Mina ord och tankar

Alla inlägg den 11 mars 2015

Av Neta - 11 mars 2015 23:34

Återigen en lista som delas på facebook, tror den här var från Expressen. Visste inte riktigt vilken av bloggarna jag skulle lägga den i men beslöt mig till slut för att lägga den här.


Ja förutom att diska tallrikar, bestick och glas tycker då den här listskaparen att vi även kan lägga in detta.


1. Skor

 

Men är dom inte riktigt navlade?? Skulle jag göra ren skor där jag gör rent det jag ska äta på?? Aldrig!!!

 


2. Kylskåpsfacken och hyllorna

 

Ja absolut, det har jag gjort!

 


3. Plastleksaker

 

Beror ju på vad det är på dom, kommer det från munnen i form av saliv och dregel så ja absolut! Jag körde dock ungarnas lego i tvättpåsar i tvättmaskinen på typ skontvätt. Ingen centrifugering så klart.

 


4. Mugghållare

 

Ja det är väl disk!

 


5. Disktrasor, diskborsten och svampar

 

Nej! Lägger ut trasor i vasken och låter dom sköljas över av vattnet från diskmaskinen, diskborstar kan jag diska nån gång och svampar slänger jag.

 


6. Spisknoppar

 

Varför då? Håller man efter behövs inte det. Tar bort och torkar inuti och där dom sitter med trasa.

 


7. Hygienprylar som kammar och  sminkborstar t.ex

 

Nix! Skulle aldrig falla mig in. Görs rena med hett vatten i tvättstället. Borstar och kammar med schampo.

 


8. Verktyg

 

Aldrig! Pappa lärde mig göra ren verktyg med olja och sandpapper samt olja in vid förvaring.

 


9. Sportutrustning

 

Förstår inte! Varför? Aldrig i detta hus.

 


10. Köksfläktsfiltret

 

Inte en chans! Läggs också i vasken och låter sig spolas av diskmaskinsvattnet!

 

Ni som har avtappning från diskmaskinen direkt i avloppet, kan göra på samma sätt med kokande vatten och disk eller rengöringsmedel.

 


Åkte in till syrran idag innan vi handlade och bytte tidningar. Köpte med mig en kaffebulle, orkade inte baka, och en påskliljekruka.

 

Rätt skönt i solen, skulle kunna vara där oftare. Men vi har ju lite långt till varann. Satt ett par timmar iaf och det kändes i ansiktet sen

Åkte till slut över 55an till ÖoB och Maxi. Det är konstigt det där när man handlar, ibland går man och tar lite tillbehör och en tetra mjölk och det går på tusenlappen, Idag köpte jag både 2 falukorvsringar, 2 st 4-p torkryggfilé, en massa grönsaker, paprika, tomater, 2 kg rödlök, purjo, fänkål och morötter, mjölk, lite thaitillbehör, en bigpac, och till slut 1 kartong med 8 lövbitar och 1 kartong med färdiga raggmunkar och det går bara på dryga 500-ingen. 578 om man ska va noga.

Visserligen var mkt på extrapris men ändå.

Till MoM efter det och fyllde på lite kryddor. Där gick det minsann på 200.   


Hade tagit fram fisk i morse men C och jag konstaterade redan på Maxi att vi inte var sugna på det. Den gör vi thaifisksoppa på i morgon. Blev varsin lövbit med några friterade potatiskrusiduller, stekta champinjoner och pizzasallad svågern hade köpt och som syrran rekommenderade. 1 stor glasburk för 10 kr på MoM. Urgod!

C gjorde kryddsmör med grillkrydda i till.

 


Kollade kockarna och Renées brygga, sen hamnade jag här. Och nu ska jag avveckla dagen!


  Nattinatt!

 

 

 

 

Av Neta - 11 mars 2015 00:20

Satan i gatan vad det har blåst, gick aldrig ut på altan ens fast det är in"glasat" med byggplast i ramar.

Var riktigt orolig för den krokiga tallen på tomten ett tag. Var ensam hemma en stund på dan o så klart blåste lösa grejer på tomten iväg just då.

Christine skulle in och lämna tidrapporter på sitt jobb och mötte upp dom andra två för att kunna åka med hem i bilen. Så klart åkte dom in på Erikshjälpen som JAG sagt att jag ville till. Grrr...

Så klart hittade Elle en bäddsoffa som är lika hennes 2-sits med samma klädsel för 150 kr. Ringde och frågade om den fick stå här och så klart den får. Lite konstigt möblerat blir det ett tag men vad gör det om 100 år. Det är väl snart juni eller?   Lånar grannens släp på lö och hämtar den.


Pratade med vännen A från grannbyn, hon är hemma sjukskriven och har tråkigt stackarn. Nyopererad fot och det visade sig att vi har samma ortoped i Enköping. Hennes B som knappt håller hop är ute på arbetsträning nu, man undrar hur myndigheterna tänker. Visserligen jobbar han inte många timmar men står på ett hårt betonggolv o det är ju bra för en ond rygg. Not... Herregud han har som jag 1½ år till pension, låt han gå i förtid.

Ja nu när vi är friska, eller inte men iaf från virusar och dylikt så tyckte vi att vi kanske ska ses va det lider. Vi har inte setts på flera veckor. Man kanske rent av kan grilla...


Kollade på lite boenden runt Norrköping idag och hittade ett vandrarhem i Ljungsbro som verkade riktigt bra, gör ju inget om man hamnar åt det hållet, säger bara Brunneby.... Tänkte belöna oss när köket är fixat.

Malung verkar ev kört för oss i år, iaf den helgen vi brukar vara där. En släkting gifter sig! Vi har ingen som helst relation annars och har aldrig träffat honom så vi får väl se. Tjejerna vill men det kostar mig många kr/skalle i kuvertavgift. C har ju inget studiemedel och väldigt lite ledsagning på sommaren och E har ju knappast dom pengarna över och egentligen inte jag heller, E ska dessutom flytta. Vi får ta oss en rejäl funderare där. Man vill väl kanske göra något mer i sommar.


I morgon ska vi till syrran, tidningsbyte och fika i solen på hennes altan. Tycker inte det är länge sen vi bytte men det har blivit en rejäl hög som ska med. Handlar väl lite när man ändå är nära Maxi.

Hoppas verkligen att det inte tänker blåsa, det ska vara 8 gr o sol och det blir nog det dubbla minst på hennes altan. Man kanske rent av får lite färg.


Verkar som kommunen ska göra någon form av åtgärd mot kajorna härute också, finns dom som får tomter och hus nerbajsade. Kan inte ha cyklar eller bilar stå ute heller. Sen ljudet på det som ju är värst när ungarna kommer i juni. Ett öronbedövande skrän som pågår från 4 på morgonen ungefär till mitt i natten. Förra året hade dom bon i grannens tallar så då var vi extra utsatta. Hon har sågat ner dom nu så våra är i farozonen, har klarat oss hittills. Vi får vakta och störa dom. Dom höll först till vid och runt kyrkan men vartefter det avverkats just därför så blir fler och fler utsatta för dom. Verkligen en sanitär olägenhet och det gicks med listor i fjol. I år har det redan börjat på mornarna, dom letar väl partner nu och bobyggarställen. Flyger och skränar över granntomten och letar sina bon.

Hör gärna fågellåt men inte kajor, tacka vet jag koltrasten.


Man börjar se bilder på vårblommorna i naturen på Fb nu med, blåsippor mest. I trädgårdarna blommar snödroppar och krokus. Så mysigt. Kul att folk bjuder på sina bilder.


Nu ska jag iaf sova.    Godnatt/Godmorgon!









Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards