Mina ord och tankar

Alla inlägg den 2 juni 2021

Av Neta - 2 juni 2021 00:02

Nu är det väl officiellt sommar iaf. Nu vill vi inte ha några jäkla järnnätter eller andra baksmällor. Idag har det varit kanonväder även om det började lite blåsigt. Jag har varit ute på baksidan hela dan.
Lagt på ny jord i pallkragarna, ska i med ännu mer i stora pallkragen. Nu la jag bara runt hallon och vinbär.
Lagt på i alla krukor och vissa har jag planterat om helt.
Sått klart allt jag ville så. Brytbönor i en kruka, resten i grönsakslådan och lite pysslingkrage i en kruka.
Försökt få ordning på allt som stod på bordet. Där är jag inte klar.
Sopat golvet som inte är under tak och försökt få till nån slags ordning.
Hällt jorden i stora plastbacken som jag har lock till.
I morgon måste jag försöka stå i slänten så jag kan fixa den sidan av rabatten.
Då ska jag också, kom jag på alldeles nyss så lite ringkragar i några mellanrum. Kan pigga upp.


Här är det inte sopat än och jorden ligger kvar i säcken. Mkt bråte på golvet.
Men det tar ju tid för mig eftersom jag bara kan stå korta stunder. Och måste vila emellan.


Men lite skillnad ser ni väl? Haha!
Den stora krukan på vagnen är en Dahlia som förra året blev nästan 2 m. Tror den ska stå bredvid jordgubbstornet. Den lilla som bara blev 1 1/2 m får stå på jordlådan vid väggen. Ska fota i morgon men ställde trekrukshållaren bredvid stora grönsakslådan, sen jordlådan, efter det står lådan i trä lika den på bilden framför sovrumsfönstret och sen kryddlådan som är fyrkantig. Lite krukor och blomjordspåsen efter det. Väggen är ju slut sen men i vinkel kommer båda pallkragarna.


Här ser ni hur det ser ut, tänkte ju slänga pelargonerna som stod inne för länge och såg helt döda ut men dom tar sig allihop. Törs inte klippa ner dom. Grönsakslådan i förgrunden.

Jordgubbstornet stod mot väggen i fjol men får nu stå längst ut där det inte är tak. Lättare att plocka och hålla efter den då Tänker rotera det då och då för finns liv i varje planta.
På bänken vid spaljen står liljor och en ros som fått ny kruka. Den blå ovala är en kruka i serie om 3 ska ev få stå med dom andra lika men större, alt att den lilla får stå på bordet. Har inte köpt plantor till dom andra än.

Golvet under tak är inte färdigsopat. Bordet är inte klart heller så har att göra i morgon med.
Sen ska framsidan fixas också.
Mer jord ska i garagerabatten, även gödsel.
Klematisen som jag klippte ner kommer igen nu.
Pionen har små knoppar.
Rosen har blivit stor och tyckte jag såg ämne till knopp.
Salvian och rosenskäran är angripna av något. Lika temyntan i stora rabatten.
Där ligger alla lökväxter efter skyfallen så blir ju lätt att klippa bort blommorna! Not!
Tänker så nåt i framkant både i garagerabatten och i den stora.
Perenner och rosor kommer fint där men måste bli av med denna jäkla nunneört, det är massor. Förmodligen grävde dom av pålrötterna när dom la ner elen till garaget. Och så blir det en ny av varje rotbit.
Vill nån ha Sibirisk nunneört så kom och hämta. Det är den med gula bollar.

Idag bar jag 3 x 2 kannor vatten till baksidan med. Men har ju inte ordning på slang ännu. Elle vattnade krukor och låda på framsidan.




Lunch idag blev 2 korv med bröd och vattenmelon.


Middagen tyckte jag passade extra bra, tror jag ska göra det till tradition att äta matjes 1 juni. Fira in sommaren liksom. Blev sen även den men intogs ute.

Är rätt slut efter dagen och känner redan av sendrag i vristerna. Dunder mot värk ska intas före sänggående.
Men påt igen i morgon, när det är klart behöver jag bara vattna..... va sa ni? Ogräs? Inte här inte Haha! Jodå det lär nog behöva rensas men leker med tanken att lägga på barkmull iaf. Om det bara blev klart nån gång! Haha!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards