Mina ord och tankar

Alla inlägg den 1 februari 2016

Av Neta - 1 februari 2016 13:41

Nu är regeringens utredning om tiggarna klar. Dom rekommenderar inte att man ska ge dom pengar, deras barn ska inte få gå i skolan här och de s.k Tältlägren ska det bli hårdare tag mot.

Jag är lite kluven mot dom nu, förut tyckte jag bara att dom skulle åka hem och att deras land måste ta ansvar för dom. Men efter att ha läst en reportageserie om hur det är i deras land i en av kvällstidningarna är jag inte 100% i den åsikten längre.
I Bulgarien är det ju verkligen som natt och dag mellan fattiga och rika. De rika har allt och då menar jag verkligen allt medans dom allra fattigaste, dom som kommer hit inte har ens kläderna på kroppen eller ett anständigt boende. Stampat jordgolv kommer jag aldrig mer att skämta om och fukt och mögel på väggarna är mer regel än undantag. Sociala insatser är obefintliga och missbruk är väldigt utbrett.

Jag tycker fortfarande att det är obehagligt när jag går förbi farbrorn som står barbent i shorts och sjunger sin entoniga " sång" på gågatan. I synnerhet i den kyla som varit. Vet också att folk köpt byxor åt honom, bl.a min Stina. Men förmodligen så lämnar han tillbaka dom eller säljer dom för att få mat.
När en bil blir en bättre och varmare bostad än den dom har hemma då är det illa. Jag tycker egentligen inte att deras barn ska följa med hit och tigga. Men dom har det ju faktiskt bättre här.

Vi har en Maria som sitter utanför Hemköp här också. Jag har träffat henne i församlingshemmet för dom hämtar dit henne och ger henne mat ibland. Satt en dag kvar i bilen medans dom andra gick in och handlade och såg att det är rätt många härute som ger något till henne ändå. Tror hon får en del under en dag.
Sen är frågan, får hon behålla det själv? Hon hämtas och skjutsas hit i en Bmw, sägs att det är en volontär från Mikaelskyrkan. Hoppas det och inte är nån som tar hand om pengarna.

Nu ska dom alltså på sikt ut ur landet. Jag är kluven till det. Tänker på alla barn.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards