Mina ord och tankar

Alla inlägg den 3 juni 2016

Av Neta - 3 juni 2016 23:14

Just när jag tänkt åberopa min överklagan gjord 29 nov i fjol så kom svaret idag.
Jag fick ledsagare för att jag skulle kunna göra sånt jag gjort innan, sånt man kan göra om man är rörlig och för att jag skulle kunna göra det självständigt utan beroende av L. Vi skulle inte behöva nöta på varann 24/7, det framhölls som viktigt då.

När beslutet om neddragning av timmarna kom så skulle han helt plötsligt göra det mesta, skjutsa mig till ledsagaren för att hennes tid skulle kortas ner från 40 till 10 timmar i månaden. Det funkar inte eftersom han har egna aktiviteter knutna till sin hälsa efter hjärtinfarkten. Han är dessutom på jobbet en fm i veckan. Jag kunde på 10 timmar i månaden ha bara en aktivitet i veckan. Vi valde då det sociala, det som en gång gav mig en ledsagare.

Det här förklarades noga i min överklagan och styrktes med intyg. Där förklarade jag också att jag inte har färdtjänst eftersom det skulle göra mina resor 3 ggr så dyra. Jag har ju en egen bil som ledsagarna kört. Reggad på mig med.

Idag fick jag veta att beslutet om 10 timmar kvarstår för att dom tar beslut på hur det kan vara utan hänsyn till hur vi kan ha det.
Mina behov ska tillgodoses med maken och färdtjänst som jag inte har och har jag inte råd med den så får jag söka socialbidrag.
Men det blir ju billigare för kommunen...not. Färdtjänst är ju subvensionerad med 80% av kostnaden. Mina resor kostar ju ändå mellan 120-150kr enkel resa härifrån och 40kr enkel resa om jag förflyttar mig i Uppsalas tätort. Ni kan ju räkna ut den kostnaden för kommunen.
Och jag är inte berättigad till socialhjälp och vill inte ha någon heller.

Nu har ju min situation ytterligare förändrats på kort tid och det är ännu viktigare att jag kommer igång med något mer regelbundet. Helst 2 ggr i veckan och eftersom jag måste ha viss hjälp med ex påklädning utanför hemmet så måste jag ha hjälp. Hur ska jag klara det på 2 1/2 timme i veckan?
Jag kan kanske göra något med gummiband och hantlar hemma men det är ju också viktigt att jag gör rätt så inte de leder och muskelgrupper som är förtvinade redan förstörs helt.
Kanske kan jag klämma in en simträning på 2 1/2 timme men det blir väldigt tight. Jag kan ju inte stå och duscha utan måste sitta på duschpall, vill ju så klart inte gå med kryckor på hala golv så jag måste ju dras med något annat än min rullstol som jag ju bara kan köra själv väldigt lite. Det handlar om att vända den och flytta mig så jag inte är i vägen. Mer fixar inte mina handleder och axel. Jag måste helt enkelt ha hjälp.

Läser andra som fått neddragningar, någon som haft personlig assistent i 10 år anses inte behöva det längre trots att hon är helt lam. Så jag inser ju att mina problem är små jämfört med andras. Men det kommer ju att bli så att jag får stressa in på en aktivitet 1 gång i veckan, "utflykter" kan jag glömma utan får tillbringa min tid i Björklinge. Det jag kan komma ur huset och bort från byn är ju när vi åker in och handlar då. Självständigheten som var så viktig från början blir ju noll och L förväntas jobba som oavlönad assistent då han har läkarintyg på att han ska vila. Den enda om kan avlösa honom är C och hon jobbar själv mer än 100% nu.

Glad iaf att jag har så anpassat och hjälpmedel hemma att jag klarar mig utan hjälp.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards