Mina ord och tankar

Alla inlägg den 3 april 2017

Av Neta - 3 april 2017 23:30

Så förbannad på mig själv som inte har nån karaktär nu. Motivation vad är det?
Idag gick jag inte ens ut fast solen kom på em, L gick ut o klippte ner lite torrt o vad gör jag, jo sitter inne och degar.
Vill ju inte sitta i det här huset, gör ju det hela vintern.

Det blev så mkt negativt runt den här sista ledsagaren, jag trodde på det här och så beter hon sig så underligt att dom till sist tar bort henne från assistansbolaget. Är så ambivalent nu, vill inte ha nån ny men vill samtidigt göra en massa " tjejgrejer" det går liksom inte ihop. Men jag orkar verkligen inte börja om med någon ny och okänd. Luften gick lite ur mig.

Funderar om jag skulle haft en kille ist och bara gjort sociala saker. Lättare med killar dom krånglar inte till det. Nu gör vi ju en hel del med familjen men meningen var ju att vi inte skulle nöta på varann jämt. Men jag sitter ju inte ensam iaf, många har det värre det är jag medveten om. Men saknar det här att inte kunna träffa en kompis på stan, gå o fika m.m utan familjemedlemmar. Tappar ju kontakter med.

Men den enda som kan göra nåt åt det är ju faktiskt bara jag, kan ju inte skylla på någon annan.

Ser iaf fram mot trädgårdsmässan på fred även om jag åker dit med Leffe och Elle. Behöver honom där då jag ska köpa lite bevattningsgrejer och har noll koll på kopplingar och dimensioner.
Sen fick C sitt påskschema idag och både kan och vill kryssa med oss på påskafton. Kan bero på att Date spelar ;-D bara hoppas på sol och svaga vindar nu.
Påsk är också den tid då Norrtälje vaknar ur vintervilan så vi åker kanske tidigt och är där en stund. Nåt positivt iaf.

Hoppas jag vaknar med lite jävlar anamma i morgon. Tar tag i motivation och tar mig ut. Håll tummen!




Av Neta - 3 april 2017 18:08

Är irriterad på båda dom här sakerna.

Hur ska våra ungdomar som inte har föräldrar som kan köpa en lägenhet till sina barn kunna flytta hemifrån när hyrorna för en vanlig 2a kan vara upp mot 10 000kr och mer och det dessutom krävs att man ska ha en årsinkomst på 3 årshyror brutto för att bli godkänd som hyresgäst?
Hur många 20- åringar har den inkomsten om man inte har en hög utbildning utan valt att jobba i vården t.ex
Man får inte räkna studielån och stöd som inkomst.
Hur ska en pensionär med en pension på 12-15 000 kr i månaden kunna flytta från sitt hus om man inte orkar med det längre? Sälj en äldre villa från 60-talet och du får kanske om den är fin och ligger i kanonläge runt 2 milj, men när en trea kan kostar 4-5 milj förslår inte det heller långt. Det är ju bara nyare bostads och hyresrätter som har hiss som standard t.ex Äldre fastigheter har ju inte det.

Uppsalahem kräver 6 mån inkomst för att godkänna en hyresgäst, men när dom renoverar som t.ex Ett område i Johannesbäck så höjs hyran från 5500kr för en 3a till 10300kr. Det är ju sanslöst! I det området finns ju äldre människor som bott i sina lägenheter sen dom satte bo för 50 år sedan. Nu tvingas dom flytta och det är inte lätt att hitta något dom har råd med på en "arbetarpension" trots höga bostadsbidrag.
Kommer hemlösheten att öka? Kommer människor i hög ålder att tvingas ut på gatan? Ja sannolikt om det här får fortsätta.

Sen läkarvård och där kan jag ta mig själv som exempel.
Min husläkare gick i pension i juni förra året, rätt oväntat. Men hon dog i november så anar sjukdom bakom beslutet. Vi hade gått hos henne i 32 år, 25 år på den läkarmottagningen då vi följde med henne dit. En privat husläkarmottagning med landstingspriser och högkostnad. Du blev alltid kontaktad samma dag och fick tid om det behövdes då alla läkare hjälpte varann.

Det är dock inrymt i en gammal doktorsvilla med trappor in. Jag tänkte därför att jag efter att ha provat en läkare där jag inte gillade att jag skulle byta ställe när jag ändå måste byta doktor och kontaktade en annan vårdcentral som låg i Ekeby bruks lokal i markplan.
Ringer och ska beställa tid hos min nya doktor en tisd. Får då veta att allt är fullt 5 v framåt och att deras tidbok bara gäller 5 v framåt. Jag skulle alltså få ringa nästa månd ist då dom släppte en vecka till.
Jag trodde jag skulle smälla av. Jag berättade dock att jag var diabetiker så hon som bokade tider ringer upp mig efter en stund och säger att hon ska ge mitt nr till diabetessköterskan och be henne ringa upp så kunde vi ta det därifrån.
2 veckor gick och jag ringde upp igen och pratade med en annan sköterska som förklarade att diabetessköterskan varit sjuk en av dessa veckor. " Men jag vet att hon har dig på listan och jag ger henne en lapp till idag om att hon ska ringa dig"
Detta är nu 6 veckor sen och jag har inte hört ett ljud.
I helgen listade jag om mig tillbaka till gamla stället, till en ny läkare som kommit dit.

Är inte detta också lite sanslöst? Kan inte låta bli att undra vart sjukvården är på väg och hoppas innerligt att det ska fungera på gamla stället igen.

Så nu är det slutgnällt för idag ;-D

Av Neta - 3 april 2017 00:44

Igår var det ett mord inne i Uppsala, det är troligen den s.k Uppsalamaffian som är igång igen. Mordet var en hämnd, han som sköts var för några år sedan anklagad för anstiftan till mord men frikändes.

Kan det var så att den som dömdes blivit fri nu?

En kompis till mig hade varit på Ikea, då hon svängde ut därifrån hördes en smäll och hon såg sen att det hänt nåt på Dax.

Hon svängde av före och in på Coops parkering men blir nästan påkörd av en bil, efteråt kom hon på att det kunde ju vara nån gärningsman. Hör av sig till mig livrädd, "tänk om han fattar att jag är ett vittne tog mitt bilnr och står här sen". Nåja vi vet ju inte, kan ju vara nån nyfiken med, men svårt att tänka logiskt när man är så uppriven.

När hon lämnat sina uppgifter till polisen fick hon ingen som helst hjälp heller, dom lät henne bara åka uppriven som hon var. Tyckte dom verkligen att hon var i körbart skick?


Nåja till något trevligare, idag gick isen. Den har sjungit länge och det har varit isfritt i kanterna. idag såg vi äntligen solglitter på vattnet igen.

Tänkte på hur olika isar går, den här sjunker liksom bara. Ute vid kusten vänder den sig ofta lite dramatiskt och doppar sig med ett sug för att aldrig komma tillbaka. Har sett en sån islossning ute på föräldrarnas lantställe en gång. Var så häftigt men det har väl med vågor att göra kanske, går ju större vågor på havet än på vår lilla insjö.


Vi åkte iaf in till stan idag och bilen höll hela vägen ;) Var in på Jysk och köpte mig en ny kudde så nu är jag fattig men nu satsade jag på en med 70% anddun och sydd i kanaler. Få se om den håller längre och hoppas jag slipper vakna med nackvärk i morgon, den varan har jag nog av ändå. Den är lite prasslig men det är väl alla dunkuddar i början.


Var in på Maxi med, passade på att handla lite billigt till påsk, port salut, kräftstjärtar o sånt dom hade bra pris på. Hoppas på bra laxpris till veckan så jag kan frysa och sen grava lax i påskveckan. Inte billigare men f*n så mkt godare.

Vi ska ju "tura" på påskafton, har en gratiskryss över dan och tänker då ha en smörgåstårta i kylen till vi kommer hem. Vi har vilda planer på en påskig, ska försöka göra brödet den här veckan. Sen hitta jag nån parfait man gör som tiramisu ungeför, fast med Limonchello. Kan vara nåt att prova.


Påskmat kan man ju äta fred, sönd och månd, traditionen bjuder invigning av påsken med kaviarlåda på torsdagen. Som Jansson men man klämmer i en tub orökt kaviar (Ejdern) i grädden ist för ansjovis. Äter med ägghalvor. Mumsigt värre, men inte lika mumsigt som riktig jansson så blir en sån med nån av dagarna. Köpte fläskytterfilé billigt idag med, ska ugnsstekas och sen marineras med vitlök, citron och rosmarin i olivolja. Godare kallskuret finns inte ;) Bra och ha med ut med potatissallad med om det skulle bli matsäcksväder. Vi ska ju på konstrundan iaf.


Vet inte om J jobbar eller om dom kommer nån av dagarna, har hintat Örbyhusborna med men hon visste inte hur seras ungar gör, kan ju va så att dom kommer hem då eller att dom åker upp. Det visar sig, dom kan vi ju träffa när som helst.


Jösses nu har kl verkligen blivit sängdags, fär flera timmar sen men gjorde matsedeln till matbloggen och den tog tid idag.

Nu ska jag nanna kudden!





Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards