Mina ord och tankar

Alla inlägg den 10 augusti 2016

Av Neta - 10 augusti 2016 23:57

Fick vi till en lucka så vi kunde åka och gratulera Rasmus, mitt yngsta barnbarn som blivit tonåring minsann och ska börja skolan i stan nu. Högstadieelev! Hur gick det till? ;-)

Först hjälpte vi dom med att märka medaljer till Hagbycupen i helgen. Vi var ju 4 och dom 2 så det gick med en himla känsla.
Lite paus för kaffe och sen påt igen. Men nu är det klart! Över 90 lag från Uppland, Västmanland och Sthlmsregionen ska delta i kuppen och Jonny har varit ledig några dar för att förbereda allt. Bl.a har det köpts in 2200 hamburgare. Säkert lika mkt korv och ännu mer dricka.

J är ju lite alltiallo, klipper gräs, fixar linjer, skjutsar, inköpare, är lite vaktmästare på området mm. En fixare helt enkelt! Organisatör ut i fingerspetsen. Sen jobbar han heltid och har ett barn till, lyckas hamna i de flesta festfixargrupper, inte bara buggens utan också bygdegårdens och säkert nån mer också. Känner igen mig själv lite från ungsomsringstiden, och fixat några fester och knyt har man ju gjort.

Sen åkte vi till Maxi, passerar ju det, mötte syrrans jäntor och höll inte på känna igen dom. Dom måste uppfattat mig som totalförvirrad.
Tog lite chickybits på donken så vi gjorde bara varma mackor sen. På lite grövre bröd. Fick i mig 2 sen var det stopp. Men kan rekommendera kombon rostbiff och bea. Så god!

Måste få visa bilden på Skruttan i sin lektunnel, taget med Cs telefon. Bra mkt bättre kamera än vad jag har. Hon har så kul med den.

Elle har åkt hem idag. Blir tomt på en gång samtidigt som det är skönt att få tillbaka vardagsrummet men hon är ju bara några min bort.

Verkar som den värsta vinden gett sig nu med, blåser fortf men ingen styv kuling precis. Drog isär markiserna igen idag och hängde upp hängpelargonen. Dom som står i fönsteröppningarna och ute på räckena står dock kvar på golvet.
Har saknat att inte kunnat sitta ute dom här kvällarna och i morse fick vi ha infran på för att kunna äta frukost ute. Ätit även den inne ett par dar.

Annika och Bosse är hemma från Jämtland igen, sticker utomlands när vi åker till östergötland, olika falla ödets lotter ;-D men vi ska försöka ses nåt. Har ju mkt att uppdatera nu. Kräftrisk föreligger.

J berättade idag också att dom inte kan komma på min pensionärsmiddag. Fest på buggen då så klart och han är ansvarig. Har ju ändrat tiden eftersom P-H är på Fyris och en del vill dit.
Jag är ju inte överförtjust i det stället men får väl offra mig ;-D nu när dom spelar där just då. Dom spelade ju på min 60-årsfest så varför inte fira 65 med dom med. När jag fyller 70 har vi ju spånat om Thailand och akustisk spelning ;-D, önska kan man ju iaf.

Nu är klockeländet nästan midnatt igen och paddan vill ha lite laddning. Ha det gott därute!

Av Neta - 10 augusti 2016 19:16

Läs det här som jag skrivit med glimten i ögat.
Ja ni i min ålder förstår säkert vad jag menar. ;-) Varför måste dom göra texten på flaskor till schampo, balsam och duschcreme så liten och varför är flaskorna så lika?
Ska man behöva märka flaskorna själv?
Har hittat ett märke på schampo o balsam som jag kan skilja på men häromdan behövde jag börja på en ny duschcreme som det var ett tag sen jag köpte.
Hade ett helsike innan jag såg vad det var. Fick ropa på dotra så hon fick läsa. ;-)

Är jag ensam om det här? Hur gör ni?

Av Neta - 10 augusti 2016 02:42

5 brk sv vinbärsgele', 12 fl saft varav 4 är lättsötad eftersaft. Känner mig som en ekorre.
Nu ska vi skifta bär o saft m garagefrysen så det äldsta kommer upp och den saft vi gjort idag åker ner. Går inte så mkt saft här längre men just svart vinbärs är gott varm på vintern, gärna med glöggkryddor i.
Vi måste ju inte ha alkohol i den här familjen. Ändå har vi en överfull sprithylla i förrådet och vinhyllan är välfylld med men där omsätter vi ju lite iaf. Nu börjar ju rödvinssäsongen med.
Lika mkt som man längtar efter rose' och ljumma kvällar på våren så längtar man nästan efter rödvin och tända ljus nu.
Idag har vi inte kunnat sitta ute alls, ska bli varmare igen sägs det men inte i morgon iaf. Vi far till sonen på dan, lyckades skrapa hop en lucka då vi kan ses allihop. Ska hjälpa till med lite grejer till Hagbycupen i helgen med.

C for till vårdcentralen i morse, visade sig att den envisa hostan hon haft i flera veckor var luftrörskatarr. Blev beordrad vila så hon åkte bara och jobbade några timmar idag för att ordna med fullmakter och papper. Skulle jobbat till 15 i morgon men kom hem ikväll. Lite snopet men doktorn lär man väl lyda. Inget som smittar men man blir ju trött när man inte sover ordentligt på flera veckor. Bara det kan ju göra att man inte blir frisk. Nu blev hon väl kanske lite sämre under semesterveckan med.

Bokade en countrykryss idag, Mats Rådberg ska vara på Rosella om nån dryg vecka. En dagkryss bara. Kan ju vara kul som omväxling till alla dansband. Chris ska spela med, en som va med i Sannex för länge sen. Kan ju bli kul det med. Kryss för 0kr och gratis kaffe m mazarin ;-D, kan man ju inte missa.
Kommer till stan sen lagom för att se crusingen på American car show. Vi brukar stå vid Willys på Kungsgatan, där ser man bra. Bara hoppas att kommunen tänder gatubelysningen i år. Blev lite väl mörkt på slutet förra året.

Suttit och jobbat lite vid datorn ikväll. Lite fix o don o hjälp för dom som inte har det så bra just nu. Hjälper med hur vårdbidrag funkar o så, förklarar hur dom kan säga och göra i skolan för att få fram vilka behov av hjälp som finns, vem man kan prata med och var man kan överklaga. Fk är en annan instans man kan behöva få lite råd om. peppar lite och framförallt lyssnar när det behövs. Kanske det viktigaste. Ikväll har jag mailat med en mamma som fött ett barn med cancer. Så liten kan man också vara att man inte ens är född innan man får den där skitsjukdomen.
Jobbar ändå inte så mkt nu som förr om åren med det här eftersom jag officiellt slutat men mina gamla familjer vill jag hålla kontakt med och dom i sin tur har lov att ge mitt nr till nya om det blir extra kärvt. Det är det nu, barnsjukhusen har inte alls dom resurser som när vi låg där med E. Klimatet hårdnar överallt men det finns också en lagstiftning. En lag som Uppsalas politiker bryter mot hela tiden. SoL t.ex verkar ha upphört i den här stan. Är ju själv drabbad av en vansinnig neddragning.

Sen har jag fört över lite recept till den mappen. Brukar spara från facebook gm att kopiera och skicka dom till mig själv på messenger. Men nu är dom renskrivna och insorterade. Va iofs bara några st. Ett kesobröd utan mjöl som minsann ska provas. Sen en blå fetaostsallad, ja med blåbär i då.

Elle blev kvar ett dygn extra, ville ju ha lite gele' o saft hon med så då hjälpte hon till lite. Har frusit in bär o så med.

Jag börjar bli lite trött i ögat. Har lite kvar att avsluta innan skallen kan landa på kudden. Fick sträcka lite på ryggen nu när jag skrev till er så ska fixa klart nu.

Hoppas ni sover gott!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards