Mina ord och tankar

Alla inlägg den 11 juni 2021

Av Neta - 11 juni 2021 23:07

Igår var det skolavslutning här. Vi är ju så lyckligt lottade här att vi får ha avslutningen i kyrkan. Det är inget religöst alls den enda som pratar är rektorn men ändå. Det blir en annan stämning och en helt annan akustik i sången än i en skolmatsal, gympasal eller va man har annars. Jag har upplevt båda så jag vet.
Det är en liten bit mellan skolan och kyrkan, finns en väg som går över landsvägen men där går bara dom som kommer försent Haha! Annars går man en cykelväg, förbi en gammal fattigstuga, under vägen och in på kyrkogårdens högsta plats så man har en lång gång i nerförsbacke fram till kyrkporten.
Sen skiljer det sig lite beroende på om det är sommar eller julavslutning. Igår tågade man från skolan med egengjorda svenska flaggor i händerna. Vi har inga invandrare här, hade vi det hade dom väl haft sin flagga. Längst fram bärs iaf en fana. Och igår sjöng några flickor Idas sommarvisa och fick med sig många andra. Jag äkte ner till undergången vid vägen där dom svänger och tittade på dom. Kom en liten tår faktiskt.
På jullovet är det facklor som gäller, men bara för melandtadiebarnen, då går man varannan mellan varannan låg och 6-års. Jullovsavslutningen är på kvällen före avslutningsdagen för dom här barnen. Vid sommaravslutningen är det högstadiet som får på kvällen före. Det för att alla inte ryms. Tror också det var uppdelat bland de yngre igår pga att kunna hålla avstånd.

Festligt är det iaf med klockringning och allt.


Här i Björklinges församlingshem jobbar Elle nu fram till midsommar, öppet må-torsd 10-12 och 13-15. Man kan sitta ute och den här utsikten över hembygdsmuseets små hus får man på köpet. Finns en lekpark med leksaker och en liten lekstuga som syns på bilden med. Tycker ni ska åka hit om ni kan, en fin dag är det så rofyllt att sitta här. Onsd före midsommar är det dans runt stången i prästgårdsparken närmast kyrkan, då får man ha med eget fika. Tror det är kl 13.
Man svänger mot Skuttunge inne i Björklinge precis före kyrkan, en 3-vägskorsning där ni håller vä och precis före sågen på hö sida i längan längst in går man in på gaveln. Sen en trappa upp, hiss finns Den längan ramar in prästgården med längan som är utmed vägen. Gott om parkering.
Inte blir man så fattig heller


Som ni ser har dom renklämmor, går ju inte att köpa i butik längre. Haha!

Jag åkte ner på em och man vill nästan inte åka därifrån. Gott kaffe gör dom också. Synd att dom har det bara 3 v per år.

På hemvägen åkte jag in på affären.


Är det skolavslutning så är det jordgubbar som gäller. Köpte även lite annat bl.a mat åt mig. 3 min i micronmat, pasta med skaldjurssås. Haha!
Vi satt ute länge på kvällen och jag vattnade med slang för första gången här. Det gick så där, slangen var lite för kort och det läckte vatten i duschkabinen där den satt. Klippte 2 st mördarsniglar med. Har dom som tur är bara på framsidan, på baksidan har jag bara sniglar med hus. Dom hade vi vid huset med.

Hade sen en helvetesnatt, sendrag från tår till lår, båda benen men inte samtidigt. Sen brann det i benen, kan inte förklara känslan bättre. Fruktansvärt obehagligt och det går inte att slappna av. Just det är nytt för mig, kommit i år.


Här har ni för övrigt mina ben Haha! Välsvarvade eller hur?
Stavas frihet!
Utan den här kommer jag ingenstans utan hjälp. Kan ju inte rulla rullstolen själv med min trasiga axel. Garaget i bakgrunden innehåller laddaren då den går på el, den får inte bli våt ( elektroniken finns på styret) eller förvaras under 4 gr.
Nu för tiden får man inte garagen som bostadsanpassning och man får ingen scooter om man inte har ett garage. Moment 22?
Ett garage kostade när jag fick mitt över 30000 kr.
Så den här friheten är väl bara till för dom som har den ekonomin numera då. Måste ju till en ändring där!


Ikväll delade E och jag på en pizza, en Rhodos med feta, fläskfile, paprika, lök och tomater med tzatsiki. Inte ätit den förut men riktigt god. Annars har dagen varit avslagen pga natten, fint väder ändå och inte en droppe regn. Mörka moln ett tag dock. Pratade med X-kroken nu ikväll och han hade hamnat i ett riktigt niagarafall i Strängnäs, men hemma i Flen ingenting.
I morgon har dom lovat regnskurar här men vi får väl se.

Nu ska jag hänga upp ett par byxor jag tvättat, tröjorna som var i samma maskin hängde jag i em, måste dela upp det lite. Sen blir det sängen och en förhoppningsvis bättre natt än den förra.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards