Mina ord och tankar

Alla inlägg den 5 juni 2016

Av Neta - 5 juni 2016 18:39

Det har gått 2 veckor sen diagnosen och jag är lite förvånad över hur bra det går. Långtidssockret hade ju gått ner från 105 till 95 på knappt 2 veckor i onsdags. Tabletterna gör ju sitt till så klart och från igår tar jag 3 ist för 2 per dag.
Men jag som inte kunnat fika utan nåt till om så bara ett kex eller en skorpa och som i perioder varit en riktig godisråtta har inte saknat det alls. Har köpt en 70% mörk choklad där jag tagit en ruta till kaffet nån enstaka gång bara. Den ligger för det mesta orörd i kylen.
Det som varit svårast är att reglera frukten och där kan jag fått i mig för mycket vissa dagar. Men med maten är det inga som helst problem, kollar kolhydrater på det mesta och försöker tillämpa sunt förnuft. Det mesta är ju tillåtet faktiskt.
Nu har vi gjort fröknäcke men på rågmjöl ist för majsdito sjönk ju kolhydraterna en hel del. Jag har inte haft nåt sockerabstinens iaf och det är jag glad för. Läst hur svårt en del har. Elddopet kommer väl i morgon kanske när vi ska på 65-årskalas, As fikabord är ju frestande ;-)

Gjorde rabarbersaft med halva sockermängden och det blev helt ok, nåt jag kan dricka av ibland på helgen eller så. Fick tips om fruktmos du mixar färskt med hälften äpple i ist för sylt. Får bli stuvning på nerkokt grädde ist för sås. Vin är helt ok om man inte dricker hela flaskan på en gång och det har jag ju inte gjort så ofta innan så varför skulle jag göra det nu. Nöjd med nåt glas och dricker ju alltid vatten också. Får bli Irisch ist för Spanisch coffe vid sånna tillfällen och utan farin så klart men det går ner det med. Kör ju med det när jag hostar ändå.

Blodtrycket har ju gått ner och förutom lite huvudvärk på mornarna som kan relateras till det mår jag bra. Tror det är i lägsta laget nu.

Vikten kan påverkas men jag gör mig ingen förhoppning om det. Gick jag inte ner av operation så tror jag inte på nåt annat heller, det känns inte viktigt heller om allt annat är bra. Svårt när man inte kan gå, cykla eller springa.

Gått med i en grupp på facebook för D2are, men man ska nog vara lite skeptisk till det en del skriver där. Tror jag hajar det här ändå.

Nästa besök hos Diabetessköterskan strax före midsommar ska vi på allvar börja prata kost och detaljer. Ser fram mot det och bra inför den helgen.

Av Neta - 5 juni 2016 00:54

Trodde inte jag skulle få L att göra det men idag grävde han en ny rabatt på framsidan. Vi flyttade perennerna från baksidan dit. Haft en vinkelrabatt från björnbärsbuskarna med perenner men nu ska vi sätta blåbär och hallon där. Då får vi björnbär, hallon och blåbär på samma ställe vid grillgolvet. Har idag hallonen vid den andra husgaveln, dom satt där när vi kom för 30 år sen, planterade direkt i gräsmattan. Nu blir det ett riktigt hallonland med kantsten runt. Ska införskaffa lite hösthallon med för att förlänga den säsongen.
Dom perenner jag nu har precis framför bänken nedanför altanen är

Rosa och röda Stjärnflocka, min absoluta perennfavorit

Tremastarblomma, har vit och blå

Bolltistel, fin att torka, vilket man kan göra med Stjärnflocka med.

Salvia

Vit och röd Astillbe

Alunrot

Hel planta Alunrot

Sådde i lite rosa vallmo i en mixad påse jag hade, både enkla, dubbla och trippla i rosavita nyanser. Kommer när det andra blommat ut så sådde som en tuva mellan varje växt. Ska ha i nåt blått som kommer på höstkanten med. Har ni förslag så hit me.
Stjärnflockan hade blommor på G redan men tror det gick bra ändå, grävde ur ca 30 cm djupt och tog med rotklumpen med lite jord från gamla stället. Delade tremastarn och astillbe i flera plantor och ska sätta lite lök där i höst sen.

Ja det är vad vi gjort idag!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards