Mina ord och tankar

Alla inlägg den 2 juli 2017

Av Neta - 2 juli 2017 00:14

Juli och högsommar, men vart tog försommaren vägen? Tyckte den gick väl snabbt.

Vaknade före 6 i morse och det var omöjligt att somna om. Försökte i det längsta men visste ju att vi skulle upp och iväg idag. Inte läge för sovmorgon direkt.

Frukost blev idag den crepe jag inte orkade igår, några kycklingbitar, en kopp te och några biggaråer. Stod mig bra på den ;-)

Vi kom iväg vid halv 11, hämtade Elle och åkte ut på motorvägen. Sen vet jag inte så mkt mer förrän vi var i Stockholm. Tog igen lite sömn iaf men sen höll jag mig vaken. Var länge sen vi åkte söder om Sthlm, ännu längre sen vi åkte Nynäsvägen. Lite småseg sträcka, ganska tråkig väg. Men vi såg ju fram mot mötet med Tommy och Maria så klart.
Svängde av i Ösmo och tog den den första väg vi såg till St Vika. Liten mysig väg på landet, små stugor här och var och massor av smörblommor. Fick sen veta att utefter den vägen kan man åka in till Moa Martinssons torp. Hade ju varit kul att se, läste ju hennes böcker för bara ett par år sedan.

Var relativt lätt att hitta till dom iaf och Maria kom till bilen när vi packade ur. "Köksmästaren" själv höll på röka laxen vi skulle äta tillsammans med sin trevliga bror Egon.
Dom blev glada över lyktan vi köpt till deras paviljong, en av dom snyggaste paviljonger vi sett i grått och vitt, köpt från Tyskland. Malte och Melvin fick sitt godis och det dög.
Vi fick kaffe och kakor som smakade väldigt gott.

Dom bor så himla fint i en lägenhet som består av 2 st tvåor som är hopslagna. Stor trädgård och en altan på 6x3 m. Det är på den paviljongen står. Får plats med studsmatta till pojkarna på tomten men har ändå stor gräsyta kvar. Lekplats precis utanför staketet. Helt bilfritt och ändå nära vatten och bad.

Vi pratade, skrattade och hade trevligt, precis som det ska vara med vänner. Dom bjöd på hemrökt lax, lika hemgjord potatissallad, bröd, ost och dricka. Jag erbjöds ett glas vin till maten men avstod då jag ju hade lite värkmedicin i kroppen.

Vi känner ju Tommy och Maria från Dansbandsdax som är en sida på nätet för dom som gillar dans och/eller den musiken. Dom själva träffades också där och det sa klick. Om det gjorde det redan vid datorn eller när Tommy åkte upp och hälsade på Maria i Umeå där hon bodde då det förtäljer inte historien. Det är fler än dom som träffat sin partner så gm den sidan men dom var först med att få en "Dansbandsdaxbebis", Malte 10 år idag.
Nu är dom gifta, fått en son till, Melvin och Maria trivs jättebra i Sörmland. Vi har haft en del Dansbandsdaxträffar med dans och fest IRL bl.a i Skultuna och Arboga så vi har träffat dom på nån sån med och sen på några kryssningar.

Jag visste inte så mkt om själva orten Stora Vika men idag fick jag veta att den byggdes upp runt en cementfabrik som idag är nerlagd. En liten fabriksort helt enkelt.

Innan vi bröt upp fikade vi en gång till, nu med en jättegod kladdkaka med grädde. Magen stod i 4 hörn. Nu kommer dom hit i augusti och det ser vi fram emot nu.

När vi kramats hejdå åkte vi runt lite och tittade, på den nedlagda cementfabriken, ner till hamnen


Upp förbi den nu tyvärr nerlagda skolan och strax före den såg vi ett par fina änder

Så fina! Vore väl nåt för Uppland att ta efter, tänk betongsuggor med vårt landskapsdjur, havsörnen.

Vi åkte ner till Nynäshamn där vi inte heller varit på massor av år, ner till hamnen och såg de små söta röda stugorna som rymmer lite olika verksamheter, tittade på båtfolket och njöt av utsikten ut mot öppet vatten. Har ju åkt Gotlandsfärjan därifrån för massor av år sedan.

Lånade bilder därifrån.

Ja sen rullade vi norrut och vid Rosersberg nånstans insåg vi att vi kanske borde äta nåt mer idag. In på foodcourten, jag köpte en grekisk sallad med mig hem, E köpte gyros och L gick o köpte en hamburgare.

Alldeles lagom om man åt hälften, Es mat blev också 2 portioner.

Njöt av den här utsikten när jag åt den hemma sen.

Känns lite som man varit på en weekendtripp. Tack för idag, Tommy, Maria, Egon, Malte och Melvin. Nu räknar vi ner tills ni kommer hit.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards