Mina ord och tankar

Alla inlägg den 24 september 2016

Av Neta - 24 september 2016 00:16

Dags för pensionärslivet från okt. Hur gick det till?
Nu har jag fått min sista sjukpension där jag ändå levt rätt bra då jag också haft lite försäkringspengar.
Denna månad fick jag också lite fondpengar, dom räknar från okt lite olika, pension och premipension kommer i slutet av månaden medans den här fonden betalas ut i förskott.
Pensionen blev ungefär 1000kr mindre än den preliminära uträkningen och totalt får jag drygt 4000kr mindre i månaden efter skatt. Men sen räknas ju vissa delar om varje år så den kan ju bli mindre.

Ska göra en " lyxfällanbudget" och se lite hur jag ligger till, sen göra en gemensam för båda med. Kolla om vi har rätt till bostadsbidrag.
Vi kan nog inte bo billigare iaf då lånen nu är betalda. Vi struntade ju i räntebidrag då vi köpte det här och det har vi ju haft igen på ett bra sätt. Då har vi ju också sett att lånet verkligen har krympt varje år. Mindre i början men ganska mkt nu på senare tid.
Driften är ju kvar och eftersom vi numera inte håller på med ved längre så är den högre på vintern men det är det värt. Vi har vattenburen el men kan ju elda om vi vill. Emballage räcker till en dusch iaf ;-)

Så nu är det bara att rätta in sig i ledet, lär ju inte bli så mkt bilåka och inte mkt kryssningar. Sen får man väl dra in på julklappar och födelsedagspresenter.

Tack vare de extra hundralapparna jag fick nu och en välfylld frys så köper vi nu hem allt, eller allt men det som är kvar iaf till köket. Funderar på att skicka in L med C i morgon och fixa det.
Dyrast blir ju nya skafferiet men så kul jag haft idag då jag kollat och bestämt vad jag ska ha.
Ev får vi inga luckor till det, fanns 2 av den höga och 5 av den lilla som sitter längst upp. Tror inte dom tar sig in direkt då dom öppnar. Men det kommer väl in igen.
Vi har ju ett skåp i fullhöjd men eftersom det står jämte kylen som har ett överskåp gör vi så det ser ut som det är överskåp där med. Tagit dom enklaste luckorna eftersom dom iaf ska målas.
Sen blir det 5 utdragbara lådor och varannan hel och varannan 3/4 hylla över det. (3+2) har haft så nu och tyckt det varit urbra. Blir en helt annan översikt. 3/4 hylla innebär väggskåpshylla 37 cm djup i 60 cm djupt skåp.
Översta lådan är den lägsta och den ska få inredning för kryddor och småprytlar som essenser och karamellfärg m.m 2 medellådor under det och 2 höga längst ner, dom 5 bygger 110 cm. Ska få utrymmet 10, 20 och 30 cm, men är 7, 13,5 och 21,2 cm. Kommer att bli så himla bra!
Glad att vi offrade det gamla.

En strömbrytare är kvar att inhandlad och sätta dit och kranfäste och utkastare ska bytas. Ev hade bror hans något från skroten där, nytt i påse. Hantverkarna slänger hej vilt tydligen.

Kylen hade läckt vatten igår och jag undrar va det beror på för den gjorde inte det idag. Men ev får vi byta den då. Har vi inte råd med egentligen! Blir att leta begagnat isf. Men ber till högre makter att den håller ett tag till.

Nu dka jag avveckla här, alla andra sover.

Ha en god natt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards