Mina ord och tankar

Alla inlägg den 9 september 2015

Hej

Av Neta - 9 september 2015 22:57

Min dator är tydligen inställd på att rensa och ha sig en gång per dygn, när den är av märks ju inte det och E hade satt det på en tid då jag inte brukar sitta där.....


Det jag berättade om i inlägget som försvann är att vi ska få hit två utbytesstudenter från Estland. Det fattades familjer i år och Christine fick frågan. Det handlar bara om 5 dygn och dom har full agenda utom första kvällen och lördagen då vi förväntas sysselsätta oss med dom.

Brukar bli en utflykt i närområden och in till stan, det är ju bra om dom vet var dom varit. Förra gången var vi till Ulva, Gamlis och sen till slottet och in i domkyrkan.

Annars belastar dom inte mig så mycket mer än att dom ska ha mat, och det ska ju vi med. Sen att det är lite kämpigt att prata engelska i 5 dygn, även med varann. Oartigt annars.

Dom är från vår vänort Vünnu (reserverar mig för stavning) som ligger en bra bit in i Estland från Talinn i närheten av Tertu.


C har ju varit där 3 ggr och har så klart kontakt med dom hon bott hos. när vi hade två tjejer här för 2 år sen (tror jag att det är) var det en syster till en som C bott hos och en kompis till henne. C hade alltså varit i hennes hem hos hennes storasyster. Dom som kommer nu är födda -97 så dom är ju lite yngre än C men det behöver ju inte vara en nackdel.


Estland är ju ett fattigt land och dom har inte mycket fickpengar, shopping handlar mest om småsaker. Dom har ändå presenter med sig då dom kommer och vi köper till dom också. Sen skickade vi med matsäck till hemresan förra gången och då köpte vi lunchkassar på Lagerhouse och med matchande matlåda och mugg, det blev också populärt. Stod "Lunch. Innehåller spår av rester" både på svenska och Engelska.


Elektronik är väldigt billigt i Estland så trots "inte så bra ställt" har nästan alla familjer, iaf till dom här ungdomarna en dator och nästan alla har mobiler.


Ska bli kul, och nu får man gnugga geniknölarna för att bjuda på svensk mat. Dom är inte vana att äta så mycket frukt och bär förstod vi sist. Vi hade fruktsallad till morgonfilen och det var dom inte så vana vid, inte ha med sig en frukt på dagarna heller. Men dom älskade fruktsalladen som bara var Icas frysta :) Och vi skickade med frukt i matsäcken.


Inne i stan är det kulturnatt på lörd. Finns ju inte en chans att hinna med allt men vi brukar prioritera sång och dans. Sen har dom haft en eldshow i Botan, hoppas på en sån i år med. Matstånden står tätt, det är langos i varenda hörn och lite marknadsstånd med. Mest ätbart, lite böcker och väskor. Är trångt men gemytligt. Ungefär som på Valborg minus nedskräpningen.


Idag hade jag funderingar på att åka till Elle, men hann inte tänka tanken så stod hon här ;) C har jobbat på ett jobb på dan idag och jobbar nu första natten som assistent. Men det går nog bra, sovande jour följt av heldag i morgon. Hon jobbar ju bara 75% som personlig assistent, så hon har kvar ett ledsageri och ska också jobba extra på boendet hon jobbat på i 2 somrar nu och hade ju en del vik där i vintras med.

E har iaf grejat med min dator och L har säkrat receptmappen och lite till. E tog också en rejäl bunt med tidningar med sig, när hon läst dom får det bli klipptidningar i kyrkans barnverksamhet. Jag har lite kvar att gå igenom med men då har man ju nåt att göra om det är skitväder så jag stressar inte med det.


Ja det var lite för nu, vi hörs framöver. Ni glömmer väl inte min matblogg?

Av Neta - 9 september 2015 04:00

Satt vid datorn och skrev ett inlägg när datorn startade om. Konfigurering eller vad det heter. Bara så där. Mitt i en mening. Inlägget borta så klart.
Brukar alltid spara i utkast innan jag postar men idag hade jag liksom inte kommit dit. Vad jag tänkte när det hände passar sig inte i tryck.
Är vaken så här dags för att jag bestämde mig för att trötta ut mig själv. Inte farao går det, har ju alltid varit mer alert kvällar och nätter, det går inte att ändra på. Kl är snart 4 och jag är hur pigg som helst.
Låg ju vaken i natt och tvingade upp mig själv i morse, helt slut hela dan men när det blir mörkt kvicknar jag till. Märklig mekanism.
Brukar vara hur dött som helst här på nätterna men det har varit nåt pådrag i natt. Blåljus både fram och tillbaka, massor av poliser. Verkar vara nåt norr om oss. Kanske nån olycka vad vet jag. Står väl på twitter snart kanske.
Nu ska jag iaf försöka slappna av en stund, kanske jag somnar. Skriver om inlägget i morrn, om jag orkar ;-D
Godnatt/godmorgon! Stryk det som ej önskas.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards