Mina ord och tankar

Alla inlägg den 13 maj 2016

Av Neta - 13 maj 2016 23:46

Hade hoppats att slippa Elisa i finalen, har så fruktansvärt svårt för människan sen jag såg henne i Malung. Sån jäkla diva!
Thomas kan ju så klart inte dansa men det kunde inte Stenmark heller. So what! Det är ju ingen danstävling på det sättet! Nu hoppas jag att Bianca vinner.

Idag har det varit kyligt, molnigt och lite regnstänk då och då. Men bara 7-8 mil söder om oss har dom haft sol. Så vi är ju klart på gränsen. Har ägnat dagen åt att sett igen lite på TVn, inte hunnit allt jag missat men det ska bli svalt hela helgen så jag hinner nog.
E ville vi skulle åka på kosläpp i Almunge i morgon, vi har missat dom som var här i närheten. Men 9 gr, då vete 17. Långt dit med och har ingen aning om hur rullstolsvänligt det är. Tror jag blir hemma. Hon o L kan åka själva, C jobbar.

Sen är ju det årliga spektaklet i morgon, mello alltså. Tittar gör vi väl men hade varit kul om nån kommit hit. Maj är dock en hektisk tid för alla föreningsmänniskor. Vi känner ju bara sånna. Mi o Ma skulle till sonen och dit skulle dottern med barn komma. Inte hunnit fråga Annika men hon brukar ha mycket på helgerna.

Suttit och kollat på kartan över Bohuslän. Norr om Götet är det hur länge sen som helst som vi var. Ska bli kul att se sig om lite. Vi bor ju så billigt så då kan man ju köra några mil extra. Hoppas inget händer nu bara. Tänker på då L fick sin infarkt dan innan vi skulle åka i maj sist.

Trött och varm ikväll, L fryser och jag svettas så är det ofta, har fönstren öppna lite grann och takfläkten går på natten iaf så jag håller mig sval då.
E är lika varm som jag, vi fixar inte 24 gr. inne.

Pingst är det också, finns det någon som firar den nu för tiden? Förr var det ju en långhelg som man firade riktigt, vi åkte ofta till mormor o morfar när jag var barn och då det blev middag ute vid trädgårdsmöblerna. Minns aldrig att det regnade, visst är det konstigt? Var vädret bättre förr eller förtränger man?
Dom hade som en uteplats i trädgården klädd med vita låga spaljeer som det växte humle på. Plattor på marken och vita möbler som målades ofta, kanske rent av varje år. En soffa eller om det var en bänk, 2 stolar och ett bord. Några kökspallar om vi blev fler. Vit linneduk med blå kanter, den minns jag med och en bricka med som staket av rundstav runt. Den bar hon ut sin aladåb på, eller sylta som hon sa. Den var så otroligt fin, morötter och ärtor i fina mönster och så persilja och kycklingkött, eller om det var höns. Jag har försökt göra dom så där fina men mina grönsaker flyter omkring. Stelnar i en röra. Vi fick färskpotatis till den, deras var inte klar vid pingst men dom fick köpa av nån. Sen sallad på hennes första späda blad som hon först haft i ett fönster för det skulle bli klart till pingst. Vit salladsdressing på flaska, finns ju än idag. Rädisor man doppade i lite salt på tallriken. Ja det var en festhelg helt enkelt. :-)
Ett fint barndomsminne.

Jag fick barn en annandag pingst, 19 maj för 41 år sedan. Så det blir kalas igen till veckan. I helgen kanske. Plockade alltid en bukett med gullvivor, mandelblom och förgätmigej åt Jonny i Vaksala backe när han var liten. Åkte ut kvällen före och gjorde som man brukade då innan det fanns elektroniska barnvakter. Ringde grannen och så la man av luren, hon lyssnade och gick in om han vaknade. Skulle väl bli ramaskri om man gjorde så idag.
Iaf så fick han buketten på brickan eller frukostbordet med paket, te och macka. Enda frukosten som gick i honom.

Pingst var ju också den stora bröllopshelgen. Ofta förlovning på nyår och bröllop i pingst. Syrran gifte sig en pingst för 32 år sen. Tror det var 21-22 maj nånting. Bröllop i Vaksala kyrka med kusinerna Helen och Eva som näbbar eller om det var tärnor kanske ocn småkusinerna som näbbar. Helen som inte finns hos oss längre, dog i cancer som vuxen. Lämnade 2 små pojkar efter sig. Det är hon och min bror som inte finns längre i kusinskaran.

Ja minnen, minns mer och mer saker från barndomen.
Hör att det regnar nu, hörs på bilarna. Så jag ska nog avveckla dagen.
Glad Pingst! Hoppas ni känner er hänryckta så här mellan hägg och syre'n.



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards