Mina ord och tankar

Alla inlägg den 29 mars 2016

Av Neta - 29 mars 2016 01:22

Familjen var seg i morse, tror kl blev 11 innan det blev en stadig frukost. Solen strålade, det blåste inte och det var 13 gr i skuggan.
Jag gjorde klart för dom andra, ja L och E, C skulle ju jobba, att jag ville åka på konstrundan. Först ville jag till Mattsson, en känd konstsmed i de här trakterna som numera blivit tre, Folke är äldst, sen vet jag inte men Jan och ?
Dom var på och så blev det. Ett underbart väder för en biltur efter konst. Skippade till och med jackan och slängde på mig en stickad poncho bara.
När vi kom till Berga så genade vi över skogen på en grusväg. Efter den låg det många små ställen och torpstugor. Tror en del öppnats denna helg efter vintern. Några var nog permanenta bostäder med.
I vissa backar var det precis blått av sippor. Det har gått fort nu både i naturen och i trädgårdarna. Vi kom iaf fram uppe i Tobo och letade reda på skogsvägen som gick till smederna. Där var redan en hel del folk och vi fick se hur dom gjorde myror och smidde krokar. Dreglade över fina saker, jag blev kär i en slända. http://www.dekorsmide.se/sortiment.htm kolla va fina grejer dom har.
Fikade där med, fruarna hade bakat Lövstaknäcke, upplandskubb och ett annat fullkornsbröd med apelsinjuice som degvätska. Man fick ta hurmkt bröd man ville med smör och ost + kärleksmums och kaffe/te/saft för 20kr o så klart vi gjorde det. Jag tog knäcke och fullkornsbrödet.

Sen for vi till Toboglas och kom precis när han började göra en skål http://www.toboglas.com/product/skal-24 för att få mönstret i glaset tog han en tång och nöp och klämde hop glaset efter han haft det i färgbadet sen blåste han och rullade i en form. Foten hade han en speciell form till och sen rullade han den med i en form innan han rullade alltihop.
Kul att se. Dom har ju så mkt fint där. Har ju en fönsterkula jag blåst själv därifrån. Idag hade dom som rutiga som jag dog lite över.
Här kan ni se deras fina saker. http://www.toboglas.com/category/alla-produkter

Sen for vi till Örbyhus och tittade på ett gift pars alster, hon målar och han jobbar med smide. Förälskade mig i en tavla med motiv från en havsvik med berghällar. Den var tyvärr inte för min plånbok.
Han hade bl.a gjort en ljusstake för 4 värmeljus som en vilingabåt man skulle hänga upp i fönstret, så himla fin. Men den var inte heller för min plånbok.

Köpte iaf två små glasfigurer i Tobo, och tycker det är så kul med stämpeln dom sätter på pappret innan dom slår in sakerna. Deras signum liksom. Det är ett ugnt par med en liten tös, värmlänningar, som har byggt upp verksamheten och folk kommer verkligen långt ifrån för att handla där. Deras presentkort som man kan ge bort därmottagaren får blåsa glas själv är väldigt populära också.

Nu var vi hungriga igen, hade ju gått några timmar så då for vi till Upplandspärlan och åt.

Jag tog en planka med oxfile', den var inte dum alls men jag orkade inte hela. Nästa gång ska jag be om en halv. ;-D

Mätta och belåtna for vi sen till Österby, där. Var det sån prakt av krokus, snödroppar m.m I brukslängornas trädgårdar, så fint renoverat vid badet så man bara toklängtar till sommaren.
En kul dag hade vi i Vallonland.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards