Mina ord och tankar

Alla inlägg under december 2017

Av Neta - 6 december 2017 00:30

17

Finns olika måsten både inför jul och annars. Trevliga och mindre trevliga.
Ser att många diskuterar det på twitter. När jag läser om krav från föräldrar och släktingar som ibland sliter familjen mitt itu då mår jag nästan illa.
Vill ju inte tro att mina ungar skulle strunta i mig på julen om jag blev ensam men man vet aldrig vad som händer när dom får släkt på den andra sidan med. Det är väl bara acceptera vartannat år.

Skulle nog inte dö av att sitta ensam en julafton men inte skulle det vara kul. Samtidigt vet jag att jag nog skulle unna mig nåt gott framför TVn, lyxa till lite och sitta där och tycka synd om mig själv. Eller så kanske jag skulle tycka det var skönt. Man vet så lite om framtiden. Skulle nog göra det så mysigt jag kunde iaf.

Blommor kan vara ett måste. Amaryllis och hyacnter är det för mig.

Sen vissa favoritsaker som stjärnan jag visade igår. Vad man vill ha i just det fönstret, den duken just där o.s.v det tillhör ju trevliga måsten.

Många sitter ju själva och vi har ju haft folk här på jularna som annars skulle varit det. Funkar oftast bra. I år blir det nog inte så iom att C kommer hem kvällen före. Känns som vi får ta det som det kommer i år. Hon kanske är helt slut efter att ha rest i över ett dygn. Kan ju bli förseningar också.

Pratade just med C, hon mådde lite illa efter att ha ätit nån rå grönsak. Hoppas hon inte blir värre.

Ja traditioner kan vara på både gott och ont. Det man skapar inom en familj ska ju ge trygghet, man firar som man brukar och ser fram mot det.
Sen finns det ju sämre traditioner som kan ge ångest, stavas sprit och numera även droger. Vi har aldrig druckit sprit på julen i vår familj och det har jag tagit med mig till min egen. Som tur var har L samma vana. Sen finns det ju olika sätt att dricka på. Vissa kan ju faktiskt hantera en snaps till sillen och en stark glögg. Min pappa kunde ju inte det men styrdes med järnhand just på julen av både mamma och mormor. Därför blev det inga skräckjular för oss.
Men man har ju förstått att vissa tar helgerna runt jul som orsak att supa skallen av sig. Det är ju förskräckligt. I synnerhet där man blir våldsam och det finns barn med. Får ont i magen när jag tänker på sånt och skulle inte tveka att hjälpa till om jag upptäckte det i min omgivning.

Ja det var mkt funderingar idag. Tur det när jag inte gjort så mkt mer än sorterat tvätt, lagat mat och rensat brysselkål. Jo jag duschade också, kan vara nog så omständigt för mig.
Men belöningen kommer nu, att få krypa ner i en renbäddad säng. Det har dock L ombesörjt.

Av Neta - 5 december 2017 11:43

Hej på er! 

Det är jag som är C som ni kan läsa om här i mammas blogg. Som ni vet bor jag sen 3 månader tillbaka i Zimbabwe. Tänkte att jag skulle skriva lite om vad som har hänt det senaste veckorna. 


När jag kom ner hit och varit här i ca två veckor ville jag bara hem. Allt var så varmt, det var människor överallt, jag förstod inte vad dom sa och gudstjänsterna var sååå långa. Jag är dock glad över att min mor sa åt mig att stanna. För tänk vad jag skulle ha missat om jag åkte hem.


Vi har varit på ännu ett bröllop. Vi kände inte detta brudparet heller. Dock har vi träffat brudgummen en gång i kyrkan när han kom ”hem” för att fråga sin hemförsamling om lov att få gifta sig. Det fick han och ingen av kvinnorna i församlingen var allt för hjärtekrossade för att stoppa bröllopet. Detta har alltså hänt, lite som dom i USA frågar om någon har något emot äktenskapet under själva vigseln så gör dom här fast på en vanlig gudstjänst innan bröllopet. Vi frågade om något någonsin motsatt sig ett bröllop och det är tydligen rätt vanligt…

Bröllopet hölls i Harare, huvudstaden så vi åkte dit. Vi missade själva ceremonin men kom lagom tills festen skulle börja. Vi åt mat, kollade när alla i brudföljet dansade och hade det trevligt. Mannen som gifte sig är från början från Masvingo så alla vi blev uppropade för att dansa. Dom hade väldigt roligt åt att vi vita också dansade. Men är man på ett bröllop så är man!


Vi hade sedan tidigare bestämt att vi skulle stanna i Harare i några dagar. Vi shoppade, myste i vår lägenhet vi hyrt och gick ut och kollade på folket. Vi skulle ha åkt till Victoria fallen men blev inte så eftersom flygbolaget tömt mitt konto. Så vi åkte hem igen. Lätt kaos utbröt här hemma då en person i vårat hus kysste fel person och hela helvettet brakade lös. Så här i efterhand var det intressant och se hur viktig totemfamiljen är och hur fel det kan bli om man gör ett misstag. Men just då var det mest bara kaos och jag och Malin gömde oss i våra rum.


Sen hände det som ni alla läst om i era nyheter. Militären tog över huvudstaden.

Vi satt alla i vårt vardagsrum och kollade på TV när allas telefoner började pipa som galet, stridsvagnar var på väg mot huvudstaden från alla håll och kanter i landet. Ingen visste varför men vi misstänkte att det kanske hade något och göra med den nu före detta first lady eller sparkandet av vice presidenten. Alla var oroliga och nyheterna över världen skrev om det som att det var krig på gång och att Zimbabwe skulle gå under. Det rapporterades om smällar, skottlossning och explosioner i Harare. Vi hade ju rätt nyligen varit där så vi ringde våra vänner och ingen av dom märkte något av detta. Det hade varit en explosion, detta var för att stridsvagn hade kört på en bil som således gick lite sönder. Vi lugnade ner oss och fortsatte leva våra liv. Men sen kom uttalandet från militären som tagit över nyhetskanalen att presidenten och president frun var i säkerhet. Varför skulle dom inte vara det? Vad var det som hände? Militären sa att det inte var en kupp men det verkade onekligen så, dom ville åt de kriminella runt presidenten. Vilket visade sig vara mer eller mindre alla ministrar…


Våra chefer tyckte inte alls om att vi var här när detta hände. Vi var dock helt säkra hela tiden och inget av detta märkes i Masvingo, men vi blev i alla fall utflugna ur landet. Vi fick en veckas semester i Sydafrika. Vi följde nyheterna och pratade med våra vänner. På söndagen när presidenten höll sitt tal där alla trodde att han skulle säga att han avgick satt vi i sängen på vårt hotell och höll handen. Hjärtat sjönk i bröstet när han inte avgick och vi var helt säkra på att vi inte skulle få komma tillbaka till fantastiska Zimbabwe igen. Vi fortsatte leva vårt liv i Johannesburg, vi shoppade och gick runt i stan, åt fantastisk mat och drack mer fantastiskt vin. Vi fick så många nyhets uppdateringar och nästan inga var sanna. Men så en dag när vi satt vid poolen på hotellet hörde vi en granne skrika. ”He has resign!” flera gånger. Vi sprang till grannen och frågade om det var Mugabe? Och hon skrattandes och hoppande säger ja. Vi kollar nyheterna direkt och det var sant! Efter 37 år i makten hade han avgått. Vi firade och skrattade, många av personalen på hotellet var från Zimbabwe och var ndeble den folkgrupp som Robert Mugabe utfört folkmord på, dom hade flytt denna mannen och insåg att nu kunde dom återvända hem. Mycket tårar och glädje utbröt överallt i Johannesburg. Detta var dock ingenting mot vad det hade varit här hemma i Zimbabwe. Tyvärr missade vi det.


Vi återvände hit på fredagen och det var ett helt nytt land vi landade i. Det kändes i luften att 37 år av förtryck var över. Dom hade en ny president, en ny framtidstro och en kämparglöd som heter duga. Fortfarande är det några militärer på vägarna men dom är bara trevliga och pratar gärna en stund. Man behöver aldrig muta en militär som man tyvärr kan behöva med polisen. Men det har redan börja hända saker runt om i landet. Alla hål i vägarna börjar bli lagade. Folk ar redan börja få jobb och alla är mycket gladare. Jag tycket det är helt fantastiskt att få vara i detta landet just nu. Och hoppas att det kommer bli lättare att få besöka landet från och med nu.


De närmsta veckorna kommer vara intensiva. Jag ska på ännu en ungdomskonferens, vi ska ha pastorats möte, vi ska på en biskopsinvigning, vi ska ha 3 hejdå fester och vi ska avsluta alla jobb vi påbörjat. Där emellan ska vi hinna umgås med våra vänner och säga hejdå. Det kommer bli svårt men vi hoppas på att säga vi ses senare istället för hejdå.


Hoppas ni har det bra och julmysigt hemma. Just i skrivandes stund sitter jag i shorts och linne på en uteservering och dricker iste och lyssnar på last christmas. Det är så fel och jag har ingen julkänsla alls än. Men det kommer nog när jag kommer hem dagen före jul!


Christine 



Av Neta - 5 december 2017 00:33

18...

Läser vår grannflickas blogg hur hon kämpar med sin cancer. Dagens läsning var inte kul. Dels hur hon nu får besked om att BONKen inte kan hjälpa henne längre, vilket gör mig fruktsnsvärt upprörd, sen de alternativ hon erbjuds, skrämmande! Sjukvården ska ju aldrig nånsin svika.
Hon lever forf, umgås med kompisar, går på stan, kämpar som 17 trots ibland otroliga smärtor, och det ska hon få fortsätta med, finns inga andra alternativ anser jag.

Vad har jag gjort idag då förutom hostat? Blommorna har fått sig en omgång, vatten alltså. Satt upp mina kottar.

Gratulerat några inkl mig själv på Barbrodagen. Mamma och barnbarnet heter det också + några vänner faktiskt.

Tände den här ikväll, brukar ha röda ljus i på jul, lucia och 1a advent, blå eller silver på nyår. Gillar den, hittade 2-p påTradera för några år sen så Elle har en också. Tror jag gav 25kr, och hämtade dem i stan. Nu blir det inte jul utan den.

Elle åkte hem idag och när hon åkt hem med en välfylld matlåda med rester från igår så värmde L och jag det som var kvar.

Sen värmde vi lite glögg och kollade på After Dark och Diggiloo. Älskar mina glöggmuggar med den söta lilla kannan. Har glöggmuggar både från Boda med en fancy kolv med tillhörande värmare och en svindyr julmönstrad Sagaformservis inkl glöggkruka och muggar men ändå är det den här från Icamaxi jag gillar mest och använder. Så behändigt att värma i micron i kannan, vi dricker ju mest alkoholfri, och den rymmer lagom mängd. Fick den i julklapp av E ett år och har ångrat mycket att jag inte köpte till skålarna. Har iaf 6 muggar och kannan. Den fanns bara den julen med.

Såg den här i en grupp på Fb idag, visst är den lite söt? Tror att det är ett julkort hon klippt rundeln av, tror jag ska göra en och sätta på toadörren. Lagom pyssel mellan hostattackerna Haha, fast nu hostar jag mest på mornarna. Glad att det går åt rätt håll då jag ska ut och käka julbord m Lotten och några till senare i veckan.

Fick en film av C idag, lilltösen hon brukar umgås med fyllde 4 idag. På filmen hon skickade sjöng dom, hon och tösen, en födelsedagssång på engelska då så klart. En jag aldrig hört förut. Så gulligt!
Så glad för hennes skull att hon kunde åka tillbaka. Hade blivit lite snopet annars tror jag.

Nu ska jag lägga mig, så varmt härinne idag. Funderar på att sova m fönstret på glänt.


Av Neta - 4 december 2017 00:14

19 dar till C kommer, det går undan nu.

Hur många ggr har man inte läst den versen under skoltiden. Nostalgi!

Adventsfrunch med te i tomtemuggen. Mätt blir man ju iaf. Sov länge för jag hade en orolig sömn med konstiga drömmar. Inga mardrömmar men konstiga.

Dagen har rullat på, vi tände så klart ljuset. Vi har småfixat lite här och där. Jag fick L att städa badrummet och köra en maskin tvätt efter lite tjat. Tänk om man slapp tjata, va mkt energi man skulle ha kvar. Haha!

Elle gjorde pannacottorna på skumtomtar, hon gjorde sen rödbetssallad och jag fixade en broccoli. Frös väl ungefär hälften och det andra hamnade i stuvning till omeletten. E o L gjorde en Jansson och jag stekte korv o köttbullar. Gjorde även egen gravlaxsås, första gången, blev kanske aningens lös men den funkade.

Så vi åt vår jultallrik och hamnade i matkoma Haha! Måste rekommendera Lidls Kanel & Apelsinsill, den var riktigt god. Pannacotta m skumtomtar var också en hit, så enkelt, bara klippa ner 50 g skumtomtar i småbitar i 2.5 dl kokande grädde och låta dom smälta. Gelatinet finns ju redan i dom. Sen åt vi med micrade hallon och grädde. L och jag gjorde en Spanish coffee till. Likör 43 och grädde i kaffet.

Vi har mat i morgon med Haha!

Sen har jag sett det extra avsnitt som sändes av Cowboykåken idag. Det finns på Svt play och dom andra går i repris på ettan nu.

Pratade även med en kompis som tagit ett steg jag borde tagit för länge sedan. Modiga hon!
Nu ligger jag i sängen, E är kvar hon ska ju ändå ha skjuts i morgon.

Hoppas på mer sömn i natt men det märks i morgon om det blev så. Godnatt!

Av Neta - 3 december 2017 00:41

20 ;-)

Fast jag griljerar inte den här, vi äter av den i morgon och kanske några frukostar, resten skivar vi och fryser. Blir kanske några fler frukostar och nån lunch under stöket den här månaden med. Så vi skär av det mesta av svålen och torkar till den en stund i ugnen bara. Griljering blir bara kladd o jox när man fryser.

Har inte gjort så mkt idag, hostan tär även om den börjar gå åt rätt håll. E är här och sover här i natt. Så i morgon tänder vi första ljuset, äter grötfrukost m skinkmacka och gör ett litet julbord på dan sen. Sill, skinka m färsk ananas. Har inte orkat göra köttbullar så jag steker frysta i lite kr,peppar, kanel o kardemumma. Häller kryddorna i smöret innan bullarna åker i. Några duttar av varje krydda bara men det blir gott. Har till o med köpt vörtbröd och det är inte likt mig.
I morrn gör vi också jansson, omelett m stuvad broccoli, egen rödbetssallad, o steker några prinskorvar också. Sen en skumtomtepannacotta. Gjorde en omröstning och den vann över ris a la Malta. Fast det var bara jag som röstade Haha!

Nåt till fikat tar vi nog fram. Sen lite glögg nån gång under dan.

Förr var man ju ute hela den här dan, då det var julskyltning o fyrverkeri. Nu är affärerna öppna som vanligt bara och fyrverkerierna har dom slutat med av miljöskäl.



Tog den här bilden på hallbyrån innan jag lade mig i natt. Den domherreljusstaken med tillhörande ljusstake och krans som sitter på väggen har jag haft i snart 30 år. Köpte första året här.

Fixat i ordning hyacinter idag, tyvärr måste jag ju ha doftfria. Alltid vita eftersom det är snyggast till allt rött.

Dom här stjärnspeglarna kom på plats idag med. Det röda juläpplet hittade jag på wish. Tomteljuset hade jag redan förra året, köpt på Ullared. Det röda från Maxi.

Knut står på bron, lika glad fast han slagit i näsan. Måste försöka få dit en morot på nåt vis, en i plast. Finns det inte lösa näsor i plast till snögubbar? Haha!

Klar att tändas i morrn.

L gick all in ute med idag Haha!

Påskmust går väl bra på advent eller? Haha, den som spar ( eller glömmer bort) den har. Har riktig till i morrn.

Snögubbe till o med på soffkudden.

Den här var god. Finns på bolaget för 49kr, alkoholfri men några droppar Calvados i gjorde inte ont.

Annars har vi kollat på både Moreaus och Så mkt bättre, hörde att Moreaus fortsätter nästa sommar fast det inte blir nån TV-produktion, smart av honom. Varför släppa ett vinnande koncept liksom. Han får nog publik.
Nu ska vi snart ta en skinkmacka o sen gå i säng.
Endera dan kommer förresten en gästblogg av C här. Börjar ju bli lite uppbrott nu. Blir en dyr hemresa med allt hon vill ha hem Haha! Skypade ikväll, hon svettades i linne utomhus och satt bredvid mangoträdet med nästan mogen mango. Hade funderingar på att åka och bada.
Hur farao ska hon klara av att åka hem.

Av Neta - 2 december 2017 01:21

21 :-)

Lite mer ordning idag. Haha. Har fått nån hosta igen, så jobbigt. Särskilt när man håller på dammar och grejar. Får sånna hostatacker.
Men nu är det väl inte så mkt sånt kvar. Har inte gjort blommor och adventsstaken men det är ju ingen brådska heller. Allt som ska lysa på el är uppe iaf. Tar ju upp allt utom tomtar o gran nu och sen det andra på lucia. Förr alltid nån dag före jul.

Vi tittade på dopet i morse, så kul att Sofia hade folkdräkt på sig. Den är ju alltid rätt. Jag börjar väl komma i min nu men glädjen över att bära den har försvunnit lite. Jag lånade ut den några svängar till en kompis och då försvann söljan till skjortan. Den sitter alltid fast på skjortan där den ska vara, lika hade jag märken på västen, årsmärke från schottisen och andra tävlingar samt föreningsmärken och en nyckelharpa. Första gångerna fick jag tillbaka den som jag lämnat den men den senaste hade hon tagit bort allt och slängt ner det i väskan.
Hon skulle aldrig ta den det vet jag, hon har dessutom en egen. Men på nåt vis försvann min sölja i hanteringen. Den kostade flera hundra på hemslöjden då jag köpte min på70-80-talet nån gång. Idag har jag nog inte ekonomi för att köpa en ny heller. Att bära dräkten utan den känns inte alls kul och hon tar inget ansvar för att den är borta.
Nu lånar jag inte ut den till någon mer än C. Hon ska ju ändå ha den en gång. Provade den i somras och blev lite såld.

E kom idag med och L har precis kört hem henne. Hon orkar inte så mkt men lite hjälp får jag iaf, mest med maten som hon kan sitta och fixa. Guld värt när man håller på att slippa bryta för det när man har ångan uppe. Sen har hon fixat lite med ljusmanchetter och så. Gått lite fram o tbx och torkat lite sittandes. Hon var ändå bra trött.
Tänkte väl inte städa så grovt nu, men sen börjar man torka lite här och där, sen börjar man iaf.

I morgon blir det nog lite lugnare. Småfixa lite, skulle va kul att åka på nån julmarknad med. Såg att det var på Hammarskog. Har färdig gryta i frysen bara att värma och sen ska jag göra i ordning en skinka och göra en Jansson. Vi har börjat äta lite julmat på 1a advent. Lite sugen att provgöra en skumtomtepannacotta med, har börjat följa en sida på Fb, Niinis kitchen och hon lade ut ett recept.
Köpte en hel burk skumtomtar häromdan.

Nu har hostan satt i, ska försöka dricka lite vatten och sen försöka somna. Ta nåt slemlösande.

Godnatt!


Av Neta - 1 december 2017 00:46

Det går inte fort när L ska göra nåt, sen fika stup i kvarten på det Haha.
Men fönstren blev tvättade o han hängde upp gardinerna.

Köket fick han ta när det var mörkt men det var ju bara insidan. Alla blommor fick duscha med.

Elle o jag har packat upp, nu står grejerna där dom får plats. Ska fixas ut i kök o respektive rum/plats i morgon.

Nog är det stök alltid men det ordnar sig.

Den här brukar stå i halltrappan. Lite läskig över ögonen men vi brukar skoja och säga att den skrämmer bort elakingar. Det är min farbror som gjort den och vore han inte så läcker med sin kobenthet skulle vi kanske inte ens ha den framme. Det är hans svägerska som målat. Inte det bästa hon gjort kanske.

Nu har E åkt hem och jag ger upp för idag. Ska på dop i morgon, i TV-soffan. Sen blir det väl att göra klart då.
Men i morgon kväll blir det lite glögg o peppisar med ädelost iaf.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards