Mina ord och tankar

Alla inlägg under december 2016

Av Neta - 24 december 2016 00:56

God Jul alla läsare!
Hoppas ni är friska och mår bra denna familjehögtid. Kanske har ni rent av provsmakat skinkan och slagit in de sista klapparna precis.

Vi har lite småfix kvar men är i stort sett klara. Ska göras en Jansson och glaseras lite revben i morgon. En sallad ska vi nog trolla fram också.
Var in och handlade de sista mejerivarorna idag. Hämtade gästen vid tåget, fikat och ätit lite plock framför TVn. Gjort gröt och fyllt en glasslåda så man kan ta och micra. Förkokat spjällen. Tjejerna har gjort lite fudge och knäck, satt hop ett pepparkakshus och hjälpt mig med lite fix.
Blir nog bra det här.

Önskar er en skön och avkopplande högtid. Var rädd om varandraoch var försiktiga med glöggen.


God Jul!

Av Neta - 23 december 2016 01:20

Idag kom Elle hem och blir här några veckor. :-) Fast hon bor så nära så är det mysigast när hon är här ändå.

Jodå jag har gjort sillsallad. Vi provsmakade både nu ikväll och tidigare på lunchen. Jag gjorde en modern variant av mormors med 5- minsill, den lagen + lite rödbetsspad. Blev kanske aningens sötare än vanligt men helt ok.
L har skivat skinka och rostbiff med skärmaskin.

Jag gjorde också lite fler pepparkaksgrissini m dip, en busenkel remouladsås till rostbiffen, och la in både saffranssill och citron & koriandersill.

Råkade somna en stund på em men tjejerna hade fortsatt med lite saker till ikväll då Mi o Ma kom. Spenat och fetapiroger, peanutbutter & jamsnittar och pepparrotsostrullar m rökt lax. C bakade en saffranscheescake m glögggele' och pepparkaksbotten.
Vi åt även av sillsallad, rostbiff, p- grissini och skinka. Mi fick lite sillsallad med hem då hans fruinte gillar det så görs eller köps det inte dit.
Dom firar julen med sina pojkar.

Fick en jättefin julros.

Trött nu, i morgon ska det tvättas många maskiner, kokas revben och kokas knäck. M kommer och ska hämtas i stan. Mejeri ska handlasoch köket få sig en sista uppfräschning.

Gonatt!

Av Neta - 22 december 2016 01:22

For in till stan idag men fick lite panik på Samköp då dom varken hade sylta eller sillsalladen jag räknat med. Jag vägrar typ Rydbergs och dom där så får väl göra egen sillsallad iaf, sylta struntar jag i. Nu har jag ett svårt val, om jag ska göra efter mormors/mammas recept eller ett annat jag gjort nån gång med gräddfil i. Rädd att den blir lite lika rödbetssalladen.

Nåja det är ju världsliga problem när alla inte ens har tak över huvudet eller mat på bordet. Nu har iaf tjejerna handlat klart sina klappar med och jag har bara mjölk och sånt kvar.
Har inte hittat ett runt ljus heller, ni vet klotljus. Har en svart smidesstjärna i fönstret i rummet där det ska vara ett sånt. Trodde jag hade ett sånt snöbollsljus kvar som jag haft men det har inte legat i nån låda iaf. Tror iofs att Fullerö kan ha, men dit vete 17 om jag hinner. Nelins kan iofs ha.

Vi började med Plantagen idag som hade halva priset på Amaryllis, enstänglade iofs men för 25kr va det väl inte så mkt att bekymra sig om och mina första hade blommat ut och ingen ny stängel har synts där heller. Köpta som 2-stänglade men de vete 17 om dom var.
Dom i vardagsrummet är precis på G och som finast till jul tror jag, varsin ny stängel på G med. Köper kanske en vit till nyår sen.
Har satt i nya vita hyacinter med, de jag köpte till advent var överblommade.

Vi åkte upp till Maxi idag och började med att ta en lunch på kafe't bredvid ingången. När vi satt där kom en ambulans men sakta och lugnt ändå. Trodde först personalen skulle handla, vet ju att dom får ställa sig utanför entre'n då ifall det kommer larm. Kom ut med en ung tjej, kanske 30-40. Lastade och stod kvar ett bra tag innan dom rätt som det var drog på blåljusen och rivstartade.
Jag vet inte men jag blir så berörd när jag ser olyckor eller läser om sånna så här i jultid, som mannen som störtade med sin grävmaskin och dog bara dagar före jul. Vilken fruktansvärd jul den familjen får.

Vi handlade iaf, stötte på Johnny och Matilda och surrade en stund. När vi var vid Samköp tidigare ringde Mi, han och Ma kommer hit i morgon och vi ska ha lite glöggkväll. Vi har haft det ett par år nu. Startar julen lite. Ska göra lite att stoppai huvudet med då Ma jobbar och jag antar att dom kommer direkt. Han sa att dom är lediga på fred så hade inte bråttom hem heller ? Har ju varit skolavslutning idag. Mi är lärare.
Griljerade första skinkan ikväll och åt av den till middag med potatis och rödkål, så gott. Gjorde en rostbiff med då jag hittade billig nötstek. Skönt att bryta av julmaten med.

C och E har gjort lite fudge och Wienernougat ikväll men lämnat köket i kaos. Fattar att E inte orkar men den andra avkomman borde väl veta. Har planerat att städa av i morgon iofs men ändå.

Har blåst iskalla vindar idag och det ska bli riktigt blåsigt i jul tydligen. Det sista av snön försvann i natt, har ju varit milt några dar med. Vet inte om man vågar hoppas på snö i jul, ingen bra kombo med blåst isf.

E hade iaf varit in och läst i sin journal på nätet och där hade en läkare skrivit att hen "trodde inte" att hennes förändringar i levern var maligna. Själv har hon bara fått ett brev från sin doktor att dom hittat förändringar, men det visste vi ju redan. Finns något som heter typ Adenom??? som man kan få och som så klart är besvärligt men inte farligt. Så nu tror och hoppas vi den doktorn tror rätt. Jag tror på något sätt att det är så, för om det varit cancer borde ju det växt sen i juli och förorsakat mer besvär än hon haft. Intalar mig det iaf. Känns som vi fick en julklapp i denna lilla anteckning.

Nu ska jag tassa i säng, dom andra ligger redan. I morgon flyttar E hit över helgerna. Har varit mkt skjutsande hem sena kvällar med henne nu i veckan. Men hon sover helst i egen säng. Hon har ju om möjligt längre startsträcka än oss på morgonen. Hoppas jag kan sova i denna blåst, smäller och dundrar i knutarna.

Av Neta - 21 december 2016 02:55

Men den slutade rätt bra. ;-)
Skulle ju sova länge idag så vaknade så klart före 7. Ont så ini....
Försökte tänja och massera, smörjde med dunder och tog en värktablett men inget hjälpte. Fick nästan lite panik. Får så många otäcka tankar när det blir så. Inbillar mig att skelettet ska vittra sönder.
Tog iaf paddan och surfade runt en stund för att fokusera på något annat men fick ge upp efter nån halvtimme. Övervägde att sätta mig i duschen under varmvatten men orkade bara inte.
Somnade om till slut och vaknade sent, åt frukost 11.30 Haft ont och varit groggy hela dan. E kom och hjälpte mig baka, vet inte vad jag skulle göra utan henne eller C år.

Nu har vi iaf mer fröknäcke och 2 sorters kakor, C har städat badrummet med lite hjälp av L och tagit bort det som gick av kalk på duschdraperiet. Det går inte att lägga i tvättmaskin då det ju är magneter i ytterkanternas hela höjd men går att lägga på golvet som tur är. C o E plockade även i ordning lite i köket. Finns nån fri yta på bänkarna iaf trots kakburkar som ska undan. Bordet ser jag också.

Jag har inte varit till mkt nytta idag. Håller också på bli galen på min säng. Min resårmadrass är helt slut. Går inte att sätta sig upp utan att det smäller i fjädrarna, ligga två i den funkar inte längre.

Så jag beställde en ny från Furniturebox nu ikväll, smidigt sätt att köpa möbler på och billigare än både Jysk och Ikea. Tog en kontinetalsäng med ribbotten underst och resårmadrass sen. Ganska tjock bäddmadrass och den är blå. Är som på bilden men med en nackkudde på mitten. 62 cm hög, min nu är 55. Får väl skaffa lift kanske. :-D kommer att kosta mig en 500-ing i månaden ett år framåt men det ska nog gå. Får bli min julklapp till mig själv. Fri frakt och retur är det också.
Den kommer mellan 28e och 6e. En som kommer att bli glad är C hon har väntat länge på min sängram som ju också har både huvud och fotgavel fast i trä.

Å ni som funderar nu, ja vi har skilda sovrum då en av oss tror hen är en motorcykel på nätterna;-D

Den är ju lite tjejig och hon har bara ben på en resårmadrass nu. Jag har ju haft den några år men madrassen längre. Den är bara köra till återvinningen.

Nu ska jag sova, och hoppas slippa vakna med värk i morgon.

Av Neta - 20 december 2016 17:02

Ja så kan det vara och det känns nog tråkigt för de flesta av oss. Sen barnsben har man ju fått det itutat i sig att på julen ska ingen behöva sitta ensam. Lika på nyår fast det är väl idag inte lika laddat som jul.
Jag jobbade en gång med en kille som var ute och roade sig ganska mycket. Vi blev därför rejält förvånade då vi ett år hörde att han " bara" varit hemma på nyår, ensam dessutom. Men han tyckte inte det var kul med packade människor och kall mat som han uttryckte det.

När man blir lite äldre och båda föräldrarna gått bort och man inte har några barn. Syskon kanske " har sitt" med partnerns sida eller bor långt bort. Alla syskon umgås ju inte heller, det är vanligt faktiskt.
Så är det för några av mina vänner. Men jag har också en kompis som väljer bort umgänge helt på julen. Hon pyntar lite med ljusstakar och så men hon jobbar i butik, julveckan har dom extra öppet till 22 och ofta jobbar hon även julafton. Hon ställer upp extra så att jobbarkompisar med barn kan ta lite ledigt.
Hon säger att när hon väl kommer hem då drar hon ner persiennerna och tänder lite ljus. Dukar fint framför TVn, steker sig en oxfile' och tar ett glas vin. Öppnar sina klappar och oftast somnar hon nånstans i " Svenson, Svensson." Helt slut efter en julhandel, hon är trött som 17 på julskinka m.m som hon skurit och sålt hela dec. Sett juldekorationer sen Halloween och aldrig en tyst minut på jobbet som eskalerar i julveckan. Julmusik är bannlyst inom hennes väggar. Ibland jobbar hon på annandagen igen. Mellandagarna är lika hektiska.
Båda hennes systrar och föräldrar är döda. Hon har en systerdotter som har barn och för hennes skull åker hon dit på nyår sen och då brukar hon ta några semesterdagar.

Sen pratade jag igår med en kompis där jag fick veta i efterhand att hon varit ensam hemma på nyår i fjol. Sa att har du inget annat så kom ut. Hon berättade om sin jul. Hennes föräldrar är döda, hon har en syster och en systerdotter i Sthlm. Systerdottern har en kille och i år ska dom fira med hans sida.
Min kompis syrra var medbjuden som "svärmor" men då hade ju min kompis blivit helt själv. Ist ställer dom här 2 upp som hundvakt åt en kompis till systern och ska fira där hunden bor i en lägenhet på Djurgården bara dom 2. Området är tydligen mitt emot Skansen så dom ska besöka Seglora kyrka. Om det var på julotta eller midnattsmässa fattade jag inte. Hon berättade också att dom " knyter" sin mat. Lagar en del som dom har som tradition sen dom var små. Dom tittar aldrig på TV på julen, systern är scripta på Svt och vill ha en TVfri jul. Ist spelar dom spel.
Lät också så mysigt men det gäller ju att man är överens om man bara är 2.

Jag har aldrig varit ensam en jul, men nåt nyår har vi firat bara Johnny och jag. Js pappa fanns inte med under hans uppväxt. Men vi hade ju fest så klart, han fick vara uppe så länge han ville och vi köpte ju läsk, chips och godis. Vad vi åt för mat var inte så noga ;-D. Tror inte han orkade över 12-slaget dock så fyrverkeriet fick jag kolla på inifrån och då kunde det ju kännas lite ensamt.
Men jag minns också ett speciellt nyår då jag var som aktivast i ungdomsringen och det kom ett gäng killar och firade med oss. Det var minus 30 gr den natten och en av dom cyklade från Bärby hage. Dom var 5 st och 2 av dom var bröder.
Har gästboken kvar och ibland när vi nu setts har vi läst där. Vi hade så otroligt kul och dom servade mig hela kvällen. Tyckte jag skulle vara ledig. Lekte en lek där man ska svara på rim och det var därför det finns några sidor på rim i gästboken från den kvällen. Har nog aldrig haft ett roligare nyår tror jag.

Numera vill jag inte åka hemifrån på nyår, vi har ju husdjur och det brukar vara lite oroligt i byn. Vi satsar på en god 3- rätters ist. Är ju oftast bara Elle, jag och Leif. Firade ju med Mi o Ma under några år men dom tycker också det är skönt att vara hemma och dom har ju små barnbarn nu.

Julen firar vi i familjen i år med en kompis som är ensam. Hade svårt för dom första vi firade ensamma eftersom det alltid varit fullt ös men nu blir det nog så i fotrsättningen också. Saknar inte stressen med tidig frukost, lunch på ett ställe, em på ett annat och sen hem hit och fira med faster på kvällen. Man var ju som en urlakad sill. Sen skulle man ofta iväg eller ha folk här dom andra dagarna med.
Nu kommer J med fam hem nån av dagarna men det går liksom på samma besvär allting. Eftersom Es diagnos gör att hon inte tål stress får det inte bli för mkt heller, en kväll med gäster eller borta går nog men inte fler.

Av Neta - 20 december 2016 00:59

Har lite grönsaker och mejeri kvar, sen det man ev glömt då. ;-)
Köper ju inte julklappar i år men har 2 undantag, inte tjejerna för dom får en liten slant till rean. Inte barnbarna heller från och med i år, hade dom varit yngre kanske men dom är stora nu och har så dom klarar sig ändå. Iaf fyndade jag rejält på den ena julklappen, råkade vara " Dagens lucka " nedsatt 200kr. Kostade betydligt mindre än det med. Den andra är ett s.k säkert kort.

Men så skönt att ha allt i princip hemma, bestämde mig till slut också för att inte grava egen lax i år. Det blir ju faktiskt billigare och köpa färdigt. Får ju vända på slantarna nu.
Fötetaget som gjorde färdiga kakdegar har upphört med tillverkningen. Det var väl för bra för oss som inte kan knåda själva. Vet inte hur jag gör men som en kompis sa, man kan ju äta av godiset till fikat man måste inte ha kakor. Sant iofs men jag hade ju spetsat in mig på dom därchokladkakorna. Spröda, möra och goda. Sen ska jag inte äta kakor nu, jag vet, men en kaka på julen ......

Trodde det skulle vara byst med folk på GC idag efter att ha sett kaoset på parkeringen. Snacka om huggsexa om platserna men väl inne sen var det inte så farligt! Behövde inte köa för att scanna ut på Kvantum heller. Personen som kom på det här med scanning och att man betalar i en terminal, den ska banne mig ha pris. Så himla mkt det underlättar och man ser summan man handlar för hela tiden. Inga överraskningar numera. Å man kan kolla att rätt priser går in.

Jag fick hem allt idag tack vare att L åkte in en gång till. Skjutsade in E på en julfest och hade lite väntetid i stan. Jag hade tänkt åka med in men orkade inte.
Är lite bökigt i köket




Jag fick den kanske inte så smarta ide'n att måla in kokbokshyllan i väggfärgen igår. Men nu är det gjort iaf. Inte jag som målade dock.
Hade ingen lust eller ork till att röja för att laga mat, men L hade mitt kort så tänkte att jag måste väl... men var samtidigt lite sugen på en räksallad. Visste inte om E o L skulle komma så dom hann in före 21. Så får jag ett meddelande från C som jag beklagat mig för, att det kommer hem en räksallad till dig inom 10 min. Fattade ingenting hon jobbar ju. Men mycket riktigt så kom Anneli med en sallad. Här i byn är vi liksom hjälpsamma. C hade ju så klart frågat henne och jag fick en liten pratstund med denna fina tjej.

Så gott! Skulle kunna leva på sallad.

Måste få visa en bild som min kompis Mackanz la ut idag.


Lite gulligt!

Köpte en jultidning jag inte sett förr idag. Jösses va roliga tips och goda recept det fanns där. Mönster och mallar till pyssel med. Ett mönster på en korsstygnstavla med en Amaryllis på. En sån brukar ju kosta ett par hundra kr. Iofs inkl garn o väv då förstås. Lite sugen på att göra den.

Ja i morrn lär vi återställa köket sen får vi väl se om det blir några kakor. ;-) får väl bli " röra hop och klicka ut" varianten isf om nån annan rör. Men först ska jag sova ut, halv 10 har jag ett larm men tänker koppla ur det.

Av Neta - 19 december 2016 03:46

Gör lite i taget vad gäller städ och pynt. Sen blir kanske inte allt man vill gjort när man har en trotsig 73-åring i huset. Idag flippa han ur totalt för en skitgrej. För att 2 timmar senare överraska totalt. Orkar inte!

Mina favorittomtat har tvinnat ihop luvorna. Är det inte gulligt så säg ;-) skruttan fick en julmatta där i sitt krypin idag. En hon redan käkat upp en hörna på. Här är det inte fixat än.
Jag har suttit med ljusstakar idag. Letat ljusmanchetter till den o den staken, valt färg på ljus och så. Strök några smådukar, dammade och satt upp lite tomtar. Gissa om jag har ont? Av det lilla, blir så less....

Städade en låda och hittade C

Hennes lockiga period.

Sen hitta jag några sköna ynglingar

Och en riktig nostalgibild

Minns ni Forum? Idag en galleria. Tage Åsen heter han som målat.

Ligger nåt i detta va? Ursäkta en störd kaninägare. Hon gnager på vår konstgjorda gran. Tur man inte har en riktig.

Ja så skulle vi ju mangla. Drog mig lite för den är ju då satans tung och det är jobbigt att veva. Vår elektriska funkar dåligt och manglar inte kallt. Men då...

Kom han upp med det fulaste jag sett men som visade det sig, manglade mina linnedukar sååå fina. Nåt han köpt på Röda korset och "glömt" tala om för mig. Den har tydligen stått i garaget ett tag. Den är lika den som brukar vara i tvättstugorna så jag kan nästan hantera den själv. Ett stort schabrak och tungt det med men inte i närheten av stenåldersmangeln.
Den fick stå kvar, ska leka lite med den i morgon. Blir nästan sugen på att börja mangla lakanen igen.
Men bara nästan....

I morgon ska vi försöka ta oss in en snabbis i julhandeln. Behöver lite saker och kan ju vara kul att känna på stämningen. Lyxa till med utelunch kanske.
Men nu mina vänner är kl strax 4 på morgonen. Försöka sova lite mer kanske. Innan timmerbilarna börjar köra från sågen.

Av Neta - 17 december 2016 23:34

Jul t.ex hängde upp lite julgranskulor i fönstren, även ett par snöstjärnor. Tomtarna m.m står och väntar. Marknadsnougaten är klar, det gröna med mintsmak hade tagit slut så Elle hittade apelsinsmak så vi tänkte göra med orange färg och försökte blanda men blev snarare ljus aprikos om ens det. :-D. Goda är dom iaf.

Vi gjorde ren plafonden i taket på vard.rummet och även uplighten, kom fram lite mönster och blev väldigt ljust. Går inte fota med paddan det blir bara vitt. Han gick även med torrmoppen, vi har en platt tunn med teleskophandtag, drog över väggarna och vilken skillnad det blir fast man tycker det ser dammfritt ut innan. Hade ju några ställen det syntes damm på med.

Kört ett par maskiner stora dukar idag. Tvättar dom typ en gång om året och släpar upp vår antika bordsmangel man får veva för hand. Inköpt på Emmaus för 30 år sedan för 25kr. Finns ingen elektrisk som manglar linnet så fint. Är ju en speciell känsla på nymanglat äkta linne. Bomullsdukarna kunde jag lika gärna stryka men dom hänger med på samma sväng. Jobbigt att veva och den som matar in får passa fingrarna. Har även en elektrisk men det blir inte hälften så bra.

I morgon är C ledig och förutom manglingen ska vi sätta ut tomten som lyser på altan. Sen ska badrummet få sig en storstädning och vi ska försöka få bort kalk från nerkanten på duschdraperiet, får väl ta kalkosan i värsta fall. Har ju en sån handikapp dusch jag kan gå in i, bara 2 cm hög kant. Draperiet sitter med magneter från golv och ända upp så går inte ta loss och tvätta. Men jag kan ta ner det och lägga det i kabinen som är 2 m lång.
Sen ska den tråkiga dammningen göras och tomtarna ut, gjorde godis idag så hann inte. Förutom marknadsnougaten blev det ischoklad på kokosolja med lakritspulver och kakao. Blev helt ok. Gillar ju lakrits.

C jobbade från 7.30 igår till 15 idag, tog ett extrapass. Hon har ändå varit med och fixat lite men la sig tidigt. Vi började kolla på Galenskaparna men stängde av, va inte så bra eller så var vi inte på humör. Återträffen för Så Mycket Bättre får bli till långfrukost i morgon innan vi sätter fart.

Annika ringde idag, hon är sjukskriven och ville ses i mellandagarna. Va ett tag sen nu. Kom på att jag borde ringa mamma, har inte gjort det den här veckan men C hade träffat henne och syrran på Gränby så jag vet att det är bra.

Blir ganska lugnt till veckan, ska städa av på torsd och handla onsdag men vi åker in direkt på morgonen. Fred det sista färska på Nelins och hämta kompisen som ska vara här i jul vid 08-tåget. Alltså inte 8 på morgonen....
Blir nog bra! Lite segt att få L att göra något, sitter vid nån dator han ska fixa till nån. Elle sliter desto mer och det ska ju inte hon göra vilket han också är medveten om. Tur C är hemma! Hon river i åt han om det behövs.

Nu lite läsning isängen!

Godnatt!



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards