Mina ord och tankar

Alla inlägg den 4 november 2017

Av Neta - 4 november 2017 23:56

Först vill jag tacka er som har hört av er om det jag skrev igår. Jag har insett att det finns hopp för mänskligheten. Haha!
Nån grinig 50+ hörde av sig på messenger och meddelade att hon visst kunde ha korta kjolar. Ja tro det då men jag vet hur du ser ut. :-D ( skojar)

Jösses vilket kaos i stan idag. Vi åkte in till ÖB o Citygross i em innan vi åkte till kyrkogårdarna o jösses va folk. Bökigt på parkeringen och massor av folk. Vi gjorde väl ingen storhandling direkt men va lite som skulle hem ändå.
Vi avslutade med fika på CG, kaffe och en räkmacka. Så gott så! ;-)

Sen ut till Danmark där Ls familj ligger, var det kaos på parkeringen i stan var det inget mot var det var vid kyrkan. Jösses, alla ska ut först, helst igår.
Det är lösgrus på den kyrkogården så jag brukar inte följa med, för jobbigt för L att dra, men han och Elle var in.

Sen genom stan och upp till Gamla kyrkogården där mina släktingar ligger alla utom mormor och morfar som ligger i Gamlis.
Det hade hunnit bli riktigt mörkt och det var precis packat med folk och bilar stod på trekvart överallt. Men så brukar det vara. Det är egentligen 2 stora kyrkogårdar med en liten gata emellan, vi hade sån tur att vi kunde stå närmast ingångarna på gatan emellan.
E satt kvar och L tände belysningen på rullen innan vi gick in. Jag hade mobilens lampa riktad snett nedåt och fast det var marschaller överallt med så missa vi ingången ner till brorsans grav iaf och fick gå innervägen tillbaka.
Så fint där med ljus i stora lyktan och så ett som nog tänts på fm, inte mkt kvar. Vet inte av vem. Vi tände vårt och ställde ner. Svårt att tänka sig att han varit borta sen -94. Han dog 4 månader före sin 40-årsdag i bukspottskörtelcancer. Precis innan han blev färdig jurist, hade en uppsats kvar bara. Kämpat länge för den examen och så blev det inget. Hans sjukdom upptäcktes sent, vid påsk det året så det gick på dryga månaden. Vi visste inget förrän efteråt. Varför han inte berättade får vi aldrig veta. Vi vet faktiskt inte ens om han fattat själv hur illa det var.

Sen gick vi upp till minneslunden. Tänder för resten av släkten som finns och idag också för en twitterväns mamma. Så vackert och stämningsfullt, bara dom röda ljusen som stör tycker jag. Vi var där före 17.30 idag så det här är bara en liten bit av den långa ljusormen som säkert är dubbelt så bred nu.

Flera eldkorgar brann runt kapellet och de hemlösa stod och sålde korv o fika som dom brukar. Personalen har ett bord där man kan få hjälp stt se var anhöriga och vänner ligger.

Har inte pratat med sonen idag men antar att han haft det körigt om han jobbat. Han är ju kyrkvaktmästare.

Förbi kyrkan hemma men körde bara sakta förbi på Ramsjö. Så fint där också, framför allt i minneslunden.

Hem sen och värmde grytan vi gjorde igår, sen Tv-kväll. E är kvar, vi ska laga lite mat i morgon. Skönt att ha i frysen sen.
Jag hostade väl i natt men tycker det varit lugnare idag, få se hur natten blir.

C har varit på kyrkorådsmöte idag och nigit så mkt för folk så hon trodde det var mer än hon gjort under hela livet innan. ;-)
Sen fick hon hänga med på nån examensfest hos nån hon inte kände. Men dom var hemma före 9 och hon la sig tidigt. I morgon ska hon ha en bibelstudie om kärlek.

Skottlossning i Uppsala ikväll, 2 skjutna ute i Gottsunda. Igår var det i Slavsta. Polisen jobbar häcken av sig och det har gett resultat men drägget växer. Nyss var det lite smällar här men det var många i tät följd så hoppas det var ett fyrverkeri. Inga blåljus än iaf. Här är det väl mest bus och lite blådårar i bilar. Inget direkt våld.

Nu ska jag ta lite medikamenter mot hostan. Sen lägga mig och läsa en stund.
Hoppas ni sover gott i natt trots fullmåne. :-)

Av Neta - 4 november 2017 01:02

Det har ju skrivits så mkt om övergrepp nu senaste tiden. Ett nej är ett nej o.s.v och självklart är det så.
Men hur är det med oss kvinns då? Ska vi kunna klä oss hur utmanande som helst? Om du är ursnygg och har så läckra spiror att du vill visa upp dom. Sätter på dig en kjol så kort att det är så att böjer du dig det minsta så syns antingen skinkan om du har string eller trosorna om du är lite mer klädd.
Du har en blus som jag såg på tv ikväll, som är helt öppen i fram och halva behagen syns. Eller så ringad top att brösten faller ur. Har hänt, sett det själv på en båt.
Eller du har en spets eller chiffongklänning/blus utan nånting under. Har jag också sett på samma båt.
Vad sänds det ut för signaler där? Vet inte hur många diskussioner jag haft med C om korta kjolar. Utmanande urringningar m.m Nu har hon väl för det mesta cykelbyxor eller shorts under men även det sista lämnar ju mkt till beskådande.

Värst tycker jag när äldre tjejer typ över 45-50 klär sig som tonåringar. Inte många i den åldern som kan ha så kort. Tycker det ser mest patetiskt ut, nästan desperat.

Men killarna ska fortf hålla fingrarna borta, se men inte röra. Blir som ett slags spel. Lämnar ju inget åt fantasin iaf.

Vad tycker ni killar? Att det är skitläckert? Tycker ni aldrig att det blir lite väl.....?

Ikväll har vi haft familjesamtal m video med C i 50 min. så skönt för oss att få ställa frågor och för henne att kunna prata om både det här med försvunna pengarna och lite annat. Hur hon ska lösa allt det här med spärrat kort m.m praktiskt.
Så rätt som man pratar så säger hon Vänta jag tror det är en höna i garderoben :-), fullt normalt i Zimbabwe. ( hon var på en altan) Även att sitta ute i linne kl 21 på kvällen.

Nu har hon fått för sig att hon ska göra ett luciatåg med ungdomarna. Berätta om den traditionen och lära ut sångerna, på engelska då så klart. Blir säkert uppskattat och kan ju kanske bli en tradition. Sen får hon väl ta med sig nån tradition därifrån och ta med sig till vår ungdomsgrupp. Det kommer ju några från Zimbabwe hit nästa år.
Vill ni höra henne berätta om sin vistelse så kommer hon att göra 10 föreläsningar i kyrkans regi men även i egen regi så småningom. Hon kommer nog gärna till din församling, ditt jobb eller skola och berättar.

Elle är här, hon och L fixade maten idag, jag håller på hosta upp lungorna och tyckte inte att jag skulle vara i köket. Hjälpte iaf till och förbereda morgondagens mat, så nu är det bara att värma i morgon. Skönt när vi kommer hem. Om jag nu åker med, beror på hur jag och vädret är.

Nu ska jag iaf lägga mig och hoppas på lite sömn iaf, natten som var satt jag först med en massa kuddar bakom rygg och huvud. Sen när jag somnar hamnar jag iaf som jag brukar, på mage och kuddarna far all världens väg. Ja utom den jag sover på, den håller jag hårt i även då.
Vaknar en massa gånger, men somnar som tur är om ganska fort.

Sov gott ni med, när det blir dags!






Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27 28 29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards