Mina ord och tankar

Alla inlägg den 19 augusti 2017

Av Neta - 19 augusti 2017 18:44

Igår ville i göra något med C nu innan hon åker. Vi tänkte först gå ut och äta och sen på Gessle i Botan men vädret kändes osäkert. E hade ju fått biljetter till Eckerö, så vi bestämde oss för att prova den båten har liksom inte blivit av förut. Och det går ju liksom att äta på den också.

C hade fått en pricktesttid så vi hämtade henne redan vid 10 i stan. Började åka ut mot kusten direkt. Regnet föll av och till, men vi gjorde ett stopp i Hallstavik för lite mat. Valde restaurangen i Folkets hus och det visade sig vara ett bra val. Lunchbuffe' inkl dricka för 80kr, fanns Wallenbergare, fisk, pizza, paj m mozarella o tomat och köttfärsrisotto. Mycket olika tillbehör och grönsaker. Maten var som hemgjord och till o med potatisen smakade bra. Kom i slang med en man som satt bredvid oss som hade lika bil. Blev en trevlig stund, vi kommer säkert att äta där flera ggr.

Något som var lite udda och kul i det lilla centrumet var dom här bulldogarna. Det stod 2 st i rondellen, en i varje gathörn där, en ute vid gatan när man åkte in till centrumets parkering och en inne där utanför biblan i Folkets hus.
Jag har ingen som helst aning om hur bulldogar har något att göra med Hallstavik, om dom är där permanent eller tillfälligt, vi tyckte bara det såg lite lustigt ut, men på ett kul sätt.

När i åkte därifrån regnade det ordentligt och vi for mot Grisslehamn iaf, åkte runt lite med bilen först.

Vi gick in på fiskaffären och köpte lite rökt fisk som vi stoppade i en kylväska och började strosa runt lite, men till slut regnade det så mkt att vi sökte skydd på L8as. Tog en fika o satt där till vi skulle gå till terminalen, L parkerade om bilen först bara.
När vi skulle gå så regnade det fortf och jag som hade tygskor tog av mig dom och hade dom i handen under regnponchon, när vi kom in på terminalen så torkade jag av fötterna med en servett och satt på mig dom igen. Aldrig fått så många leenden tror jag men man blir väldigt våt om fötter och ben när man sitter i en rullstol. ;-)



Vi mötte upp med Mi som hängde med och letade oss in i ett av cafeerna. Tog en dricka och satt där en stund innan vi åkte upp till en bar där Andreas m band spelade. Lyssnade en stund och gick sen till taxfree.

Tog en mamma- dotterbild

Och en bild på Elle.

Vi satt oss sen en stund och tittade ut lite innan vi köade till Skärgårdsbuffe'n.
Gjorde 2 saker jag inte gjort på väldigt länge igår, åt buffe' och drack mellanöl. ;-D insåg att det är Cinderellas fel att jag inte gillar buffe', den här var i en helt annan division. Så trevlig och ljus matsal, fint dukat m vita dukar och var man än satt så såg man ut. Man blev visad till sitt bord av en hovmästare som också tog upp beställning på dricka som sen stod på bordet då man kom efter att ha hämtat mat.
Jag valde alltså ett mörkt mellanöl från ett lokalt bryggeri på Åland. Tror det heter Stallhagen, det fanns både ljust och mörkt och det mörka jag tog var lagom mörkt, inte för bittert och jättegott.

Fick också ett halleluljiamoment när det gäller sill. Svart vinbärssill, kan ha varit den godaste sill jag ätit. Var bara tvungen att googla recept när jag kom hem. Tror jag hittade ett som var lika. Inläggningssill och vanlig lag som får svalna, då tillsätter man 1/2 dl outspädd saft av sv vinbär, sen varvar man sillbitar, rödlök och svarta vinbär innan lagen slås på. Jag måste bara testa det.

Efter maten hann vi upp till baren en sväng till. Lyssnade på musiken, tittade på dansare och pratade lite med Andreas efter.
Skickade L till taxfree precis innan dom stängde efter ett ölflak och sen var vi tillbaka i Grisslehamn. Gick smidigt både på och av båten och när vi kom ut efter kryssen så var det så skönt ute och inte den minsta regndroppe. Tog riktigt emot att sätta sig i bilen.

Fin himmel på hemvägen

Här och var dansade älvorna på ängarna i solnedgången.

Och då vi kom in till stan möttes vi av den här himlen.

Handlade lite på Gränby till idag då vi haft besök. Tommy och Maria kom från St Vika med sina pojkar, så kul och trevligt. Dom kunde åka till Skyttorp så L hämtade där och skjutsade dit sen. Hade fungerat bra. Men dom har 3 timmars enkel resa hit kommunalt. Så himla synd att vi bor så långt ifrån varann för dom känns verkligen som goda vänner. Tjejerna gillar dom jättemycket också.

Nu sitter vi här på altan med fördragna markiser för det blåser halv storm ute. Luften gick ur oss lite så risken är stor att det blir hämtmat ikväll. ;-)

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards