Mina ord och tankar

Alla inlägg den 19 april 2017

Av Neta - 19 april 2017 23:12

  Solen strålade från en molnfri himmel idag och jag åkte ut på en promenad på min scooter. Tänkte jag skulle visa er lite andra bilder än ni sett förut. Björklinge är inte bara det man ser då man far igenom byn.

Jag bor i ett område som heter Sjöhagen. Ligger längst norrut i byn. Att vi har sjöutsikt från hela baksidan har ni sett förut, lika har ni sett hur det ser ut vid badet och så. Nu ska ni få se hur det ser ut på andra ställen mer nära vårt hus. Jag började idag med att åka över stora vägen och ner mot sjön, klicka på bilderna för att se dom stora.

 

I den här lekparken som ligger efter en gångväg var vi mycket när tjejerna var små, idag var den öde. Kan bero på att det var lunchtid när jag åkte ut. Fint ordnat och det finns plats för lite picknick om man vill.

 

Mitt emot var det fina violer i en häck. Efter lekparken är det ett stråk av skog, där brukar vi plocka vitsippor och liljekonvaljer.

 

Nu har jag åkt ner till vägen som går till en av dom 2 herrgårdar Björklinge är byggt mellan, Sätuna ligger strax till vä i bild, finns en fin allé man åker i. Fortsätter man kommer man till Viksta, Skyttorp och Österby bruk. Den andra herrgården heter Sandbro och har också en allé ni säkert sett om ni åkt här då E4 gick igenom byn. Sjön heter Långsjön och det här är norra delen, på andra sidan den ligger ett skyddat område som heter Djurgården, där finns det både fina ekar och sällsynta växter.

 

Nu har jag åkt tillbaka över stora vägen på andra sidan om vår väg, där ligger 2 områden som är byggda på igenfyllda grusgropar, dom heter Ramsjö och Ramsjö Backe, den här ligger närmast oss, Ramsjö. Små gator med hus går som solstrålar från en stor öppen yta med 2 lekparker, fotbollsplan och pulkabacken går från åsens topp till vä i bild.

   

En grusgrop är kvar och ligger i direkt anslutning till de som fyllts igen, där fanns det när tjejerna var små en grillplats längst ner på botten. Högst däruppe på bild 2 bor vi 1 tr ner. Halvvägs upp kanske. Men vi går på vägen högst upp där till och från affären, går en backe upp dit från vårt grannhus, då har man en milsvid utsikt över slätten mot väster och väldigt vacker sjöutsikt åt öster. Det här är ju rullstensåsen som går genom hela Uppland och det finns både grus och stora och små rullstenar där så man ger sig inte upp eller ner just där precis. (om man inte vill plocka sten) Är lite skog runtom dock med stigar. Åsen delar av Björklinge kan man säga.

   

Nu har jag tagit mig genom bostadsområdet Ramsjö Backe som ligger på andra sidan Ramsjö och där börjar slätten, på första bilden är ägorna till Ramsjö gård som är en av många gårdsbutiker här runt. Ser ni rådjuren, ett under taket som blev tre st medans jag stod där, det andra är till hö nedanför gläntan i skogskanten. Bild nr 2 är slättland mot Harbo, vet inte varför jag fick den svartvit, måste kommit åt något.


Ja så ser det ut runt min gata men nu åker vi till Elle, hon bor ca 3 min bort från oss om man åker bil.

 

Här är hennes framsida, en av hennes två uteplatser. Här satt vi i solen idag ett par timmar innan vi tog våra scootrar och åkte till Tibble, ett annat område här, det första om du kommer från stan.

 

Där åt vi lunch på pizzerian bredvid byns bilverkstad med den här utsikten, Man ser några mil här med och en bit bort ligger Skuttunge, sallad för mig och kebab för henne, sen åkte vi hem hit och drack kaffe med bullar vi köpte på vägen. Ja i affären alltså.


C kom hem och E åkte hem strax efter, ville åka innan det blev kallt. L är borta den här veckan så vi hade en myskväll C och jag med lite plockmat. Nu sover hon dock och jag ska gå en runda och släcka ner huset.

Av Neta - 19 april 2017 00:32

Gillar en sida på facebook som heter "Livet rullar vidare" hittade den här dikten där.




"Snåriga trappor och skumpig kullersten,?

höga kanter vid både trottoar och entré??

Sneda blickar på gata och i butik,

för att inte tala om på restaurang och fik.??

En minoritet ack så ofta förbisedd,?

allt för att människan är hämmad och rädd?.?

Ett instinktivt beteende som oss ska skydda,

?men i dagens samhälle endast hatet fortsätter krydda.??

Stolen tycks reducera hennes intellekt,?

trots att hennes hjärna fungerar korrekt.

??Istället lyfts en förvirrande blick mot assistenten,?

som om hon bättre kunde hantera incidenten!

??Däcken slirar och tystnaden tjocknar tungt,?

man väntar på att situationen ska nå sin slutpunkt.??

Trampande fötter och en rynkad panna,?

Jante-lagen träder in och ropar ?Hosianna!???.

Människor tittar men väljer att inte se,?

de vänder ryggen och vill varken ta eller ge??.

Detta är en ständig kamp för många var dag,

att alltid förknippas som dum och svag.??

När inte ens rösten räcker till för att höras,

och du måste slåss för att synliggöras??.

Snåriga trappor och skumpig kullersten,?

detta är inget politikerna diskuterar vid sufflén??

Höga kanter vid både trottoar och entré,?

en förändring måste snart ske."

Håller med om skumpig kullersten, höga kanter och att en förändring måste ske. Resten har jag absolut inte upplevt.
Tycker tvärtom att jag blir behandlad med respekt och hänsyn då jag åker på scootern eller i rullen. Folk flyttar på sig om jag vill se på något, som på helgens konstrunda. Dom släpper fram mig om det är trångt, och står jag vid nån hylla i affären och det kommer någon brukar jag fråga om jag är i vägen. Jag får nästan alltid ett leende och ett "nej det går bra" på den frågan. Jag tycker folk är vänliga.
Jag har ibland svårt att flytta rullstolen själv och ibland kan det bli tokigt ute om det lutar t.ex Jag har varit med om en busschaufför som stannat och hjälpt till, en taxiförare som hjälpt mig upp på trottoaren då jag ofrivilligt rullat ut på gatan och folk som allmänt erbjudit hjälp om det lutat uppför.
Till och med på båtarna där det ibland är trögt att rulla på mattorna har det hänt att folk spontant tagit i och hjälpt till fast Leif eller Christine dragit.
Nu är ju jag inte skadad på något annat sätt och jag kan tala rätt bra för mig själv. Men jag har absolut ingen negativ upplevelse av dom dagarna jag sitter i rullen, tvärtom.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards