Mina ord och tankar

Alla inlägg den 18 mars 2016

Av Neta - 18 mars 2016 23:56

Hur många riktiga vänner har man egentligen? Jag degraderar fler och fler till bekanta. Tragiskt men så har det blivit och ibland är det säkert mitt fel med. Men det finns en del underliga beteenden också som till ex att man helt slutar höra av sig för att man får nya vänner, dom är ju klart inte värda min energi, jag kan ha flera vänner kan till o med umgås med flera på en gång. Men alla kan uppenbarligen inte det.

Dom som degraderas av dom som bor nära är ju dom som "bara" umgås på facebook. Jag har själv vänner jag bara umgås med, om man nu kan kalla det så där, ofta sånna som bor mer än nån timmes bilfärd härifrån. Som man kanske träffar ibland i vissa sammanhang. Då är det ju kul att i alla fall hålla kontakten. Däremot har jag inga eller ytterst få vänner kvar på Fb av dom jag aldrig träffat, känns säkrast så på nåt vis. Får ibland förfrågan av vänners vänner men nej det får vara.


På senaste tiden har jag iaf lärt mig uppskatta riktiga vänner, dom som faktiskt gillar mig precis som jag är och kan ta min rakhet och vet att jag kanske inte är så otrevlig som jag ibland kan låta. Som kan säga till mig att skärpa mig men som samtidigt förstår det jag vill säga.

En del misstolkar med flit och drar in andra, har ett praktexempel på det. Men jag orkar faktiskt inte bry mig, jag är jag och är man inte så pass att man kan fråga mig vad jag menar om jag skriver nåt här t.ex ist för låta drevet gå då är man inte min vän längre. Det gör skitont ibland, men så länge man har guldkornen kvar klarar man sig ändå.


Igår ringde jag ett sånt guldkorn, vi hade inte pratat på ett bra tag. En vän som man kan lita på i alla väder och som är en frukt av lång vänskap. Vi lärde känna varandra i ungdomsringen på 70-talet och dom blev som en extra familj till Johnny, hade tre egna pojkar och bodde då en bit utanför staden.

Vi delade intresset för hemslöjd och "gammal mat", seder o bruk förr i tiden tyckte vi också var kul, så kul att vi startade en del studiecirklar ihop. Vi komponerade bl.a en bröllopsmiddag från 1850-talet i Uppland. Vi har stöpt ljus, vi har knutit makramé, vi har vävt, lärt oss nålbindning. Vi har skrattat och vi har gråtit men samtidigt vetat att den andra ställer upp direkt om det är nåt, har kunnat ringa mitt i natten, inga konstigheter alls. Hon är som en syster!

Det läskiga var att när jag ringde så sa hennes man, men vi pratade just om dig och hur länge sen det var vi hörde nåt så Lill skulle just ringa dig. Efter iaf dryga året. Va det meningen eller?


Det gäller att underhålla guldkornen för det är dom som finns kvar när du blir sjuk eller andra tråkigheter händer. Jag har en 4-5 riktigt nära vänner "jag kan ringa mitt i natten" sen har jag en himla massa bekanta, tack vare dansen för det mesta. Jag behöver inte träffa guldkornen varje vecka jag vet att dom finns där ändå.


Oj det blev längre än jag tänkt, skulle ju berätta om idag också. Elle får ingen bra ordning på det som vi från början var en hårsäcksinflammation. Å ja idag har hon själv skrivit om det på Fb så det är ok att jag skriver om det. Hon har gått hos distriktan och tömt den men idag ville hon att en doktor skulle titta.

Vi åkte in till jouren redan 8.30 i morse, men där var dom så stressade att dom knappt ville ta emot henne och hon fick bara träffa sköterskan. C var med henne eftersom hon har dippat rejält några tillfällen nu då man "bökat med henne" det är komplicerat när man inte har egna hormoner och inte normalt adrennalin. iaf så ordnade sköterskan en tid ett par timmar senare på närakuten.

 

Väntetiden blev fika på CG, där hälsade vi även på Erna som jobbar strax bredvid. Skjutsade upp tjejerna till Samariten och åkte och tvättade bilen, det behövdes sen L hade vänt den på ett av Cs jobb, var lera upp på rutorna. Fler hade kommit på att dom behövde det idag, vi hamnade i kö som 6e bil.

E fick penicillin så nu hoppas vi på en förbättring och hon ska ta bort den där framöver.

Ja då dom var klara hade kl blivit lunch och magarna började kurra så blev GC och foodcourten. Jag åt en saffranspasta med skaldjur från Peppelinis.


Handlade på Kvantum och in på TGR, E hade dippat för vilken ordning dom här dagarna vet jag inte. Hon var knappt kontaktbar ett tag, blev för mycket med 2 läkarbesök, äta och fika ute o så allt folk på GC o inne på Kvantum och det tog ett tag innan det var lugnt igen.

 

Hon fick en liten påskhare att trösta sig med sen for vi till Willys, där tog hon det lite lugnare men jag skulle ha en del grejer därifrån som jag skrivit upp, men dom fanns inte, jo nåt men då stämde inte priset. trodde jag blivit tokig jag som brukar ha sån koll.

En titt på appen matpriskollen (bästa appen ever) visade dock att det var CG jag skulle till. Nu ligger det bara över gatan där så det var bara ge sig dit men först måste vi skjutsa C till bussen för hon skulle jobba. Tidsplaneringen hade ju liksom spruckit.

I vanliga fall hade jag nog struntat i o handla det där just på CG, men det var grejer jag skulle ha i helgen och eftersom L är upptagen i morgon och C jobbar så kändes det bekvämt att fixa det.


Nästa anhalt var blomaffären, med E ensam i bilen blev det snabbhandling, 10 penséer, en gul ranunkel, 2 pärlhyacinter, 3 påskliljor, en förgätmigej och en ny bekantskap som tål frost, Gyllenlack som doftade sååå gott av viol.

Den senare är 2-årig så den planterar jag ut sen men dom andra lökarna får flytta till Elle för vidare blomning några år till sen. Men först ska dom lysa upp påsken på min framsida.


Nu var vi lite möra så vi stannade på foodcourten i Gamlis och köpte sushi.

 

Här är mina måltider idag. Pastan överst och familjesushi under.

Hem och in med sakerna vi handlat, E var kvar och såg första delen av Lets dance, sen for hon hem och C kom från jobbet. E kommer tillbaka i morgon bitti, vill ha henne här då vi inte har nån bil hemma. L åker tidigt och hämtar henne innan så hon får lägga sig vila lite mer här sen, tog just upp hennes kudde o täcke från Gillestugan.


Björkris och sånt är fixat och ligger på altanen, så om det är väder ska jag fixa påskbjörken och göra ordning med blommorna i morgon. C bar upp påsklådan med så lite pynt och påskduk iaf i köket blir det nog. Håller ju inte på som förr men fick för mig att köpa prydnadsgräsfrö idag, så en liten gräsmatta med kycklingar blir det. Tjejerna så stora dom är vill gärna hålla på vissa saker de minns från dom var små.


Nu blir det iaf sängen men först ska jag tulla lite i whiskeyflaskan, ta nån msk o se om det lindrar hostan.

 

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards