Mina ord och tankar

Alla inlägg den 8 april 2017

Av Neta - 8 april 2017 18:02

Ja mamma kunde ju följa med. Rs dotter var ledig och kunde vara med honom på dan. Hon hade inte kommit när vi hämtade henne men hemtjänsten var där, hon var ändå orolig så vi ringde från bilen sen och då hade hon kommit nån kvart efter vi åkt.
Hon berättade i bilen att hon alltid velat åka på den mässan men dels var väl inte R så entusiastisk och sen körde ingen av dom så gärna i Sthlm så det hade aldrig blivit av. Hon var därför glad att få följa med.

Det gick bra dit, inte mycket köer och solen sken. Hon tyckte nog att resan dit var ett nöje i sig och hon såg ju mycket hon inte sett tidigare.

Vi tog en fika i bilen då vi kom dit så vi skulle börja lite stärkta. Toa är ju det första man besöker men sen började vi, såg mkt fint och en del saker var riktigt billiga men långt ifrån allt.
Hittade iaf penseer för 3kr st i 10-p och jag hittade orange som jag ville ha. Hittade tyvärr varken ampelvattnare eller den hängpelargon jag ville ha. Köpte en stjärnpelargon, vit med rosa fläckar, lite kryddväxter, 3 sparris, fröpåsar, sallad, zinnia och äppelgurka, 2 marmeladburkar, blåbär och havtorn. Kunde ju inte handla så mkt eftersom vi hade en rullstol och 2 rollatorer i bilen.

Mässan blev nog på ett sätt en besvikelse för mamma, det blev jobbigt, dels att gå och dels att det var så mycket folk. Hade nog hoppats på mer inspiration till trädgård. Hon sa att hon nog var för gammal för att åka på sånt. Men hon fick med sig lite frö hem iaf. Jag ringde i morse och berättade att det var tur att vi abvröt när vi gjorde och hon hade varit trött igår och hade fortf lite ont i fötterna. Jag tycker nog att hon ändå klarade sig bra för att vara 85 år.

När vi lämnat av henne igår åkte vi upp till ÖB, dom hade 5 minipåskliljor för 69kr och vi behövde toapapper. Lite mer blev det väl med :-)
Sen köpte vi faktiskt mat från pizzerian här hemma på vägen hem, jag tog sallad och dom andra pizza och kebab. Man var ju lite trött.

Idag har C burit upp påsklådan och L hämtade ju påskris häromdan, men jag har inte orkat göra nåt idag. Lite ont har jag ju efter igår. Hinner nog ändå, ska göra några påskig blomplanteringar och ska ha ett par växter till för dom men det har dom nog häruppe. Penseerna ska jag sätta i lådan vid ytterdörren och i en ampel förutom i påskgrupperna. Påskbjörken ska sättas på altanens trappräcke och brukar göra lite påskigt inne på altan, ris med plastägg, blommor och ett par speciella påskkärringar i plast. Inne säger jag alltid att jag inte ska ha så mkt men blir det iaf. ;-D
Blir nog påsk iaf.

Av Neta - 8 april 2017 16:25

Strax efter det att jag postade mitt inlägg igår kom beskedet att Trädgårdsmässan skulle utrymmas och stängas. Iofs ganska nära ordinarie stängningstid men det finns ju inte bara betalande besökare där, utställarna och ordinarie personal både i mässhall och restauranger blir nog också många människor. All verksamhet i Sthlm där det samlas en större mängd människor ställs in eller utryms och stängs. Det inkluderar också affärer, restauranger och så klart alla kommunikationer.
Även i Uppsala ställdes det in på t.ex stadsteatern. Inga tåg eller bussar gick söderut från Uppsala och inte hit heller förrän ganska sent på kvällen.

Det hade varit kaos i trafiken och någon höll nog sin hand över oss och såg till att vi kom iväg i tid. Bara nån timme senare var det helt stopp i trafiken, svägerskan som jobbar nära Älvsjö och skulle ta sig till Järfälla slutade vid 16.30 och var hemma vid midnatt. Hennes dotter och barnens kusin gick i skolan bara en bit från attantatsplatsen var hemma ungefär samtidigt. Hon hade först börjat gå men kunde ju till sist via flera olika bussar ta sig hem.

Samtidigt såg vi hur folk hjälpte och hjälper till. Skjutsade, erbjöd soffor, delade ut förtäring till poliser m.m En reflektion jag gjorde och inte tänker nämna mer än så är att de som delade ut vatten, frukt och fixade kaffe och mackor till personal var alla som det skrevs om inte svenskar från början.

Samtidigt har vi fått höra vittnens berättelser idag och många vill träffas och prata om det som hänt med varandra. Det vet jag allt om den känslan. Var därför L och jag en gång i världen såg till att familjer med barn som drabbats av hjärntumörer fick mötas.
Folk samlas i Sthlm och täcker ett staket med blommor, tänder ljus, pratar med okända och försöker förstå.

Det var ju inte heller bara vuxna som tvingades se fruktansvärda scener igår och på TV pratas om hur man pratar med barnen om det. Utifrån mina erfarenheter kan jag bara säga ungefär samma som dom gör.

Det beror ju så klart på hur stora dom är och alla barn är ju olika. Men generellt är det väl så att till små barn kan man bara säga att det var en farbror som tog en lastbil och körde där han inte fick köra och då körde på människor och utfrån det svara på frågor. Frågorna kanske inte blir dom vi tror.

Till de som läser själva och förstår det som sänds på TV är det viktigt att man sitter med och pratar om det som sänds och skrivs. Berätta som det är men uteslut hemska detaljer. Poängtera att det är ovanligt och att det är många som hjälper till.

Vi fortsätter att ta in det här, kollar på TVn som stått på hela dan. Nu ska vi trax lyssna på kungen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards