Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 23 november 2020

Advent

Av Neta - 23 november 2020 01:10

Vi brukar fira in advent med lite julaktig mat och fika och så klart glögg och pepparkakor. Kan jag inspirera er lite?


Saffransbullar med kesella

100 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
250 gr kesella
2 påsar saffran
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
ca 1,6 lit vetemjöl

Smält smöret och tillsätt mjölken däri, värm till 37 gr
Smula jästen i bunken
Häll i degvätskan och rör om till det lösts sig.
Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
Låt den jäsa övertäckt i 40 min.

Fyllning till saffranslängder
200 gr mandelmassa
200 gr mjukt smör
1 dl råsocker
1 msk kanel
2 msk romessence

Riv mandelmassan och blanda med resten.

Sätt ugnen på 225 gr
Ta upp och knåda degen smidig på mjölat bakbord.
Baka ut, bred på fyllningen och jäs på plåt 40 min.

1 ägg
1 msk mjölk
råsocker
mandelsplitter
Pensla bullarna med 1 ägg uppvispat med 1 msk mjölk, strö på råsocker och mandelsplitter (hackade mandelspån)
Grädda 15- 20 min.

Tomtegröt
Till 10

4 dl grötris
8 dl vatten
3 msk smör
1 ¼ tsk salt
1½ l mjölk
4 kanelstänger
½ dl socker

Trixet för att inte bränna gröten är att använda 2 plattor, sätt pl. 1 på låg värme (näst lägsta) och pl 2 på högsta.
Blanda ris, vatten, smör och salt. Koka upp på platta 2
Byt till platta 1 och koka under lock 10 min, sänk samtidigt platta 2 till lägsta.
Tillsätt mjölken och kanelstängerna, koka upp under omrörning, stäng av platta 1 och byt till platta 2.
Koka under omrörning då och då i 40 min.
Smaka av med sockret
Ät på upplänskt vis med kanel, tunt ringlad ljus sirap och mjölk.

Juliga Godmorgonbullar
24 st

5 dl mjölk
50 g jäst
1 kuvert saffran, 0,5 g
½ dl sirap
75 g rumsvarmt smör
1 msk salt
2 tsk malen kardemumma
2 tsk malen ingefära
100 g rivna morötter
1 dl pumpakärnor
16-17 dl vetemjöl, gärna spec

Värm mjölken till 37 gr
Rör ut jästen i lite av mjölken i degbunken
Tillsätt resten av mjölken, saffran, sirap, smör och kryddor.
Blanda ner morötter, pumpakärnor och mjöl
Blanda till en smidig deg
Gör två rullar som delas i 12 bullar vardera
Lägg på plåt, täck med plastfilm och ställ i kylen över natten
På morgonen sätt ugnen på 225 gr
Ta ut plåten ur kylen och låt bullarna jäsa i rumstemp i 30 min
Grädda mitt i ugnen ca 7 min.


Rödlöksost

200 g naturell färskost
2 hackade rödlökar
Salt och sv.peppar

Blanda väl och ställ kallt någon timme före servering
Gott på kex och på grovt bröd.

Jansson

750 g potatis
2 gula lökar
125 g burk ansjovisfiléer + spad
2,5 dl grädde
ströbröd och smörklickar

Sätt ugnen på 200 gr
Skala och strimla potatisen
Skala, kvarta och skiva löken
Lägg löken i en microform, salta lite lätt och kör den 3-4 min i micron.
Lägg hälften av potatisen i en smord ugnsform
Lägg på lök och ansjovis, så resten av potatisen
Blanda grädde och ansjovisspad och häll det sakta överallt, så allt får det på sig
Strö på ströbröd och klickar av smör
Grädda ca 1 timme

Gravad lax

Ca 1 kg lax av mellanbit
2-3 tsk vitpepparkorn
½ dl salt
kn ½ dl socker
2 dillknippor

Gravlaxsås:
2-3 msk svensk senap
1 msk socker
½-1 msk vinäger
2 krm salt
½ krm vitpeppar
1 ½ dl olja
2-3 mskfinklippt dill

Frys gärna laxen i två dygn innan du gravar den för att vara säker på att ev parasiter försvinner
Man kan också grava först och sen frysa.
Gravad lax kan frysas även om den är gjord på fryst tinad lax.

Dela laxbiten i två delar, dra ur dom stora benen.
Stöt pepparkornen grovt och blanda med salt och socker.
Strö 1 fjärdedel av blandningen på ett fat (ej metall) tillsammans med lite av dillen.
Lägg den ena av laxbitarna med skinnsidan neråt på blandningen, fördela 2 fjärdedelar av blandnnigen + dill på laxen, lägg på den andra laxbiten, köttsida mot köttsida med den tynnre delen på den tjocka delen på den som redan ligger där.
Strö till sist över resten av saltblandningen och resterande dill ovanpå.
Täck fatet och ställ kallt två dygn, vänd den ett par ggr under tiden.
Ös gärna med vätskan som bildas
Skiva sedan tunt och skär ?snett? över fibrerna, nästan diagonalt.
Kan även skäras i cm-skivor och halstras lätt.

Såsen:
Blanda alla ingredienser utom olja o dill till såsen, tillsätt oljan i en tunn stråle under kraftig omrörning. Rör därefter ner dillen.

Ugnsomelett i micron

4 ägg
3 dl mjölk
½ tsk salt
½ krm peppar
matfett till formen, smörj även locket

Vispa snabbt hop ingredienserna till omeletten
Häll smeten i den smorda formen, som täcks med lock eller smörpapper
Grädda på högsta effekt i 9 min
Låt den stå kvar i micron 5 min.
Gör ett litet snitt i omeletten vänta någon minut och häll sen försiktigt bort den klara vätskan
Servera täckt med stuvningen

Broccolistuvning

250 g broccoli, stjälk tärnad och buketterna delade i små
salt
1 msk smör
3 msk idealmjöl
3 dl mjölk
Salt och peppar

Koka broccolins stam i micron i lättsaltat vatten nerskuren som ovan anges på hög effekt 4-5 min
Tillsätt buketterna och kör ett par min till
Fräs under tiden smör och mjöl, späd med mjölk och låt den småkoka 3-4 min
Låt broccolin rinna av väl
Rör ner den i såsen och smaksätt.

Lite prinskorv och köttbullar till det.


Brukar byta dukar till advent, mest till röda. Har några ljusstakar och lyktor jag alltid tar fram då. Hänger ut en dörrkrans, gör lite fina hyacintkrukor och så elljusstakarna. Lite slingor och ljusnät ute.

I år funderar jag på att julpynta direkt. Så det är gjort. Granen tar jag ju numera in till lucia så det gör jag nog i år med. Men tänker att tomtar och snögubbar kan få komma fram med.

Vann den här på Tradera idag. Velat haft en sån länge. Ska nog stå på bänken mellan soff och matbordsavd. Haha! Eller kanske på hallbyrån. Vi får se. Glad åt den är jag iaf.

Men nu ska jag sova, hoppas jag.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Neta - Fredag 29 mars 04:18

Mr X är här. Han somnade med lampan på och släckte den inte förns 3. Som att försöka sova med en strålkastare rakt in i rummet. Men jag var för trött för att orka väcka honom eller gå ut i vard.rummet och släcka själv. Nu kan jag inte sova. Han k...

Av Neta - Onsdag 27 mars 01:06

Med den här jäkla tröttheten märker jag hur min mobilitet försämras också. I synnerhet direkt på morgonen då jag går jäkligt illa. Ont satan då också. Går dåligt jämt och måste alltid hålla i mig nu. Att bära nåt samtidigt försämrar också balansen om...

Av Neta - Måndag 25 mars 22:39


Kom inte receptet med, blir så trött

Av Neta - Måndag 25 mars 22:37


Jag hade spart Chokladvåfflorna Så,dags nu men iaf. Haha! ...

Av Neta - Måndag 25 mars 19:32

Känns som något är fel. Inatt sov jag dåligt men gick inte upp i morse utan sov till 11. Har som ett tryck över huvud och ögon men det är tydligen vanligt vid extrem trötthet. Ringde vc men dom har ingen tid förns i slutet av maj. Fick prata med en ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards