Mina ord och tankar

Alla inlägg den 13 mars 2015

Av Neta - 13 mars 2015 00:42

Det är kanske inte så underligt att vissa ungdomar blir som dom blir. Om inte föräldrar själva har fått en uppfostran eller vägledning och lärt sig begreppsbildning eller de sociala koderna, hur ska dom då i sin tur kunna uppfostra sina barn?

Det gick snett där på 70-talet när den s.k fria uppfostran kom, som av många tolkades som frihet från uppfostran.

Jag kan inte kopiera det jag läste i vår bytråd ikväll för inlägget togs bort fort som attan men det stod något i stil med

"Du som för en tid sen kom hem och slog min son med ett baseballträ, jag vet vem du är och jag kommer att ge dig samma behandling" Vidare när folk frågade om det inte var bättre att polisanmäla så skrev han "Jag tror inte på grisarna, dom bara lägger ner. Men den lilla skiten som gjorde det här ska inte kunna spela hockey längre om jag får tag på honom"


För det första om detta nu var en seriös tråd och verkligen skrivet av en pappa. Vad ger han för signaler till sin son? Vad låg bakom det här om det nu hänt? Det finns väl risk för att sonen till en sån här pappa inte heller är världens bästa barn? Eller är det fördomar?

Jag förstår ju att våra admins verkligen tog bort det. Jag var tvungen att kolla upp hur gammal pappan var och var han bodde.

40 år, lika gammal som min son och bor (så klart) där E ska bo, dock inte så nära. Sonen ett par år äldre än Stina.

Har jag fel som reagerar så här? Jag tycker det är otäckt om ungarna i byn börjar puckla på varann med slagträn. Men ännu otäckare om dom har föräldrar som bryr sig på det här sättet över lag. Vem vet vad för slags pappa den som slog har.


Jag har inte varit världens bästa mamma, hade en skitjobbig tid som ensamstående på 70 och 80-talet. Inte med ungen för han var nog ganska lugn o fin, men att rodda allt själv och få ihop ett liv i balans med jobb och ensam med ett barn är inte lätt, och ibland var man ju helt slut. Livet var inte alltid guld och gröna skogar men jag hade ju belöningen och glädjen i honom.

Men när jag ser honom idag tror jag att det var bra att inte jag tillämpade "frihet från uppfostran" iaf. Jag fick ofta beröm för att han var social och trevlig, betedde sig bra och t.ex hälsade och sa sitt namn när han mötte vuxna första gången o.s.v


Men visst kunde han med som alla ungar men han har iaf haft spärren. Han har dansat och haft dom kompisarna och vi har iaf någorlunda vetat vad han gjort och var han varit. Jag tror att jag och senare Leffe med som ställde upp otroligt mycket, gav honom en bra bas.

Det märks också på hans egna barn idag att han visste hur man gjorde för att få dom till skötsamma och trevliga barn. Lite mer avslappnad än vad jag var men han har aldrig roddat runt allt själv heller.

Nu ska jag inte sitta här och skryta över honom eller mig själv men jag var tvungen att skriva om den där tråden som kom upp ikväll.

Hoppas verkligen att det inte var på riktigt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards