Mina ord och tankar

Alla inlägg den 8 september 2021

Av Neta - 8 september 2021 17:14


Nu blir det höst igen och dags för soppor och grytor. Den här soppan är en favorit i vår familj

Köttfärsgulaschsoppa

1 msk smörolja
1 gul lök hackad
1/2 purjo strimlad
1 stor potatis dela i 4 på längden och skiva
1 morot skivad
150 g nötfärs
1 lit vatten + 2 msk oxfond alt bulj.tärningar
1 stor paprika, alt 2 halva i olika färger strimlat
1 pr vitlöksklyfta
1 msk tomatpuré
1 tsk paprikapulver + en doft cayenne
Salt och sv.peppar

Fräs lök, purjo, morot, potatis och färsen i smöroljan till färsen är smulig
Tillsätt vatten och fond, koka i 10 min.
Tillsätt, paprika, vitlök, tomatpuré, paprikapulver och cayenne
Koka ytterligare 10 min eller till rotfrukterna är mjuka
Smaka av med salt och sv.peppar

Man kan om man vill även krydda upp lite fraiche eller gräddfil med ovanstående och äta med en klick i soppan. Soppan kryddas dock som vanligt.
Servera knäckebröd med ost till.



Av Neta - 8 september 2021 00:04

Restriktionerna tas bort 29 sept för dom som är vaccinerade, eller? Tyckte det kom lite dubbla budskap om det där. Smittan ökar fortf men det ska vi tydligen leva med. Den går tydligen inte att utrota helt.

Många dansare som är lyckliga och det är dom väl unt att få åka ut på sin friskvård igen. Haha! Men det är ju det de är. Både kroppen och själen mår bra. Ska själv försöka åka ut mer, när det är bra band på torsdagar t.ex måste se och träffa folk mer än vad jag gör nu.

Men vilket sammanträffande med mitt förra inlägg bara nån timme senare kom beskedet.

Själv har jag inte mått 100 idag. Elle va snäll och hämtade mitt paket så nu har jag inte det ligger över mig heller. Sov en stund på dan så har svårt att somna nu. Känning av uvi men tokdruckit citronvatten idag. Få se hur det går.

Åt 2 korv m bröd till lunch och bakade ett stenhårt päron i micron. 1 v sen jag köpte dom idag så dom lär ju inte mjukna. Men köra dom så blir bra, blir både mjuka och saftiga. Delade ett stort i 4 delar och körde på högsta i 4 min.


Nu ikväll plockade jag ihop en kall tallrik bara. Mycket oliver men en öppnad burk så tänkte att dom kanske inte håller sig. Köpt runt knäcke Herbs de Provance. Ett av mina favoriter. Så gott med brie och tomater på.

Glott på burken och skrivit med tjejerna. Mitt vanliga kvällsnöje då jag är hemma. Läst lite på dan.

Ja det var väl den här dagen!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards