Mina ord och tankar

Alla inlägg den 24 juli 2015

Av Neta - 24 juli 2015 18:58

Så här såg det ut på vår gata då vi startade i måndags morse. Regnet kom sen i Enköping men det varade till strax efter Julita. Sen sken det upp och resten av dagen följde solen med oss.
Efter en kort kiss och korv med brödpaus i Sköllersta for vi mot första anhalten.

Kändes lite bakvänt att komma in i Borensberg härifrån, men vi fick iaf se en broöppning.

Äntligen här! Så nu har jag det underbara samsiktade mjölet från Orga kvarn igen, blir så bra matbröd av det. Karins ketchup, inte lika "vanlig ketchup" någonstans. Ljust orange i färgen och inte en tillsats. Köpte både med örter och med vitlök. Använder dom nästan bara som smaksättare i kalla, fraichebaserade såser och röror. Hittade också en dijonsenap med franska örter och paprika.
Gele' portvins, sherry, vitlök och lingon. Vitlöksgele'n är baserad på äpple och inte alls stark i smaken men god ändå.
Brunnebys egen äppelcidervinäger, Kindagurkor, en fiskkrydda med kräftsmak, dinkelkex och " sticks" med svarta oliver.
Sen varsitt flak av dryck med ciderkaraktär som det nu heter av vita vinbär och svarta vinbär. Finns ingen annanstans.
E köpte citronsmak, god den med och lite olika mjöl, samma dijonsenap som jag, körsbärssylt och kanske nåt mer.

Sen gick vi upp och åt sommarbuffe'vilket egentligen är väldigt bortkastat på mig, fick inte ens i mig det på bilden och var sen tvungen att låta det sjunka då jag bad L ta en liiiiten bit paj med sås

Undrar vad han trodde jag skulle ha så mkt sås till. ;-)

Känner mig nästan hemma på Östgötaslätten, det är som hemma.

Vi åkte genom Motala, kollade bland annat efter ett speciellt te hos Östensons. Fanns inte och expediten var så gullig så hon ringde de andra butikerna som förde det,men ingenstans fanns den specielle smak vi fått beställning på att köpa med hem.

Sen for vi till Vadstena, en av mina favoritställen i det här landet. Vi gick och strosade lite på stan, lite på strandpromenaden och sen satt vi på torget och kollade folklivet en stund. Mörka moln men regnvädret gick lite söder om såg vi sen då vi for iväg igen.

Åkte turistvägen bort till Gränna och sen vidare ut på slingrande skogsvägar bort till Bunn. Rena serpentinvägen upp och ner för berget. Allt enligt eniros vägbeskrivning.

Utsikt över ställplatsen för husbilar som till o med hade eget konstgräs

Här bodde vi med full hotellrumsstandard, var två rum i stugan men vi hade den för oss själva. Ett rum på 11 kvm

Pentry med kyl och badrum mellan rummen.

Bauergården heter det och vi kommer absolut att åka dit igen.

Matsal och hotellrum även i den här byggnaden

Kapell på området

Fina omgivningar med grillplats högt upp på berget

Vår stuga

Huvudbyggnadens Baksida

Matsalen med barhäng längst fram

Här åt vi frukost, som ingick även för oss som hade rum i stuga.

Lite roliga blickfång

Fint på toa

Lodräta bergväggar

Riktig John Bauerskog

Vi checkade in och åkte sen en annan väg utan setpentinkurvor in till Gränna för att se solnedgången i Vättern.

Dag två turistade vi lite runt Gränna

Ravinen

Gyllene Uttern

Köpte polkagrisar

Åt middag med Camilla från skåne som var på hemväg från Stockholm

Så kul att ses.

God mat på Tzatziki i hamnen

Sista kvällen var tanken att gå till restaurangen och ta en sängfösare men det blev lite vickning på min sänggavel ist (ja den var lös och bara av skumplast) för det började regna.
Checkade ut och for mot Husqvarna

Fina vyer

Folkparken i Husqvarna

Hantverksgata

Sen for vi till Jönköping och lunchade med den här donnan. Lite spring i affärer på A6 blev det också men bara E fyndade

Sen for vi till vackra Hjo

Där tog vi bl.a en glass med nybakt rån. Fin åutsikt hade vi med

Dom hade fina blommor i Hjo

Sen for vi upp till Stigmansgården där vi bodde sista kvällen

Sen for vi ut till Karlsborgs fästning

Sen ner till kanalen

På hemvägen for vi in till Forsvik som kanaken går igenom

Åkte upp till Stigmansgården och sov. När vi skulle checka ut dan efter kom ägaren och han var född här i Björklinge, hade jobbat både på pappans firma som var nåt med Wallenstålsn tv, på Björkmans päls, på kommunen och på F16. Samtidigt som L fast på ett annat kompani.

Åkte ner och kollade in badet där men jag blev inte så imponerad varken av stället eller av det.
For vidare till Askersund och missade ett regnväder. Såg det men fick inte en droppe. Tog en lunchkorv i hamnen.

Matade änder

Och bara mös

Fint där

Sen for vi till Kumla och fikade vid ett jättefint cafe' vid torget med dom här pinglorna

På kvällen var vi bjudna till gulliga Meta

Och hennes Gert

Vi bjöds på det här, paella och före det en sangria, eller faktiskt två. En röd och en gul.
Efter det for vi hem. Var hemma strax före 2 i natt och idag har jag inte gjort många knop. Men hade fått en fin sak på posten medans jag var borta.

Ett halsband med mina barns namn och månadsstenar.

Annars är det den här vyn jag haft idag, till frukost, fika, lunch och nu detta inlägg.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards