Mina ord och tankar

Alla inlägg den 29 maj 2016

Av Neta - 29 maj 2016 23:34

Jag fick de önskade blåbärsbuskarna, en Gold Traube och en Brigitta Blue. Den första ska ge stora bär och den andra medelstora.


   

Fick också en ursöt liten hortensia, det är den lila, den rosa är en annan "blomma".

Vi har varit hemma, som ni ser har E varit här och C slutade 15 efter att ha jobbat dygn. Vi grillade varsin tjockkorv med hög kötthalt och sparris till lunch. Gjorde Petit Chouxer som vi alla blev lite överraskade över hur bra det blev. Trodde dom skulle bli tråkiga eftersom dom var sockerfria men icke. Lätta att göra med. Vi gjorde 12 men dom blev ändå väl små, tog varsin efter middagen med grädde, blåbär och jordgubar.

Middag blev lax, svensk färskpotatis som var vattnig och smaklös, vit o grön sparris, vänskapssallad och romsås på ishavsrom.


Suttit och läst på lite om kolhydrater, det jag använder som smaksättare i thaimat har relativt hög halt, men det används ju oftast bara tsk-vis så det blir inte så farligt ändå. Blev dock lite förvånad över skillnaden på kinesisk och japansk soja, den första 53 men den andra bara 10. Å den är ju godast med.


Sparde en pdf-fil med de flesta livsmedel, men hittar den inte så nån får hjälpa mig där i morgon.


Är fastande nu, ska in och ta fasteblodprover i morgon inför besök hos diabetessköterskan på onsd. Så skönt att vi har en egen sån där min husläkare huserar. Hoppas det finns en dietist där med, har inte så mkt till övers för metabola på Ackis. Finns väl privata annars.

E ska på 2 röntgenbesök i morgon så jag lär ha med mig frukost, vill inte äta ute nu förrän jag är lite varm i kläderna. Hon har tid både 9 och 10. Tänkte att L o jag kan åka o köpa jord efter jag ätit.


En v sen vi drog västerut, känns längre sen.


Så nu ska jag hoppa i säng, tidig uppgång!

Ha det bra så hörs vi.


Av Neta - 29 maj 2016 01:10

Ett hjärta till alla mammor idag!

Idag var vi lite sega efter frukost, jag hängde vid datorn och L gjorde nåt liknande. Jag uppdaterade, skaffade nytt lösenord till appel och kopierade recept på egna kryddblandningar till en kompis. Taco och kebabkrydda men också en del salladskryddor innehåller mkt skit, bl.a gluten så jag har börjat göra själv. På så sätt får jag omsättning på torkade örter med. Vare sig man torkar själv eller köper så gulnar dom efter ett tag. Nu används dom mer på det här sättet och jag vet vad det är i mina smaksättare.

Sen åkte vi till stan, skulle ha grädde och bär till i morgon och en ny kn vit sparris, fick en möglig från Nelins, L tänkte inte på att titta ordentligt när han var in igår. Skulle också ha en gurkplanta och lite blomster till altanen. Dom hade en gurkplanta kvar på Blomsterhallen men den ville vi inte ha. Köpte 4 hänglobelia och 2 rosa ampelnejlikor, aldrig haft det innan. Även en liten blå murklocka fick hänga med.
Har haft lika blommor i mina krukor och lådor flera år nu, kanske varierat lite i färger men tänkte att det kunde vara kul med annat i år. Bara jag får ha några pellisar och nån fucshia, pellisar har jag ju övervintrat men en fucshia ska jag ha. Tänker inte köpa sånna som måste ansas varje dag så million bells går nog bort i amplar iaf.
Förr tyckte jag om att gå igenom blommorna varje morgon, det var mediterande på nåt sätt. Idag klarar jag ju inte att stå så länge så jag måste häkta ner dom och sitta vid ett bord. Dels blir det skräpigare och mer omständigt.

Min stora peaceros var 120 cm förra året, i år finns inte ett liv. Vet av erfarenhet att det kan bli så vissa år men på nåt sätt har den alltid kommit igen från roten, i år syns inget där heller men klipper ner den och låter den vara. Rivit upp knölklockor runt den idag vi ska ut och fixa lite mer i morgon, ska ju bli varmt o sol. Har inte sått blomfröna från mässan än heller, det är hög tid.
Såg att jag fått in midsommarblomster i en rabatt, dom är i knopp redan. Ogräs där men tänkte att dom kan ju få slå ut innan jag rycker upp dom så får jag en fin bukett tillsammans med några prästkragar. Pioner och nävorna är på G och vi får mkt krusbär såg jag på min runda idag.
Hortensian verkar att ha gått åt i vinter också, får väl skaffa en ny.

Har önskat mig blåbärsbuskar i Mors Dagspresent nu när inte J kunde komma, önskade ju att vi skulle gå ut och äta allihop men det gick inte. Han jobbar sen var det mkt med annat. Maj är ju hektisk för alla med skolbarn.

Men vi får väl se om jag får några blåbär, annars köper jag själv. Ska upp på affärn och botanisera i deras blommor med, dom hade några vagnar ute idag.

Så ha det så bra kära ni och glöm inte slå en pling till mamsen i morgon om ni inte kan åka dit.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards