Mina ord och tankar

Alla inlägg den 14 januari 2016

Av Neta - 14 januari 2016 22:29

Ni har säkert sett på nyheterna om den nya skandalen i kommunal.

Marholmen eller Lyran konferans som det heter som förr var till för kommunals medlemmar har fått utnyttjas gratis av pamparna. Skulle jag idag vilja åka dit med min familj kostar det närmare 1700/dygn. PER DYGN!!!


Marholmen som det var räddade oss för 20 år sedan efter de tagit bort Elles tumör, hade vi inte haft det så nära så hade vi säkert överlevt men mått betydligt sämre. Att då ha någonstans att åka som låg nära, där ingen kände oss, ingen kom fram och fällde idiotiska kommentarer och berättade om moster Agda som också haft en hjärntumör. Det var så himla skönt att slippa det och blickar och tissel som var vid badet härhemma då de första åren.

Det ordnades så bra för barnfamiljerna, gratis bad i polen och en massa trevliga saker för hela familjen som man deltog i om man ville. En restaurang med världens godaste mat i huvudbyggnaden. Tacokvällar, grillkvällar m.m På sportloven fanns spark att låna under vistelsen, det fanns både skridsko och skidspår på sjön samt en slängkälke ute på isen. Film och andra inomhusaktiviteter som inte kostade en spänn.

På sommaren badade vi från folkhögskolans brygga, grillade vid stranden, cyklade på lånecyklar.


Grosshandlare Berg som ägt öarna ville ha ett rekreationsställe för arbetarkvinnor och så blev det först, innan det blev till för kommunals medlemmar. Första gången vi var där var bara några veckor efter Elles operation, innan strålningen. Då bodde vi i husvagnen på campingen, senare på hösten hyrde vi en stuga över en helg och sen var vi fast. Det kostade 150 kr/ dygn på campingen, under 500-ingen för en stuga en helg och under lågsäsong ungefär lika mycket för en vecka som det nu kostar för ett dygn. Högsäsong på sommaren lottades veckorna ut, sånt tryck var det då kostade en vecka 2.490 kr. Ok det var för 20 år sen men ni förstår ändå att det var hanterbart även för kommunals medlemmar.


Vi var där t.ex på sportlov, påsk, Kristi Himmelfärd, nyår och på somrarna under flera år. Inte alla dom tillfällen varje år men mina tjejer är uppväxta med Marholmen som återkommande vistelse.

Det är ju 6-bädds stugor så vi kunde även ha med oss Tomas, han var med många gånger. Tror Johnny och han har en del äventyr därifrån i sina minnen från ungdomstiden. Då fick vi ju med oss även honom och det blev väldigt lindrigt när han hade kompisen där.


Sen nånstans blev det för dyrt för att åka så ofta och sen gick det bara utför. Så här skrev jag i ett blogginlägg på sensommaren 2013.


" Vi avslutade med Marholmen igår men jag blir bara beklämd då jag kommer dit numera, Grosshandlare Berg skulle nog inte gilla det han ser idag, en lyxanläggning för konferans och spa och en ny restaurang med priser som ingen ensamstående mamma skulle ha råd med. Marholmens historia är ju den att, förutom det ni kan läsa här så har ju kommunal under ett stort antal år hyrt ut stugorna med subvensionerade priser just för att dom som har de sämsta lönerna skulle kunna ha råd att vistas där. Undersköterskor, barnsköterskor och annan lågavlönad personal har haft sitt paradis där. Idag kostar en vecka i en stuga 3 ggr så mkt även om man ser till dagens pengavärde och de byggnader som inte används till konferans och spa + stugorna är så dåligt underhållna så det finns inte. Toahuset vid campingen var nästan äckligt och den fina välskötta campingen med gräs och plattor man körde upp husvagnen på är ersatt av grovt grus. Dom har också tagit bort gamla badplatsen och det fina promenadstråket runt den holmen där det fanns flera grillplatser vid vattnet. Flera bryggor och små broar mellan holmarna är också borta. Dom vill helt enkelt inte ha dit "vanligt folk" längre.

Vi har varit där några ggr på senare år också under lågsäsong men stugorna är så sunkiga numera att det nog inte blir flera ggr för oss iaf."


Kassören som avgick idag får ett avgångsvederlag på över 2 milj kronor, motsv 8 undersköterskors årslöner.

Han har bott mest i Grosshandlarvillan som idag är så förstörd, alla kommunalare har gm sin fackavgift betalat många fackpampars vistelse därute medans medlemmarna inte längre kunnat utnyttja stället själva.

Stugorna ser ut ungefär som då, lite nya möbler bara men inte särkilt väl underhållna. Varje stuga har 3 sovrum och en storstuga med kök och frys som gjorde att man kunde ha självhushåll den veckan man var där. Stora duschrum med bastu och en jättestor altan. Man levde rätt gott där.


Jag är glad idag att jag gick ur facket så småningom och bara var med i arbetslöshetskassan. Med facit i hand skulle jag gjort det tidigare. Dom gjorde ju inte ett skit för medlemmarna mer än höjde avgifterna.

När jag började förhandla direkt med min chef så fick jag faktiskt mer i lön och bättre förmåner än dom som var med i facket men fick även den höjningen av löner fast en månad senare. Då sparde jag 400 i månaden. Det bästa jag gjort!

Tycker synd om medlemmarna idag och förstår deras ilska. Då har jag ändå inte skrivit en rad om krogen, porr och annat skit som förekommit.


Nog om det!

Idag fyllde E år, det är nästan jämt en köldknäpp runt den dagen precis som det var när hon var nyfödd. Nu har vi -18.3 gr och min kropp tar verkligen stryk.

Men vi råkade vara vakna vid midnatt igår så vi firade lite med en jordnötsfinncrisp och hon fick presenterna i en rosa kasse för jag fixade inte slå in dom. Kan inte jobba med armarna i luften när iskylan är här.

       

Kokbok för diabetiker, varma sockor, örhängen och en poncho fick hon av mig. C köpte en grej man kan virksticka en tub på med garn och hals och armband. L bryr sig som vanligt inte.

Hon ville äta födelsedagsmiddag hos greken i Svista. Jag hade sagt att jag inte ville gå ut om det blev kallt men hon hade iaf bokat bord.

Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra men vet ju hur det blir så jag sa att dom fick åka utan mig men kunde väl köpa med mat till mig ist. Bidragande orsak var också att jag inte kunde duscha idag, 12 gr i badrummet fixar inte jag att duscha i.

Sagt och gjort dom åkte iväg och jag kände mig som världens sämsta morsa och det såg C.

Blev lite förvånad då dom var hemma efer en timme redan men se då hade dom köpt med mat till alla ist och eftersom dom lagar maten när dom får beställningen så tog det lite tid. Trots kylan var den varm, förpackad i frigolitlådor.

Dom hade fått en otrolig service, hade han kunnat hade han skickat med kaffe också men nu fick vi iaf varsin bit morotskaka. Allt annat var med och dom hade fått dricka medan dom väntade.


 

Jag tog bläckfiskringar med grekisk potatis, tzatziki och grekisk sallad. 165 kr är inte dyrt för den maten. Hallon & rabarbercider till. (från affärn)

Vet inte hur många ringar det var men säkert runt 10 iaf, orkade inte allt, får till lunch med.

Var fler som hämtade mat, kan ju vara bra att veta att man kan det.

Hoppas verkligen att det stället överlever och att folk kan åka av E4 och prova det. Fullerö krog gick ju i konka efter 15 mån, trots en del båtbussar.


Ja sen fikade vi lite med tårta, spar morotskakan till fredagsmyset. Lite tv och nu snart sängen. Min önskan nu är ett varmt badrum i morgon!

Av Neta - 14 januari 2016 01:14

All belysning inne är borta, va tomt det blir men också luftigt när granen försvinner. Fixade inte att göra allt klart idag, hade lite annat och göra med. Utegrejerna får nog lysa ett tag till, kanske januari ut iaf. Sen har vi ju en slinga på altan som lyser jämt, blir bara ett svart hål där annars.


Kallt är det, nu har jag minus 13 så här mitt i natten men ska krypa ner mot 20-22 i morgon och ända ner till 28 på fred. Då ska vi in och köpa grönsaker, dom fryser väl på väg till bilen, får ta med en kylvaska. Den isolerar ju lite iaf.


Elle fyller idag och hon fick sina presenter precis vid midnatt för vi var ändå vakna. Fixade inte att slå in dom så la dom i en rosa Rustakasse. Det gjorde inte henne ett dugg.   

Hade köpt en svart poncho av lite längre modell i nån tunn fleece och termosockor "7 ggr så varma" med lite längre skaft, en kokbok för diabetiker och örhängen.

Ponchon var öppen i fram men vi kan lätt sy igen den om hon vill. Nu är det bara en knapp som håller igen upptill. Har ju en poncho själv och tycker det är toppen att krypa in i den nu när det kan vara lite ruggigt även inne på mornarna. Min är som virkad och hel i fram.


Va ett himla blåsväder med ymnigt snöfall nu på fm och natten som var. Hoppade högt av en vindby som jag trodde skulle trycka in fönstret, ett buller och så helt vitt utanför fönstret. Såg inte en meter på flera minuter. Kan ta i bra från sjön här, är ju som öppet där rakt mot husen här.


Vi lär väl fortsätta packa jullådor i morgon och fira E så klart, har en glasstårta i frysen. Måste köpa mer värmeljus också, gjort av med 200 sen julen. Tänder massor både mornar och kvällar. Får bli på fred. då ska jag köpa ett vadderat kuvert till en klocka som ska skickas tillbaka till Ullared med, en nit har släppt på armbandet. En otrolig service på returer där.


Nu ska jag krypa ner i bingen och läsa ut en bok som handlar om en prästdotters öde på 1600-talet. Utspelas på västkusten.



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards