Mina ord och tankar

Alla inlägg under mars 2018

Av Neta - 15 mars 2018 00:05

Ja lite växlande på fm med. Sov gott i natt, från 2-9 med en enda kisspaus. Så skönt att vakna och vara utsövd, det händer inte ofta nu. Men det är ju mkt med flera saker. Oro för båda tjejerna av orsaker jag inte kan gå in på. Skilsmässa som är mkt krångligare än jag trodde. I synnerhet för mig som inte kan ta mig själv till ställen. Var är vänner när man behöver dom? Väldigt upptagna iaf.

Tur det finns glädjeämnen också, som Cs flytt t.ex Vi åkte in och gick och kikade lite på Ikea idag.

Fotade snöhögen jag skrev om häromdagen.

Den går alltså inte i vinkel mot varken vår gata eller backen, utan rakt ut från hörnet. Trångt är det ju redan iom snövallarna och sikten uppåt när vi ska köra ut är noll.

Här lite inzoomat.

Vägarna är iaf bara utanför samhället, både vår lilla väg ut till motorvägen och motorvägen. Så det var ingen fara att köra in.

Vi började med köttbullslunch på Ikea, sen gick C och jag ett varv däruppe och kollade möbler.
När jag skrev om att jag sovit på Tw i morse skrev jag också att jag kanske borde köpa en triss idag. Fick då förslaget av en twvän, vi är några pensionärer där som pratar, att hon tyckte jag skulle köpa tulpaner ist.

Å jag är ju inte den som är den. Blev lite ljust gröna servetter till påsk med.

C hade tur och hittade 2 vita köksstolar för halva priset på fyndet. Sen lite skorpor så var vi nöjda.

MM och Willys för lite andra köp, inte jag på MM men E. Då hade C lämnat för övningskörning.

Hämtade paket

Med nya köksgardinerna jag beställde i januari. Så nu blir det nog köksstäd och nya gardiner där i morgon.

Vi körde hem E och åkte hem och C lagade middag idag. Dumplings m kyckling, riktigt goda och 10kr för en 400 g påse frysta. Lätt att laga med som vi åt med halkiga nudlar, wokgrönsaker, naanbröd ocn nån sås jag aldrig minns vad den heter. Skitgod på ren svenska iaf. Blandning med hoisin, soja, ostronsås och nåt mer samt sesamfrö i.

Ja sen lite TV, kockarna och Sisterwifes.
Nu gick C ner, L sover och jag ska göra desamma.

Av Neta - 14 mars 2018 00:52

Dels så jobbar jag med påsk/vårmat. Försöker hitta lite annat än sill o ägg till påsk. Bloggandet tar sin tid ibland men det är ju kul. Jag får rätt bra feedback om matbloggen, har några hundra unika läsare som det heter.
Inte lika många på denna, ett par hundra kanske men den är väl inte jätteintressant för dom som inte känner till mig heller. Men så himla bra att gå tillbaka i när man vill minnas nåt man inte minns ;-)
Lite missnöjd att paddan inte klarar av apostrofer och situationstecken bara. Alt blir frågetecken som ni säkert sett. Matbloggen gör jag alltid från fasta datorn men orkar inte sätta på den varje dag.

Sen har vi letat efter en medicin Apotea påstår att dom skickat men som inte finns. Jag kan helt enkelt inte fått den. Betalt den har jag, men har också brustit då jag inte kollat att allt var med. Allt annat ligger där det ska. Första gången det strular med Apotea faktiskt. Nu ska det kollas utav bara 17 i fortsättningen. Nu måste jag ordna ett nytt recept. *suck*
På köpet fick jag röja lite. Alltid något Haha!

Det börjar gro lite hörni. Läcker ju lite värme där utanför pannrummet. Det finns kanske hopp ändå då. Annars är vädret inte jättebra. Blåser rätt bra sen ett dygn tbx, mildare väder ger ju halka med och det har varit många olyckor idag. En dödsolycka mellan Heby och Morgongåva med. Snön ligger djup och mer ska det bli. Mest småregn idag dock.

Nu ska jag iaf försöka få lite sömn, va dåligt av den varan i natt. Ibland är det som förgjort och mina knän är lite onda just nu. Svårt att hitta nån skön ställning att komma till ro i. Svimmade väl av i ren utmattning framåt 5-snåret iaf. Sov till 10.30 sen, hela dan blir konstig.

Sov gott ni som fortf är vakna!

Av Neta - 13 mars 2018 00:11

Hur blev det så här? Skjutningar, misshandel, rån och våldtäkter. Nåt mord lite då och då. Vilken våldsspiiral detfinns i det här landet. Man ger sig till och med på polisbilar, brandbilar och dess personal med stenkastning.
5 ouppklarade våldtäktsförsök bara i min närmaste stad på kort tid. Vad händer? Varför? Otäckt att man inte kan gå trygg på stan.

I morse var jag upp till distriktan och då insåg jag att jag har nog inte riktigt förstått hur mkt snö det kommit. Levt i min förkylningsbubbla några dar nu ju. Inte varit ute. Det jag ser är ju en större väg och där har inte varit några högar. Det började när vi kom till vår lilla ätervändsgatas slut. Där är ett T-kors, vi kommer ut mitt i en backe innan vi svänger vä ner på stora vägen. Åt det andra hållet var vår lilla väg halvvägs täckt av en stor snöhög på hö sida. Så hög att den skymmer sikt. 2 bilar kan inte mötas om nån svänger in hitåt. Finns inga trottoarer här och nästa tomt in mot vår gata är en förskola. Barn + snöhög mitt i vägen är ingen bra kombo.
Sen var det ju vallar som skymmer sikt i varje korsning och på stora parkeringen vid centrum. Dåligt röjt och inte sandat ens i backarna. Läskigt! Så brukar det inte vara. Håller mig nog inne jag. Sen måste man ju ge en eloge till tidningsbud och brevbärare, vilken usel arbetsmiljö men ändå ligger våra saker där i postlådan varje dag.

Sen har jag råkat ut för ett litet mysterium, ett läkemedel har försvunnit från läkemedelslistan på det apotek jag handlar från. Skrevs ut i juni med dom andra men jag harinte behövt drt förrän nu. Så konstigt!

Idag har jag suttit och jobbat vid datorn, C hade en kompis här sen åkte hon in på teori. I morgon ska hon köra.



Varit sån tjocka här idag men nu ikväll släppte det iaf så pass att vi såg andra sidan igen. När C åkte bussen hem var det svårt att veta var man var och när man skulle av. Hon såg absolut ingenting.
Undrar om det i år kommer att bli som -76 då det snöade långt in i maj. Börjar kännas så.

Tröstade mig med ett färdigt påskris från affären idag. Har aldrig hänt förut att jag köpt. Men finns ju inte en chans att komma ut efter sly i nåt dike. Tröstar mig med att det iaf var Fairtrade. Om det var fjädrar? Ja det var det. Så hemsk är jag.

Av Neta - 11 mars 2018 21:38

Ja vad gäller förkylning, och ljuset ute är ju i fas men inte snön. Fy farao!


 

Ska man behöva ha det så här i mitten på mars? Va?


 

Längtar ju efter det här!


 


Och ännu mer efter det här.... smörblommor.   


Blev nog en favorit när vi campade för där vi stod så slog dom ängen med smörblommor så vi kunde ta fångvis och torka. Dom ändrar sig ju ingenting i torrt tillstånd. stod i ett höganäskrus på hallbyrån varje år.

Den här bilden är dock tagen vid Lårstaviken ute vid Wiik.


Jaha mello då, såg ni?

Jag blev glad över att John Lundvik kom trea, från ingenstans till pallplats liksom. Hoppas alla orkestrar tar upp den låten, gått på repit (heter det så?, nu blev jag osäker) i min skalle hela dan.

Benjamin ja han åkte väl in på dubbla räkmackor han har väl ett kontaktnät kan jag tro med 2 sjungande morbröder och en mamma i samma branch. Även om Linus mest "teatrar".

Kroppsspråk efter pappa läste jag nånstans, som ju inte heller är helt okänd.

Sen syns i TV varje vecka, för dom som tittar vill säga men det gör nog dom yngre. Jag har slutat se, blir bara förbannad. Klart han får röster.


Men nu ska jag inte gnälla över det. Sprutdags i morgon bitti så ska försöka komma isäng i tid.


 

Godnatt!







Av Neta - 9 mars 2018 22:56

Appen postade inlägget utan att jag tryckt för det.

Ja iaf så har dom dragit dom där pengarna och ändå trots att jag räknade ut det så noga fick jag restskatt. Man kan alltså inte till 100 proc lita på skattetabellerna. Det gör mig irriterad, minst sagt. Jag har inte kollat fel tabell heller för dubbelkollade att det stämde med den som stod på skattsedeln flera ggr och räknade ut dom 3 ställen jag får pengar från både separat och tillsammans. Sen hade jag ändå en marginal på några tjugor i månaden. Borde alltså fått tbx dom.

Idag har vi fått en ny liten sessa också. Dom avlar av sig i kungahuset Haha! Ska bli kulmatt se vad hon får heta.

Allas vår Lillbabs fyller 80 idag också, tyvärr på sjh med trasslig pump. Hoppas på bättring snart.

Ja ni kanske redan räknat ut att den *bekant* jag var på lägenhetsvisning med häromdagen var en väldigt nära bekant Haha! Min dotter! Hon gick ju ut med det på sin Fb idag.
Får ju fast jobb i Vendel -Tegelsmora församling från aug men innan dess ska hon jobba där i sommar, gå lite kurser nu i vår och åka med på läger nästa helg. Dessutom hjälpa till lite här på expeditionen. Hon vikar också på sitt gamla jobb.

Hon skulle absolut bo i Örbyhus, så därför har ju jag sökt en del i Tierp. Men nu dök ju den här lägenheten upp i Tierp och vi skulle iaf se den. Men hon föll som en fura. Pappren är skrivna och hon flyttar in 1 maj. Vi kan alltså bli grannar Haha!

Här på nb fast åt andra hållet. 2 rum och köksvägg skulle man kunna säga. Haha!

Kyl o frys längst bort. Diskmaskin och spis med ugn. Bra mkt skåp och lådor ändå.

Stor dusch m tvätt o torkmaskin och linneskåp. Elektrisk handdukstork.

Hall med 3 inredda garderober och städskåp.

Inglasad altan. 2 ytterligare garderober i sovrummet. Fönster åt baksida och gavel. Inte illa för en första bostad. Dessutom ligger den högst 10 min promenad från tåget, som tar bara några min till Örbyhus och jobbet sen.
Det som är kul är att hon vill ha mig med i processen att välja möbler och saker så nu tillbringar vi mkt av den tiden då hon är hemma med att sitta mitt emot varann i varsin soffa med våra paddor och kollar in saker och jag fick förtroendet att göra en lista över det man behöver både i saker och den bas av livs man bör ha hemma. Hon lagar ju mat och ska göra matlådor har hon tänkt. Men här finns ju det mesta bara att hämta, nu ska hon ha eget hushåll. Har tipsat henne om att göra en önskelista på inflyttningspresenter.

Naturligtvis har jag hennes godkännande att skriva här.

Nu ska jag kolla att min sjuka man kommer ur kläder och i sängen. Sovit har han gjort länge Haha! Jag ska hoppa i säng jag också!



Av Neta - 9 mars 2018 22:17

Dagens snö bild ( som dottern tagit) visar inte alls på krympta hopsjunkna högar utan det är ju mer snö än förra fredagen. Men idag är det iaf nån +- grad. Sen sägs drt att våren är så sakteliga på väg söderifrån så vi får väl hoppas på det då.
Det har vräkt ner nu ikväll och vi har en klass 1 varning över Uppland. Vi hade ju planerat en dagskryss idag men brydde oss aldrig ens om att boka då ju förkylningarna härjat hela veckan och vi förstod att det inte skulle hinna bli någon lindring till idag. Vi hade nog inte åkt ändå idag med det här vädret. Varnades ju för det redan igår.

Idag fick vi tillgång till deklarationen sen förra året. Jag gick ju in på min skattetabell, jämförde med det dom drog på pensionen och begärde att dom skulle betala in 300 extra i månaden.

Av Neta - 8 mars 2018 13:45

Vilka tänker ni på lite extra idag?

Jag tänker på:
Farmor- En kämpe som nog inte alltid hade det så roligt. Blev gravid före äktenskapet men pappan i fråga tog iaf på sig faderskapet och det hade nog blivit bra om inte pojken fötts död. Då drog han som en avlöning. Ville inte vara med längre. Dom var inte gifta.
Hon träffade ju så småningom farfar men det äktenskapet var nog inte så lyckligt. Han var lite för törstig, blev elak och dominant. Minns fortfarande de uppgivna tårar hon inte kunde dölja ibland. Men också, hur hemskt det än låter hur hon blommade upp när han dog och hon kunde rå sig själv.
Dom fick 3 barn där båda sönerna ärvde faderns "törstighet" hur orkade hon alla dessa år? Så besviken hon måste ha varit. Inte minst när dom flyttade från stugan och in till stan.
Farmor var den enda som blev uppriktigt glad över J och hejade på mig att klara det själv då jag valde att inte leva med pappan. Mitt stöd och min trygghet. Ler tillbaka när jag tänker på min första midsommar som mamma. Jag ville inte att hon skulle sitta själv så vi bestämde oss för att fira midsommar på hennes balkong, jag skulle göra Jansson och ta med. Hade aldrig gjort egen och tänkte att det kan väl inte vara så svårt. Gjorde på kokt potatis och äggstanning. Som vi skrattade åt det sen Haha! Så hon lärde mig. Sen har jag bara fått beröm för mina Janssons.

Gammelmormor- fick också kämpa i livet. Som vi förstått nu när vi börjat släktforska lite så föddes hon oäkta med fader okänd. Gravid med godsägaren eller vad han var i Ullfors ryktades det om. Träffade så småningom en man och födde väldigt många barn. Alla med bibliska namn. Blev en stor bullrigt glad syskonskara varav en var min

Mormor- vet inte så mkt om henne som ung mer än att hon bodde i trakterna av Ullfors och Strömsberg. Träffade morfar ganska tidigt och fick 6 barn varav 5 pojkar som det gått bra för allihop. Dom var från början ganska välbärgade men det blev någon slags ekonomisk kris och dom miste mycket av vad dom hade. Bodde när min mamma var liten i en hyrd tvättstuga. Det var väldigt dåliga tider i Sverige på 20-30-talet. Morfar som varit guldsmed fick börja som fabriksarbetare så småningom. Mormor var barnmorska och jobbade natt. Dom slet hårt och det vände. Dom kunde bygga en småstuga i Svartbäcken och där föddes jag, ja eller vi bodde där första 6 månaderna i mitt liv. Trångt måste det varit och nog inte så lätt för pappa kan jag tro.

Mamma- så klart! Kämpade nog mer än vi anade med pappas drickande och fick stå ut med mycket. Men dom köpte iaf ett parhus och där bor hon än. Fast nu med Rune som varit mer pappa och morfar till oss än vad vår egen varit. Blommade upp efter skilsmässan från pappa. Då var vi ute och dansade samtidigt, lite ovan situation kanske.

Förutom blodsband då? Ja då måste jag nog säga Astrid Lindgren. :-)
Som hon stod upp för alla barn och orättvisor. Som hon tog politiker i örat om inte bokstavligt. För den hon var helt enkelt, för det sunda förnuft hon hade. Alla vet ju så jag behöver nog inte gå in på det.


Sen en vän sen många år. En mamma som vid en separation såg bort från egna känslor och såg till 4 barns bästa. Det hon upplevde tänker jag inte gå in på nu. Men det var nog tidvis mer än det smakade. Hamnade en bit från barnen med allt vad det innebar. Blev nog lite missförstådd. Betraktades som egoistisk vilket är det minsta hon är. Jag har själv suttit med en av sönerna och berättat och förklarat som jag sett och hört av henne. Tror jag fick honom att tänka till lite.
Hon är en förebild.
Vi har ju tyvärr iom flytt och så inte så mkt kontakt idag mer än på Fb.

Vad vill jag då skicka med till mina tjejer, 2 döttrar och 1 sondotter.

Känn efter hur ni vill leva och jobba framåt för det.
Ta ingen skit.
Låt ingen annan styra er och styr ingen annan.
Ändra på det som inte känns bra.
Behandla alla som ni vill bli behandlade av dom.
Gör er av med energitjuvar.
Lev medans ni är unga, res, ha kul, och glöm inte oss äldre.

Av Neta - 7 mars 2018 23:59

Dämpar med medicin och ibland är det lugnt, men sen kommer det ett riktigt anfall. C är förkyld och L kroknade ordentligt idag. Funderar på om han inte har influensan.
Kryssni gen på fredag blir nog inte.

Så tar nog en paus härifrån tills alla är friska och det händer nåt att skriva om igen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards