Mina ord och tankar

Alla inlägg den 12 juli 2015

Av Neta - 12 juli 2015 23:01

Idag har ännu en folkkär profil gått ur tiden, Bosse Larsson. Minns hans trevliga programledarskap i Nygammalt, man satt ju som klistrad. Sen som allsångsledare, han var ju klippt och skuren som det.

Jag hade förmånen att vara med på en Nygammaltinspelning en gång. Det var kul att få se hur en sån inspelning går till. Fast till min stora besvikelse var det ingen som såg mig på TV sen, var väl med nån nanosekund iaf.   


Många år senare var vi på samma midnattsbröllop som han och hans fru, satt vid samma bord med 2 par till. Då fick man ju verkligen se hur trevlig han var, ja båda två förresten. Bröllopet var en nyårsnatt ute i skärgården och han höll ett fantastiskt tal till brudparet som om jag inte minns fel bodde grannar med dom. Jag var bara med som respektive och kände nästan ingen men det var ändå det häftigaste bröllop jag någonsin varit på. Lite baklänges med middag först, slädfärd till kyrkan och vigsel precis innan 12-slaget och fyrverkerier utomhus innan dans och vickning.


Idag har det börjat i Malung också, känns lite ångestladdat att vi inte ska dit alls i år. I många år var vi ju uppe från lörd ena helgen till sönd nästa. Nu senare år har vi åkt upp i slutet av veckan och i fjol bara på lörd. Men det är just den där lördagen.... minst tre av dom band jag gillar bäst, fyrverkeriet och hela stämningen, maten i Jockes vedeldade och så klart Grönlandsparken. CL, Sannex och Martinez på det.

Men det blir så himla dyrt, i år kostar inträdet 300 och det är väl kanske inte för mycket med tanke på att det faktiskt är 12 band som spelar men det är för dyrt för min plånbok med resa och boende också. Så länge vi hade husvagnen i ordning och bodde hos Inger o Bosse gick det väl an. men på senare år har vi betalt 3-400/natt i var bara för en sängplats i delat rum. Och det är det inte värt. Men vanans makt är stor och dess like finns ju inte.


Guldklaven var ikväll och jag är för en gångs skull supernöjd, det är minsann inte alltid jag varit det. Den jag är mest glad för är kanske Jimpa i Casanovas, han är ju inte den som syns mest i det bandet. Å att då få pris som Årets musiker. Det är stort efter 20 års slit. (C trodde han spelat i 20 år)


Sliter gör ju dom här människorna, vi ser dom kanske bara när dom står där nyrakade och fräscha på scenen och levererar.

Men innan dess kan dom ha tillbringat hela dan på resande fot efter en natt i bussen. Flyttat instrument och tillbehör från buss till scen, riggat ställt in ljus och ljud innan dansen börjar. Spela 4-5 timmar med paus iofs men sen göra om proceduren igen och kanske spelar 2-3 kvällar till innan dom kan sova i egen säng igen. Dom borde ta mig 17 ha guldklavar allihop bara för det.


Blev så himla glad för Sannex skull med, det var inte bara Andreas som hade tårar i ögonen mina rann med. Att se deras glädje när man följt dom så många år. Har ju haft dom på ett knyt en gång också och lättare personer att jobba med så tror jag inte jag upplevt, jo ska vara min födelsedag och P-H då. Fast där var det nog mest sonen som ska ta åt sig äran. Jag var ledig den kvällen, mådde som ett russin med hjärtklappning o grejer så satt still utanför dansen och lät gästerna dansa.


Specialpriset gick till 2 dansbandsrävar, Hasse Carlsson och Dennis Jarnebring i Flamingo, dom har ju till o med tryggat återväxten   Å vilken uppvaktning dom fick sen ...

I en röd Amazon satt det en tokkär tjej (i bilägaren alltså) och spelade "Lilla Ann" på repit mååånga ggr -68. 17 år och okysst fläckvis   Det höll inte, men det berodde inte på musiken....


Mest förvånade blev nog Voize som fick SRs pris, så otroligt kul. Beundrade ju Magnus redan på Sannextiden och känner att jag snart måste ut och höra dom nu.


Övriga pris var


Årets sångerska Maria i Blender, det var på tiden och hellre hon än västgötskan.


Årets sångare Peter i L-K


Årets låt Guld och Gröna Skogar med Kvinnaböske, inget dansband men där gick stämningen genom TV-rutan, folk stod på stolarna och sjöng med.


Årets Album, Streaplers, ja gammal var väl äldst där


Skaappriset,  Bert Månsson, låtskrivare. Ja han har ju gjort en och annan "dänga"


Så kul att dom sände allt på webben från mingel till prisutdelningen var slut, hoppas dom fortsätter med det. Sen att även Nyheterna i TV4 uppmärksammade att veckan dragit igång med rörliga bilder. Vet inte att det uppmärksamats så i tv förr. Ja TV-serien då men den förstörde väl mest, jag kände inte igen mer än en bråkdel av det dom sände. Så oförskämt också att spela fel låtar när dom filmade banden.


Nu ska jag in och kolla om det kommit ut nåt "Gula Bladet" på hemsidan och sen är det nog sovdags.


Hörs en annan dag!


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards