar och skvallra lite iaf. Längta till sommaren när man kan vara ute på ett annat sätt. I somras var vi t.ex i Stadsparken en hel dag, då när allt blommade som finast.


     

Så här såg det bl.a ut då. Då var det hämtsallad vid ån i solsken, inte dumt alls och minnas tillbaka så här års på.

L hämtade oss vid chokladbutiken och vi skulle köra hem Tina, då jag upptäckte en knöl på ögat, stor som ett papparkorn ungefär. Kollade nu och nu syns den på ögonlocktet, så är kanske inte på ögat som jag trodde först. Ser ut som en av dom fettknölar jag redan har ett par av runt ögonen och som jag någon gång ska våga ta bort med laser. Hoppas det här är en sån också.  Det värsta det kan vara är väl basalcellscancer. Man ska inte googla sånt här jag vet men... Avvaktar till efter helgen iaf om den inte blir större eller börjar värka.

Va mycket skit det finns!

När vi släppt av Tina åkte vi rakt över till Maxi, mjölken var slut och behövdes lite påfyllning av annat med.

Ramlade jag över en chokladsmältare som man även kan ha och doppa t.ex jordgubbar i, följde med 10 gafflar. Vi hade pratat om det där med chokladdoppad frukt på chokladbutiken men där hade dom bara chokladfontäner och en sån kände jag inte att jag behövde. Halva priset, d.v.s en hundring för den här gjorde inte direkt ont heller. Så gissa vad vi ska göra framöver   


Nu väntar lite roligheter flera helger i rad, det är flera födelsedagar, bl.a Cs, nonstopdans och kryss. Börjat se över kläder och tvättat ikväll. Bäddade rent också när vi (C) ändå var igång. Så ska strax lägga mig, nyduschad i rena lakan. Tog ju värktabletter igår och till natten för att klara idag, o attans va sjöblöt av svett jag var när jag vaknade. Så inatt blir det ingenting!


Så till vi hörs igen får ni ha det jättebra!   



Av Neta - 28 januari 2015 01:00

70 år sedan förintelsen!

Är vi på väg dit igen? Verkar ju som det finns några som tycker det. Alla som röstar på SD till exempel. Även om jag tror att flertalet som gör det inte tänkt så långt, att dom faktiskt medverkar till hat och våld och att det som hände då kan hända igen. Skrämmande otäckt, jag är rädd! Samtidigt tycker jag synd om dessa "små" människor som inte förstår bättre!

En vän på FB lade ut det här idag


"Förintelsen. Läs om den polske officeren Witold Pilecki. En sann hjälte.Han lät sig tillfångatas och sattes i Auschwitz för att skriva en rapport om förhållandena där. Tillsammans med några andra fångar planterade de tyfussmittade löss på de värsta tortyrbenägna lägervakterna som också dog i sjukdomen.Han flydde och skrev sedan det som kallades Witolds rapport, som sändes till de allierade, som inte trodde honom. Googla på honom"

Intressant läsning! Alla borde googla den mannen.


 

Det här då som hänt vid flera radiostationer idag och även vid SVT. Först skrattade jag för jag såg bara det här som Mats la ut på insta och tänkte nåt fult om vissa dalkarlar. Men jag satte det skrattet i halsen när jag hörde om allt annat. Ja stackars intelligensbefriade satar!

Vart är vi på väg?


Om vi inte har så pass mycket empati att vi kan ge en fristad till människor som riskerar sitt liv i sina länder, som kanske torterats och varit med om trauman värre än vi kan tänka oss. Låta deras barn leva tryggt och få vara barn.

Jag tänker på alla goa barn och mysiga familjer jag kommit i kontakt med via jobbet under alla år. Skötsamma, arbetssamma, generösa och så trevliga trots det dom gått igenom. Nej hat mot andra vägrar plantera sig i min hjärna. Möjligen med undantag av vissa svenskar som sitter i fängelse nu för våld och mord mot barn och andra medmänniskor.


I morgon ska jag med glädje äta lunch med syrran, mat som kommit hit med våra invandrare, tillagade av dom med finess.


Nu till något helt annat.

I morse vaknade jag och kände att något var väldigt fel. Jag brukar inte ha ont "utan vidare" men i morse tror jag hela kroppen värkte. Kändes på riktigt som jag blivit manglad eller nåt. Knäna värkte så jag kunde inte räta ut benen, axlar och handleder så jag knappt kunde vända mig i sängen. Hade problem med sväljreflexen, fick ta i för att kunna svälja saliv. Fick liksom tippa mig över sängkanten för att kunna sätta mig upp. Det är tur att jag har en sänggavel, fick hålla mig i den för att ta mig dom 10 stegen runt sängen och in på toa.

Där med varmvattnet forsande över kroppen försökte jag sen tänja ut musklerna. Så äcklig känsla!

Jag går ju inomhus, har aldrig rullstolen här inne ens. Håller mig i inredning och möbler när balansen tryter och slår ner häcken på närmaste stol när det inte går längre. Det har funkat hur bra som helst. Idag försökte jag med kryckorna men det gjorde för ont. Kom väl igång på em men startsträckan var lång idag. Hoppas jag inte vaknar så i morgon!

Känner mig lite småfrusen men har ingen feber och på dan brann det liksom i huden. Inte bara där jag har torr hud utan även på armarna.

Mysko! Tur jag har mina dunderpiller, tar dom inte ofta, kanske 10 per år annars har jag ju lite starkare Ipren bara och behöver inte ens dom varje dag.


Så nu ska jag krypa ner under ett extra tjockt duntäcket och försöka hålla mig mjuk o varm hela natta!

Sov gott!   

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards