Mina ord och tankar

Alla inlägg den 16 maj 2017

Av Neta - 16 maj 2017 23:22

Ja äntligen börjar vi få något som liknar vårvärme, blåsten kom också som ett brev på posten. Blåste så mkt att vi drog för markiserna där vi har hyllan på altan nu ikväll, risk för att inget skulle stå kvar annars.
Vaknade med lite halsont i natt och känt lite idag med, kurerat mig som 17 och ska ta en päroncognac innan jag går i säng, vill inte bli sjuk.

Tog bort fiberduken från pellisarna idag, nu får dom stå utan men fortf inne på altanen. I morgon kommer nog sommarblommorna jag beställt från odla, skickades idag, så blir till att plantera och sätta ut dom direkt. Ska bli 24-25 gr på fred då Johnny fyller, så blir nog altanfika då. Brukar det iofs vara men i år har man ju misströstat lite.
Sen har svägerskan 60-årsmottagning på lörd. Få se om jag klarar det efter Js trappor. Men han är ju så klart prio 1.

Minns ni det här?

I juli åker vi dit igen. " vårt" rum var ledigt i 4 dagar så vi far dit 3 nätter. Vi trivdes ju så himla bra och nu när vi gick med i Stf blev det billigt med. Gillar Motala och gillar det läget med balkong mot solnedgången och ca 10 m till vattnet från balkongen.
Sen får vi ju åka till Brunneby, Lithells i Sköllersta och besöka det mysiga glassfiken både i Motala och på hemvägen i Hjortkvarn eller va det heter. Förra året hade ju skolorna börjat och en hel del restauranger och glassfiket stängt för säsongen. Nu är det mitt i säsong. Finns ju mkt mysigt runt om med.

Sen åker vi ju till Ullared veckan efter att C åker ner till Zimbabve. Då första skolveckorna brukar det vara lugnt där.

Ska väl försöka komma iväg nåt i juni med, vill gärna upp till Rättvik/ Leksand. Sen ska vi lura med oss Mi o Ma upp till Furuvik nån dag, får väl boka snart om det ska gå iofs. Mycket spelning för Ma på sommaren. Men vill så gärna äta på Bryggan däruppe.

Småplockat lite idag, tar tid men måste ju vila emellan. Dammat i ett rum med lite ordentligare med fuktig trasa. C och jag gjorde en mjölkfri korvgratäng med mozzarella, det tål hon ju. Blev faktiskt bra, hade fått tips om att göra med det och buljong så vi exprementerade lite. Finns i matbloggen.

Skruttan är lycklig nu när altandörren är öppen hela dar. Hon älskar att vara därute. Har riktiga race fram och tillbaka på golvet, in under möbler och sen in som ett grått streck i hallen och så ut igen. Få se om vi kan få ut henne på gräs i år, har ju inte gått på 2 år sen fåglarna anföll henne. Men har en ide' om nät över en hage med ett hus att krypa in i. Hon trivs inte i uteburen, tror den rastdelen är för låg, hon kan knappt stå på bakbenen där.

Nu ska jag ge blommorna i köket lite kärlek, sen är det väl dags att sova. Hör att L snarkar redan.
Skål och godnatt då!

Av Neta - 16 maj 2017 00:32

Bästa nyheten idag är att handikappade Marias specialcykel hittats och lämnats in till polisen. Den behöver lite kärlek på verkstaden men sen kan hon cykla igen.
Jag är ju också handikappad, sitter i rullstol eller åker på min handikappscooter ute så kan känna igen mig i hennes förtvivlan. Skulle jag mista min scooter blev jag beroende av andra hela tiden. Vi behöver den frihet vi kan få.

Ringde arbetsterapeuten idag, dels så behöver arbetsstolen jag har i köket byta armstöd, sen håller min scooter laddningen lite dåligt. Har inte vågat mig ut i skogen eller på nån långtur och det begränsar mig ju. Ska få det ordnat.
Passade samtidigt på att fråga inför sommarens äventyr för Elles räkning om vi kunde låna en rullstol till henne över dagen. Är vi alla 4 kan ju L ch C dra varsin. Då säger den underbara människan att hon tycker att hon ska ha en över sommaren på prov. E har ju som sin femte eller om det är sjätte diagnos fått förändringar i levern. Förra året upptäcktes 4 st och nu har en tillkommit. Godartat tror dom men dom gör henne likväl väldigt trött. Blev så glad över responsen, van att man blir ifrågasatt.

Har börjat twittra så smått, mest bara läst förut och pratat med nån bara. Nu iom att jag delade efterlysningen av Marias cykel och den delades igen så mycket så fick jag några nya följare och började själv följa några stycken. Bl.a en tjej från Gotland som lägger ut Visbybilder. Blir sjuk av längtan ;-)
Så mysigt att faktiskt få respons på det man skriver och lite kontakt till och med, med jämnåriga.

Plingade till i telefonen i morse och jag hade 2 paket på posten. Ett var en peeling, duschcreme och lite småflaskor för necessären med shampo och duschcreme + en parfym jag fick på köpet.

Gratis är bra! Det andra är inställt i badrummet.

Men det tog inte slut där, det andra paketet innehöll detta

Allt var inte gratis, men ändå. Log då jag öppnade manikyrsettet, där fanns ju både kam, tandborste och under den ett skohorn med. Nagelfilen låg så smart i mitten. Perfekt att ha med sig på semestern.
Muggarna har vi invigt idag, goda att dricka ur. Har ju en liten tavla och en bricka av Nadja wedin också. Hon finns ju på trädgårdsmässan varje år.

Älskar Jenny Colgans böcker, precis läst alla tre om det lilla cafe't så kom denna. Så skönt dramafria. Iaf från ond, bråd död. Och Mari Jungstedt har jag läst alla av. Får ju läsa om miljöer jag känner då. :-) dock inte i denna tror jag.
Har Jennys allra första också, hittade den på bokbörsen. Handlar om ett bröllop, måste läsa den innan denna.

E åkte ju härifrån till kyrkis i morse och kom och skulle hämta sina saker efteråt. Men så började vi prata om sommar, kollade på vandrarhem som var tillgänglighetsanpassade m.m så tiden gick och hon blev kvar på middag. Så mysigt när jag får lite hjälp.

C kom hem i morse och vi åt frukost tillsammans inan hon vilade lite inför nästa pass. Hon gjorde tomatsoppa till lunch så jag har i morgon med. Nu ikväll kom hon nån halvtimma tidigare med och vi fick lite tid tillsammans innan hon dök i säng. Fattar ni hur tomt det kommer att bli efter henne? Även om hon inte kommer att bo här sen så messar vi ju flera ggr om dan. Galna mess ibland som ni ska vara glada åt att ni slipper se :-D men sånna blir det nog inte från Afrika, blir nog dkype nån gång i veckan kanske om vi har tur. Måste lära mig det.

Kollade ni på kändisbagarna idag? Börjar bli mkt Anders Baggei rutan, först fågelskådare, sen är han ju med från hundstallet och nu bakar han. Gillar honom!
Iaf så gjorde dom bl.a rulltårta och då ploppade ett minne upp från Gräsö där min mormor hade stuga. Johnny och jag var där när han var liten, han satt fortf i barnsitsen tror jag. Vi tog buss med cykeln till Öregrund och cyklade över. Var bara 6 km upp på ön.
Vi hade varit och plockat både hallon och blåbär och mormor gjorde en rulltårta. Hon mosade hallonen med florsocker och bredde på, la hela blåbär på det och sen vispgrädde. Minns det för J sa att gammelmormor gjorde tårtan avig. Som vi hade kul åt det. Men så gott det blev.

Ja sånna där minnen kan ploppa upp i min hjärna ibland, är det ett ålderstecken? Närminnet är inte alltid med mig kan jag ju säga ;-D men sånt som hände för 40 år sen, han blir ju 42 på fred.

Gjorde nån lista på fb idag om hur det var när man fick sin första. Blev osäker på hans födelsevikt, den trodde man väl aldrig att man kunde glömma. Tror jag mindes rätt till slut, 3850 g, han var iaf 53 cm lång. Elle var ju prematur, var 43 cm och 1685 g. C minns jag däremot inte! Stackars barn, undrar om hon får men av det? ;-) kan ha varit 3060 g och 49 lång, eller så är jag helt ute och cyklar.

Nu ka jag sluta svamla och gå i säng. Godnatt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards