Mina ord och tankar

Alla inlägg under mars 2015

Av Neta - 6 mars 2015 18:43

Igår när vi skulle parkera vid Citygross så hörde vi upprörda röster från en man och en kvinna. Vid entrén förstod vi vad det var för bredvid kvinnan som brukar sitta där och tigga satt nu en av Uppsalas hemlösa med en bössa han samlade in pengar i. Bössan var plomberad och säkert från Stadsmissionens eller liknande.
Hon ansåg helt klart att platsen var hennes. Kanske stämmer det där att dom får betala till någon för att få den platsen. Men det är ju isf olagligt, platsen är ju en s.k Allmän plats.

Jag blev så himla glad när jag såg killen med bössan, har saknat dom. Saknat killen som stått utanför Ö& B och sålt tidningen "Situation Stockholm" som dessutom är en himla bra tidning, men även saknat dom som står med bössor.
Känns mer korrekt på något sätt än ge i en pappmugg för jag antar att innehållet i bössor fördelas till alla på ett mer rättvist sätt. Dessutom är dom här killarna alltid glada och trevliga, pratar och skojar, och lika glada för en krona som en sedel. Vi gav honom en tjuga och fick ett leende och en önskan om en trevlig dag tillbaka!

Många av er som vet att jag på intet sätt har något emot invandrare kanske blir förvånade av att läsa det här. Men just EU emigranterna och hur dom måste " jobba" gör mig ilsk, på myndigheter som låter det fortgå, på våra folkvalda i EU som inte tar hand om deras situation på ett bättre sätt och på hela systemet med den fria vistelsen i ett EU-land som jag anser missbrukas.

Samtidigt förstår jag inte hur man som förälder kan lämna sina barn för att åka långt bort till ett annat land för att tigga pengar.
Eller på dom som tar med sig barnen och lever i kojor eller bilar och låter barnen vara med och tigga.
Vad säger barnkonventionen där? Är det verkligen det bästa för dom här barnen?
Ja tyvärr har jag inget svar där, bara att det känns så himla fel.
Fel känns det också när man hört om och sett hur emigranterna tar över vid klädutdelningar mm till nackdel för våra svenska hemlösa. Jag har inte dubbelkollat men det sägs också att härbärgen är fulla av våra gäster och att våra egna hemlösa inte får plats.

Därför hoppas jag nu att fler av våra egna hemlösa gör som den här mannen. Åker ut och stör för emigranterna och samlar in pengar till Stadsmissionerna och säljer sin tidning.
Att det sen också får till följd att dom hitresta åker hem. Att dom ist ställer krav på EU om hjälp och alla barn får vara med sina föräldrar.

Det är fruktansvärt att det ska behöva finnas hemlöshet, försöker alltid ge något till de här personerna. Men hjälper så klart våra egna i första hand. Aldrig gett något till en emigrant.
Vi borde förbjuda det tiggeriet här också!

Av Neta - 5 mars 2015 17:41

Gick upp hyfsat tidigt idag och då vet ni att allt är relativt va?    8 är fruktansvärt tidigt för mig.

Christine och jag skulle följa med Elle till Bobutiken och välja golv, väggar och tapeter till nya lägenheten. Hon skrev kontrakt först så C och jag väntade medans dom fixade med det men blev bjudna på kaffe och chokladbit så det gick ingen nöd på oss.


   

Här på nb ska hon bo. Mysigt med lilla björken precis utanför och resten ska hon nog fixa till.


 

Solen sken då vi for in och jag skulle ta en bild av infarten då man har slottet och kyrktornet mitt i vägen så syns det inte ens med den där skitkameran man har i mobilen.


Det är inte helt lätt när man sitter med tapetpärmar och ska försöka välja. Hon ville ju helst ha så lika som hon har nu som möjligt, framförallt gillar hon ju sin rosa i rummet. Men det som liknade den mest var en rosa med vita lamm på.   

 

Hon har hjärtan med grå kant.


 

I stället blir det den här. lite diskret mönstrad och så får hon ösa på med rosa grejer och gardiner. Möblerna är ju vita de flesta. Och hon kan byta klädsel på soffan om hon vill.


 

I hallen blir det den här, den tyckte vi om allihop.


 

Hon ska sova i en silverskimrande skog, till det ska hon nu jaga turkosa accessoarer. Utgår från ett turkost brickbord hon har.


 

Den här färgen på luckorna är ljus cappuchino, väggarna blir ca 2 nyanser ljusare och då hände det något, då blev nyansen aningens begierosa, här tycker jag mer det ser ut som gult. Vi testade med rött mot färgerna och det blev otroligt snyggt. Hon har ju röda små lackhyllor + en röd Billy och röd lampa i köket plus en skänk med röda detaljer.

Hon har en ekparkett i vardagsrummet och den ska slipas, så nu tog hon tarkettgolv (tror det heter så, sånt man klickar ihop) i ek överallt i övrigt. Snyggast med enhetliga golv tycker hon. Dom golven får hon betala lite för varje månad men det rör sig om ca en hundring för alla tre.


Badrummet har dom inte sagt något om och inte vitvarorna heller. Det får vi väl ta isf om hon tycker det är anskrämligt då hon väl kommer in där. Sin egen tvättmskin får hon ta med sig så klart men ev betala installationen själv.


Det var meningen att Christine skulle åka och kolla på en ungdomslägenhet idag också men hon är inte riktigt kry och hade dessutom insett att den var lite för dyr för henne. Hon struntade i den. Men det är fler nyproduktioner på G så hon får säkert något snart.

L är inte heller 100 än så det är nog inte troligt att det blir Rosella i morgon, tråkigt när det var CL.


 

Jag förälskade mig i det här tyget idag, såg det på Fb. Ska ner på stan och leta efter det annars finns det i Sala. Ska ha det på väggen i vardagsrummet. Sätter en trälist uppe och nere på tyget och sätter fast det på lister på väggen. Man kan rama in det också och jag har en gigantisk ram nånstans men tror det blir snyggast från golv till tak.


Var en sväng till CG idag med, handlade lite till helgen och tog lite lättlunch innan vi for hem.


 

Då vi kom hem lyste det blått i flera tuvor på framsidan i solgasset. Man blir lika glad varje år. Det allra första som ploppar upp.


Nu ska jag göra lite mat till mig och C, dom andra är på släktforskningen. Sen ska vi kolla på Eldsjälsgalan. En kille C dansat med lite på båtarna är med, han är buggtränare i Jivers från Växjö.

Av Neta - 4 mars 2015 00:09

Somnade om i morse och vaknade sent. Hela dan blir förstörd. C och jag hade pratat om att åka in och gå på stan men det blev GC, jag ville till Hemtex för dom har medlemsvecka med 25 % på allt. Köpte dukar jag tittat på flera ggr tidigare.

 

Dom gröna är lika dom rosa jag har ligger på i vardrummet nu. Men bytte ju till gröna gardiner där nu efter jul och har inte hittat några andra jag gillar i grönt.

Tulpanerna är ju bara så fina så jag slog till på ett par nya grytlappar med, våra börjar falla sönder. Dom har ju varit med ett tag.


 

På Åhléns hade dom 20 % på alla väskor och plånböcker och jag har länge kollat efter en som är lite smidigare än min jag haft till nu. Samtidigt så har man ju så mkt kort nu när man scannar själv när man handlar och den här hade 15 fack i 2 acdelningar. Att den var röd och i skinn gjorde inget heller.


C köpte träningskläder och sen gick vi mest och kollade, mötte en gammal skolkompis, Håkan som jag surrade en stund med också.

Tiden gick fort eftersom jag eller vi försov oss så var det ju snart kväll.


Lite mat när vi kom hem, fläsk med löksås och rösti sen tv ikväll, såg bl.a på Trolljägarna och tycker det är läskigt hur man bara kan "låna" någons identitet så där eller hur man kan skriva som man gör på vissa sidor. En del var ju bara barn och hade uttryckt sig hur grovt som helst. Lite kul också att höra deras föräldrars reaktioner, en fällde ut taggarna direkt och där kanske det inte var så underligt att hon fått en sån unge eller va tror ni? Hon var ju ingen förebild direkt.

Jaja vi har alla olika värderingar. Nu ska jag göra lite annat o sen sova  


 

Fin bild på min stad.

Av Neta - 1 mars 2015 22:44

Mars och april ska ju ha knopp i håret! Ja jag ser lite tulpanblad men tror den som hjälpte mig med rabatten i höstas drog upp all scilla, brukar vara ett blått hav bredvid dörrn men ser inte blad ens.


Idag hade vi kalas för C äntligen! Vi var 11 st Johnny med barn, mamma o Rune, Cs kompisar Robbin och Kitty och så vi. Hon fick en massa pengar och lite fint "krafs". Min shopping på stan har hon bytt ut mot ett frissabesök. Frissan håller till härute och vi trivs bra med henne, lite billigare än i stan också och så skönt att slippa åka in för det.

Elle kom redan igår

 

Vi passade på att fira hennes lägenhet med jordgubbsskumpa och färska jordgubbar innan maten. Vi åt grillat kött med en potatisbakelse jag kan rekommendera. och tzatziki.


 

Jag brukar ju göra sånt här själv, men den här var mer än ok, lite snålt med en kanske iaf till en karl.


Vi hade hjälpts åt med att fixa maten till dagens kalas, Grekisk kyckling med bandpasta och sallad. C själv hade bakat kakor, knäckflarn och sen av en slags mördeg, handväskor, Martiniglas och "High heels"


 

Hon gjorde en körsbärstårta, mäktig men god som hon hade färgat marsipan svart till. Tanken var att ha körsbär på också men hon bestämde sen att hon ville ha den så här. Det är svarta blommor med pärlor i runt den. Blev rätt läckert och alla tyckte den var fin.

Hon kokade körsbärssylt igår och hade på en botten, sen chokladfrosting på en, sen gjorde hon "fluff" av körsbärsgodis. Fluff gör man genom att smälta ner godis i varm grädde, låta det kallna och sen vispa upp det. Nåt nytt påfund men för all del gott.

Finns tårta kvar om någon är sugen närmaste dagarna.


TVn var på under hela kalaset idag och jag placerade Rune närmast den så han inte skulle missa nåt. Vi var väl intresserade allihop men han är ju freak. Spännande var det och man kan ju inte låta bli att imponeras av Northug. Nu är det över, bara Vasaloppet nästa helg nu då sen är väl den säsongen över.

Känner några st som åkte tjejvasan igår och passar väl på att skicka ett Grattis.


Min behållning idag var ju att träffa barnbarnen, Ja Johnny med så klart. Rasmus är en riktig goding så lika Johnny som han var i den åldern. Lika sätt och pratar på samma sätt. Rune och han pratade lite sport idag. Rune var lite sugen att gå och se nån match när R spelar.

Emilia blir bara finare för var gång jag ser henne nu, så söt och tonåring till trots är hon trevlig också. Jag märker inget tonårstjafs iaf. Nästa år börjar hon gymnasiet, vill jobba med konferanser o så. Precis det jag gjort och gör ideellt med grupperna i Bcf. Logistik och så, jag älskar det. Hoppas hon gör det också sen. Passar henne som handsken. Men tiden har gått så fort. När hon föddes hade jag ju en 6-åring själv och en cansersjuk storasyster så det var mycket jag missade då. Blev väl aldrig direkt tillfrågad om att hjälpa till heller. Vet ärligt talat inte om jag orkat det då heller. Va ju så mycket med mina då, C hade ju en del problem också.


Har blåst väldigt mycket här idag, vårt altantak har haft en lös sektion i ett år men idag lät det väldigt oroväckande, blev nog värre av dagens vindar.

Jag hetsade väl på L lite och gå upp och kolla och Robbin studsade upp och hjälpte till, tack snälla!

 

Dom skruvade fast den också, men innan så säkrade han den   


Har börjat hosta lite igen och J var bra rosslig idag så det är väl bara vänta på en sväng till. Blir isf Ls tredje. Han är inte pigg och orkar inte mycket.

Mina fötter bestämde sig för att svälla upp igen och när dom gör det så blommar ju eksemen så nu är det bara käka urindrivande och smörja med kortison igen. Tur att vi inte har något planerat i närzon.


Nu längtar man lite till påsken tycker jag, och till våren, att få göra i ordning dom där första krukorna. Kunna grilla ute och sitta mot en solig vägg i solgasset och fika. Ska ta upp och plantera om pellisarna den här veckan. Ja alla blommor ska väl helt eller delvis få ny jord. Vissa har redan börjat blomma.

Märks också på både porslinsblomman och doftrankan att det är som lite nytt liv. Är ju ljusare dagar nu och våra solcellslampor lyser på kvällarna igen. Så visst märks det att vi går mot ljusare tider. Så härligt! Snart kan man börja åka scooter med.


Nej nu ska jag tippa ner den här kroppen i sängen, sov gott alla och hoppas vindarna avtar och solen kommer i veckan.



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards