Mina ord och tankar

Alla inlägg den 9 juni 2021

Av Neta - 9 juni 2021 23:17

Vaknade med en panikkänsla i morse. Fick ingen luft. Så här skrev jag till min familj, vi har en tråd på messenger.

Vaknar och får inte luft. Inte bara täppt är nåt i halsen med. Inte ont bara tjockt. Slem. Klåda på fötterna där dom brukar svälla och lite svullnad är kvar. Så trött så vill bara sova men kan inte slappna av. Tagit nasonex och sitter upp medans det verkar. Lätt panik över att jag inte kan andas ordentligt.

Somnade om sen men halvsittandes med uppbullade kuddar bakom mig.

Är ju allergisk och den här våren och sommaren har nåt hänt. Blir lätt flåsig och får pipandning. Trott att jag bara har dåligt flås men nu börjar jag fundera om jag fått astma. Började ju få hosta för 2 år sen men det förklarade dom med att lungorna trycks ihop när man sitter mycket. Jag sitter ju jämt.
Fick nån inhalator för 2-3 år sen men den medicinen har gått ut. Den fick jag för att C som var med tog upp min hosta. Jag tyckte inte att det var nåt problem då och tog aldrig medicinen.
Ska ta tag i det här nu. Har ju också gått upp 5 kg, vet inte om det spelar in också.



Kom väl upp till slut iaf och satt mig inne först, öppnade inte balkongdörren förns det kommit en skur. Tallarna fröar så ini norden nu och kan va det jag inte tål.


Beställde det här idag, ska köpa ett jordankare sen så jag kan ha det kant i kant med taket på baksidan. Sluttar ju där så går inte att ha en fot. Det parasoll jag har nu är ett strandparasoll jag har för Elle som inte tål sol, så lågt att det skyddar henne om hon sitter i en stol på bordsgaveln men solen lyser över det in på den som sitter i soffan. Hoppas vi kan få det nya att funka, det är ju 2 m långt ändå, soffan är 2,10 cm. Men närmast grannen kommer solen aldrig in på em. Jordankaret kostar nån hundring bara.


Skrattade gott åt det här idag. Brukar ni se på Det Okända på TV ser ni vem som lagt ut det.


Min dvärgsyren har slagit ut, står tillsammans med en vit dubbel Akleja jag fått av Mi o Ma. Så fint, ett rosa Löjtnantshjärta står och blommar snett framför också. Funderar på en vit sån med. Bara tulpanbladen kan tas bort ska jag ut på mer perennjakt. Violruta står på önskelistan och funderar på att byta sida på 2 angripna plantor i garagerabatten mot en rosa pion, den röda stortrivs där så en rosa borde göra det med. Sniglarna rör inte dom heller. Alla rosor växer så fint med, så förväntansfull på dom. Men ser inga knoppar på dom nya däremot är den Heidi Klum jag köpte i fjol, den är full av knoppar.


Ni vet när man glömt/inte tagit fram nåt ur frysen. Så var det här idag.
La den frysta laxen (portionsbit) i en vid kastrull, fyllde på saltat vatten så det precis täckte.
Hade en halv citron som var tvättad i kylen, pressade så mkt saft jag fick ur med mina klena händer ner i vattnet, men la i det som var kvar av citronhalvan också.
Ett lagerblad och några vitpepparkorn fick bada också.
Kokade upp och lät koka utan lock i 5 min, sen drog jag bort från värmen, la på ett lock och lät det stå i 10 min. Fisken blev perfekt!
Kokade potatis och la ner en näve sockerärtor de 2 sista minuterna. Skivade rädisor jag saltat på och som låg på tallriken några min efter det va gott till. Hade lite dill & citrondressing med. Hade kanske varit godare med en citronsås eller en kall romsås men idag blev det så här. Ett hårt tunnbröd med bara smör på va gott till också.
Gott blev det alltihop iaf.

Nu ska jag hänga en tvätt och sen sova.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards